THE EDUCATIONAL EXPERIENCE FOR ADULTS OF EJA: ONE ECOLOGICAL APPROACH

  • Fernanda de Brito Kulmann Conzatti Universidade Federal do Rio Grande do Sul Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul http://orcid.org/0000-0003-1693-1937
  • Tárcia Rita Davoglio Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Keywords: Youth and adult education, adult, bioecological model.

Abstract

The aim of this study is to understand the meaning that mature adult students ascribed to their return to formal education at the Youth and Adult Education (EJA) and their perception of the changes arising from this educational path. The method selected was the collective case study and the subjects were four male individuals over 45 years old. Semi-structured interviews were carried out along with the creation of a timeline of educational history of each student, classroom observations and analysis of the school’s Political Pedagogical Project for EJA. The information collected was submitted to Textual Analysis of Discourse, articulating studies of Urie Bronfenbrenner and Peter Jarvis. The results indicated the emergence of two categories that revealed the meanings attributed to the respondents’ educational experiences at EJA, reflecting cognitive, behavioral, psychosocial and living habits changes. This production of meanings was mediated by constant intercom among micro, meso, exo, and macrosystems represented by reciprocal relationships and the social and affective support in the return to formal education. The theoretical perspective taken intended to present a new approach to EJA adult students, through a systematic approach for the development, emphasizing the individual and collective empowerment by means of the educational relationships as well as the potential of the educational act for mature adults.

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Author Biographies

Fernanda de Brito Kulmann Conzatti, Universidade Federal do Rio Grande do Sul Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, da Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Servidora Técnico-Administrativo em Educação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Técnico em Assuntos Educacionais. Licenciada em Pedagogia - Habilitação Séries Iniciais do Ensino Fundamental - pela Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2006). Especialista em Projetos Sociais e Culturais, Políticas Sociais e Escola Aberta pelo Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da UFRGS (2008).
Tárcia Rita Davoglio, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Doutora em Psicologia. Professora colaboradora e bolsista do Programa Nacional de Pós-Doutorado/CAPES – Edital DOCFIX da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul (FAPERGS), na Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Coordenadora do grupo de pesquisa Psicologia Aplicada: Pessoa e Contextos. 

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Published
2017-03-28
How to Cite
Conzatti, F. de B. K., & Davoglio, T. R. (2017). THE EDUCATIONAL EXPERIENCE FOR ADULTS OF EJA: ONE ECOLOGICAL APPROACH. Psicologia Em Estudo, 22(1), 95-106. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v22i1.33546
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Artigos originais

 

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