THE INVENTION OF DEVELOPMENT IDEA: REFLECTIONS AND DIALOGIC PROPOSALS
Abstract
This article builds on the theoretical contributions of Pierre Bourdieu, Philippe Ariès and Michel Foucault aiming at examining concepts and central institutions for Developmental Psychology. Using the feature of historical distance to shape the epistemological debate, this article examines how the notion of development, suffering shifts in meaning as a result of historical changes that leads to the formation of nation states forged in the ideal of progress. The notion of development is supported by educational institutions, which are engaged in formation of new citizens, and reinforced by the capitalist context. Finally, we discuss the way developmental psychology, heiress and collaborator of this ideal – with achievements, but also paradoxes and contradictions – could reflexively rethink the concept of development in dialogue with several areas, stressing the importance of collective welfare, as well as communal and ancestral relations. The issue here is to propose a pluri-epistemic dialogical perspective as a way of integrating Psychology into the contemporary world.Downloads
References
Ariès, P. (2012). História social da criança e da família (2a ed., Flaksman, D., trad.). Rio de Janeiro, RJ: LTC.
Boff, L. (2013). Sustentabilidade: o que é – o que não é. Petrópolis, RJ: Vozes.
Bonnet, C. (2006). Essai de psychologie. Paris, França: L´Harmattan.
Boumard, P. (1999, novembro). O lugar da etnografia nas epistemologias construtivistas. Revista de Psicologia Social e Institucional, 1(2). Recuperado de: http://www.uel.br/ccb/psicologia/revista/textov1n22.htm.
Bourdieu, P. (2005). Esboço de auto-análise. (Miceli, S., trad.). São Paulo, SP: Companhia das Letras.
Bourdieu, P. (2009). A economia das trocas simbólicas (6a ed., S. Miceli, trad.). São Paulo, SP: Perspectiva.
Bourdieu, P. (2011). Razões práticas: sobre a teoria da ação (11a ed., Corrêa, M., trad.). Campinas, SP: Papirus.
Coulon, A. (2008). A condição de estudante: a entrada na vida universitária (Sampaio, M. R. & Santos, G. G., trad.). Salvador, BA: EDUFBA.
Ferreira, A. A. (2010). A pluralidade do campo psicológico. Rio de Janeiro, RJ: UFRJ.
Ferreira, A. A. L., & Araujo, S. F. (2009, julho/dezembro). Da invenção da infância à psicologia do desenvolvimento. Psicologia em Pesquisa, 3(2), 3-12. Recuperado de: http://www.ufjf.br/psicologiaempesquisa/files/2010/06/v3n2a02.pdf.
Foucault, M. (1998). Vigiar e punir (17 ed., Ramalhete, R., trad.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Foucault, M. (2011). A Psicologia de 1850 a 1950. In Foucault, M. Ditos e escritos I - problematização do sujeito: psicologia, psiquiatria, psicanálise (3a ed., Vol. 1, Ribeiro, V. L., trad., Motta, M. B., org., p. 133-151). Rio de Janeiro, RJ: Forense Universitária.
Giddens, A. (2009). A constituição da sociedade (3a ed., Cabral, A., trad.). São Paulo, SP: WMF Martins Fontes.
Gonzalez-Rey, F. L. (2013). A psicologia soviética: Vigotsky, Rubinstein e as tendências que a caracterizaram até o fim dos anos 1980. In: Jacó-Vilela, A. M, Ferreira, A. A. L., & Portugal, F. T. (Orgs.), História da psicologia: rumos e percursos (3a ed., p. 395-414). Rio de Janeiro, RJ: Nau.
Hall, S. (2006). A identidade cultural na pós-modernidade (11a ed., Silva, T. T. & Louro, G. L., trad.). Rio de Janeiro, RJ: DP&A.
Houais, I. A. (2012, novembro). Dionário eletrônico Houaiss da Língua Portuguesa. [Versão Digital]. [S.l.]: Autor.
Japiassu, H. (2006). A crise da razão no ocidente. Pesquisa em educação ambiental, 1(1), 27-41. USP. Recuperado de: http://www.revistas.usp.br/pea/article/view/30007/31894.
Lopez, F. N. (2011). Do interior do Estado ao interior da UFBA: uma experiência de tempo-espaço (Dissertação de mestrado). Instituto de Psicologia, Universidade Federal da Bahia. Salvador, BA. Recuperado de: http://www.pospsi.ufba.br/Fabio_Nieto.pdf.
Lyra, M. C. D. P. & Moura, M. L. S. (2000). Desenvolvimento na interação social e no contexto histórico-cultural: adequação entre perspectiva teórica e metodologia. Psicologia: Reflexão e Crítica, 13(2), 217-222. Recuperado de: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-9722000000200002&script=sci_arttext.
Massimi, M. (2013). Ideias psicológicas na cultura luso-brasileira, do século XVI ao século XVIII. In: Jacó-Vilela, A. M, Ferreira, A. A. L., & Portugal, F. T. (Orgs.), História da psicologia: rumos e percursos (3a ed., p. 85-93). Rio de Janeiro, RJ: Nau.
Nisbet, R. (1986, outubro). La idea de progreso. Revista Libertas, 5, 1-30. Recuperado de: http://www.eseade.edu.ar/files/Libertas/45_2_Nisbet.pdf.
Rey, A. (1993). Dictionnaire historique de la langue française. Montréal, Canada: Dicorobert.
Sachs, I. (2009). Caminhos para o desenvolvimento sustentável. (Albuquerque Filho, J. L., trad.). Rio de Janeiro, RJ: Garamond.
Serres, M. (2013). Polegarzinha: uma nova forma de viver em harmonia, de pensar as instituições, de ser e de saber. (Bastos, J., trad.). Rio de Janeiro, RJ: Bertrand Brasil.
Vidal, F. (2013). "A mais útil de todas as ciências": configurações da psicologia desde o Renascimento tardio até o fim do Iluminismo. In: Jacó-Vilela, A. M, Ferreira, A. A. L., & Portugal, F. T. (Orgs.). História da psicologia: rumos e percursos (3a ed., p. 55-84). Rio de Janeiro, RJ: NAU.
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.