GROUP OF HEARING MOTHERS OF DEAF CHILDREN: INTERNSHIP EXPERIENCE REPORT
Abstract
This experience report describes a group phenomenon, based upon a case study of a group of hearing mothers of deaf children. The weekly group, in operation for over three years, provides support for families with deaf children. At first, observations were made in the group for a subsequent analysis of the data and act on interventions. Categories containing the main features that emerged in the group were created in order to discuss the content found. The categories addressed by mothers included: independence/autonomy of the child; adolescence and sexuality; discovery of deafness and reorganization of family dynamics; and matters beyond the group goal. As for the categories related to the group process there are: resistance; containing function of the coordinator; transfer; interventions in the group field. The results lead to understanding the group as a facilitator and as a necessary support for the participants. Before that, interventions were carried out to expand the space for reflection offered by the group, which provides adaptations to the different situations experienced by the participants.
Downloads
References
Bion, W. R. (1975). Experiências com grupos (2ª ed., W. I. Oliveira, Trad.). Rio de Janeiro: Imago; São Paulo: EDUSP. (Trabalho original publicado em 1961)
Buscaglia, L. (2006). Os deficientes e seus pais (5ª ed., R. Mendes, Trad.). Rio de Janeiro: Record. (Trabalho original publicado em 1982)
Cortelo, F. M. & Françozo, M. F. C. (2014). Ser pai de filho surdo: da suspeita ao enfrentamento. Psicologia em Estudo, 19(1), 3-11.
Fonseca, V. R. J. R. M. (Org.). (2001). Surdez e deficiência auditiva: a trajetória da infância à idade adulta. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Furtado, R. S. S. (2008). Surdez e a relação pais-filhos na primeira infância. Canoas: ULBRA.
Guarinello, A. C., Claudio, D. P., Festa, P. S. V. & Paciornik, R. (2013). Reflexões sobre as interações linguísticas entre familiares ouvintes - filhos surdos. Tuiuti: Ciência e Cultura, 46, 151-168.
Guarinello, A. C. & Lacerda, C. B. F. (2007). O grupo de familiares de surdos como espaço de reflexão e de possibilidades de mudança. In Santana, A. P. et al. Abordagens grupais em fonoaudiologia: contextos e aplicações. São Paulo: Plexus.
IBGE (2010). Censo demográfico 2010: Características gerais da população, religião e pessoas com deficiência. Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão. Rio de Janeiro: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Acesso em 4 de Fevereiro, 2015, de biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/94/cd_2010_religiao_deficiencia.pdf.
Karnopp, L., Klein, M. & Lazzarin, M. L. L. (2011). Cultura surda na contemporaneidade: negociações, intercorrências e provocações. Canoas: ULBRA.
Kelman, C. A., Silva, D. N. H., Amorim, A. C. F., Monteiro, R. M. G. & Azevedo, D. C. (2011). Surdez e família: facetas das relações parentais no cotidiano comunicativo bilíngue. Linhas Críticas, 17(33), 349-365.
Kunst, G. C. E. Machado, M. R. L. & Ribeiro, M. M. S. M. (2010). Grupo de apoio psicológico: vivenciando a maternidade de um filho especial. Revista Conhecimento Online (2)2, 1-15.
Nunes, S. S., Saia, A. L., Silva, L. J. & Mimessi, S. D. (2015). Surdez e educação: escolas inclusivas e/ou bilíngues? Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, 19(3), 537-545.
Osorio, L. C. (2003). Psicologia grupal: uma nova disciplina para o advento de uma era. Porto Alegre: Artmed.
Pichon-Rivière, E. (2009). O processo grupal (8ª ed., M. A. F. Velloso & M. S. Gonçalves, Trads.). São Paulo: Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1983).
Silva, L. S. G. & Gonçalves, C. G. O. (2013). Processo diagnóstico da surdez em crianças na percepção de familiares e gestores. Audiology Communication Research, 18(4), 293-302.
Silva A. B. P., Pereira M. C. C. & Zanolli M. L. (2012). Surdez: da suspeita ao encaminhamento. Revista Paulista de Pediatria, 30(2), 257-262.
Silva, N. M., Paiva, F. C. & Silveira, C. A. B. (2012). Grupoterapia e deficiência auditiva infantil: trabalhando com mães e crianças. Revista da Sociedade de Psicoterapias Analíticas Grupais do Estado de São Paulo, 13(2), 56-67.
Teixeira, G. P. Silva, A. B. P. & Lima, M. C. M. P. (2015). Concepção sobre surdez na perpectiva de mães de crianças surdas. Saúde (Santa Maria), 41(1), 93-104.
Zimerman, D. (2000). Fundamentos básicos das grupoterapias. (2ª Ed.). Porto Alegre: Artmed. (Trabalho original publicado em 1993)
Zimerman, D. E. & Osorio, L. C. (1997). Como trabalhamos com grupos. Porto Alegre: Artes Médicas.
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.