SIGNIFICATIONS OF BODY IMAGE BY AMPUTATED CHILDREN

Keywords: Body image, amputation, narratives.

Abstract

Body image is important in the awareness of the self, relating to the existential experience of each person, and can be altered by factors such as amputation. Discussing and giving a signification to experiences people live can help them organize their body images. The aim of this study was to investigate the significations attributed by amputated children about their body image. In order to achieve this goal, four interviews were organized with three children with congenital or acquired amputations. These interviews were recorded and transcribed, and the narratives that referred to body image were subjected to enunciation analysis. In the results, children mentioned that the discomfort caused by people’s reactions when looking at them could be considered as one of the biggest difficulties imposed by amputation. However, children with acquired and congenital amputation differed as to the signification attributed to the prosthesis and the possible acceptance/denial of the amputation. These results demonstrate that the signification of body image is constructed in a unique way and being sensitive to these peculiarities can help professionals in their practice.

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Author Biographies

Maria Natalia Santos Calheiros, Universidade Federal de Pernambuco
Graduada em Terapia Ocupacional pela Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (2009).Mestra em Psicologia Cognitiva pela Universidade Federal de Pernambuco (2013). Doutoranda em Saúde da Criança e do Adolescente da UFPE. Atualmente é docente da Universidade Federal da Paraíba e membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Vulnerabilidade e Saúde na Infância e Adolescência (Nepvias) da UFPE.
Luciane De Conti, Universidade Federal do Rio Grande do Sul
 Bacharelado e Licenciatura em Psicologia (1992), Mestrado (1996) e Doutorado (2004) em Psicologia do Desenvolvimento pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, com doutorado sanduíche na Université de Nantes, França. Atualmente é professora e pesquisadora do Departamento de Psicanálise e Psicopatologia e da Pós-Graduação em Psicanálise, Clínica e Cultura, do Instituto de Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Psicologia e Psicanálise com ênfase em narratividade, processos de subjetivação, sofrimento psíquico e dispositivos clínicos em situações de vulnerabilidade social. As pesquisas realizadas apresentam interface com as áreas de Assistência Social, Saúde Mental e Educação.

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Published
2017-12-19
How to Cite
Calheiros, M. N. S., & De Conti, L. (2017). SIGNIFICATIONS OF BODY IMAGE BY AMPUTATED CHILDREN. Psicologia Em Estudo, 22(4), 635-645. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v22i4.34240
Section
Artigos originais

 

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