DANDY AND FLÂNEUR: MODES OF SUBJECTIVATION FROM MODERNITY AND THE ENGLISH MODS

  • Mateus Pranzetti Paul Gruda Doutor em Psicologia, Faculdade de Ciências e Letras de Assis/UNESP
Keywords: Modernity, city, modes of subjectivation, juvenile subcultures.

Abstract

The social organisation within large cities is pointed out as the principal cause of the creation of the Modernity subject, who is mainly individualistic and privatised. Life amid the rising urban chaos and the crowds gathered made possible to assert about some consequent modes of subjectivation that emerged in those configurations and social-historical and cultural contexts. The poet Charles Baudelaire is named as an important character for understanding the Modernity, since he translated the sensations of city dweller and assumed different roles to face this urban life. From some considerations related to Modern city, I seek to enlist modes of subjectivation of Modernity (materialised and expressed within the dandy and the flâneur figures), firstly presenting some main features of them to afterwards relate those subjectivation modes with the update, assumption and distortion forms proceed by the members of a British popular youth subculture originated around the second part of 20th century: the Mods.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mateus Pranzetti Paul Gruda, Doutor em Psicologia, Faculdade de Ciências e Letras de Assis/UNESP
Possui graduação em Psicologia pela Faculdade de Ciências e Letras de Assis/UNESP (2008), mestrado (bolsista CAPES) em Psicologia (2011) e doutorado (bolsista FAPESP) pelo Programa de Pós Graduação da mesma universidade, com período sanduíche (bolsa CAPES) no "Centre for Comedy Studies Research" (CCSR) da Brunel University London/Reino Unido. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia Social e com interesse principalmente nos seguintes temas: humor politicamente incorreto, cômico, discurso humorístico em geral, mídia e comunicação, o desenho animado South Park e subculturas juvenis dos anos 1960.

References

Anderson, P (2014). Mods, the new religion: the style and music of the 1960s mods. London: Omnibus Press.

Baudelaire, C. (2009). O Dândi – Charles Baudelaire. In Balzac, H., Baudelaire, C & D’Aurevilly, B. Manual do dândi: a vida com estilo. (pp 11-20). Belo Horizonte: Autêntica.

BBC. British Style Genius – Loud and Proud: the street look. (2008). Dir: Stevie Condie.

Benjamin, W. (1989). Charles Baudelaire: um lírico no auge do capitalismo. São Paulo: Brasiliense.

Benjamin, W. (1991). Textos de Walter Benjamin. São Paulo: Ática.

Bolle, W. (2015). A Paris de David Harvey e a de Walter Benjamin. Folha de S.Paulo. Ilustríssima, 09/08/2015. Não paginado. Acesso em 16 de agosto de 2015, em .

Boyle, L. (2011). Beau Brummell and the Birth of Regency fashion: Was Beau Brummell a Dandy?. Jane Austen Centre, 17 de jun. 2011. Acesso em 17 de agosto de 2015 em .

Bushell, G. (2012). Time for Action: the mod revival 1978-1981. London: Countdown Books.

Casburn, M. (2004) A Concise History of the British Mod Movement. San Francisco: The Greater Bay Area Costumers Guild. Acesso em 06 de junho de 2015 em

Castro, F. C. G. (2010). Dandismo e cuidado de si: ensaios de subjetivação em Balzac. Tese de Doutorado, Programa de Pós Graduação em Psicologia Clínica e Cultura, Universidade de Brasília, Brasília, DF.

Cohen, S. (2011). Folk devils and moral panics: the creation of mods and rockers. London: Routledge Classics.

D'Angelo, M. (2006). A modernidade pelo olhar de Walter Benjamin. Estudos avançados, 20(56), 237-251.

Dhoest, A., Malliet, S., Segaert, B. & Haers, J. (orgs.). (2015). The borders of subculture: resistance and the mainstream. New York: Routledge.

Dunker, C. I. L. (2015). Mal estar, sofrimento e sintoma: uma psicopatologia do Brasil. São Paulo: Boitempo Editorial.

Gruda, M. P. P. & Gamba, J. S. (2014). Identidade, relações grupais e conflitos geracionais no filme Quadrophenia: “can you see the real me?”. Sessões do Imaginário, 19(31), 85-95.

Hall, S. (2015). A Identidade cultural na pós-modernidade. (12a ed). Rio de Janeiro: Lamparina.

Harvey, D. (2014). Condição Pós-Moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. (25a ed). São Paulo: Edições Loyola

Harvey, D. (2015). Paris, capital da modernidade. São Paulo: Boitempo.

Hebdige, D. (2002). Subculture: the meaning of style. London: Routledge.

Hewitt, P. (org.). (2010). The sharper word: a Mod anthology. London: Helter Skelter.

Jesse, W. (1844). The life of George Brummell commonly called Beau Brummell. Vol I. London: Saunders & Otley.

Laing, D. (1969). The sound of our time. London: Sheed & Ward.

Montero, P. (2008) Passagens na metrópole paulistana do século XXI. Novos estud. - CEBRAP, 82, 191-199.

Ortiz, R. (2000). Walter Benjamin e Paris – individualidade e trabalho intelectual. Tempo Social, Rev. Sociol. USP, 12(1), 11-28.

Perone, J. (2009). Mods, rockers, and the music of the British invasion. Westport: Greenwood Publishing.

Rodgers, N. (2012). The Dandy: Peacock or Enigma? London: Bene Factum Publishing.

Sennett, R. (2003). Carne e pedra: o corpo e a cidade na civilização ocidental. (3a ed). Rio de Janeiro: Record.

Simonelli, D. (2013). Working class heroes: rock music and British society in the 1960s and 1970s. Plymouth: Lexington Books.

United Nations, Department of Economic and Social Affairs, Population Division (2014). World Urbanization Prospects: The 2014 Revision, CD-ROM Edition. Acesso em 14 de agosto de 2015 em .

Weight, R. (2013). MOD: From Bebop to Britpop, Britain’s Biggest Youth Movement. London: Bodley Head.

Published
2017-12-19
How to Cite
Gruda, M. P. P. (2017). DANDY AND FLÂNEUR: MODES OF SUBJECTIVATION FROM MODERNITY AND THE ENGLISH MODS. Psicologia Em Estudo, 22(4), 517-527. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v22i4.34169
Section
Artigos originais

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus

 

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus