FORMATION OF SCHOOL MANAGERS: THEORETICAL-PRACTICAL CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CULTURAL PSYCHOLOGY

  • Larissa Figueiredo Salmen Seixlack Bulhões Universidade Federal de Lavras - MG
  • Flávia Asbahr Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP - Bauru/SP
Keywords: School psychology, teacher education, educational activity.

Abstract

This work reports the experience of training school managers based on the theoretical assumptions of historical-cultural psychology. The intervention took place as one of the actions of the Project Education Without Borders (PESF) - a partnership between the Municipal Secretary of Education and the psychology department of a state University of São Paulo in assisting schools that have low IDEB (Basic Education Development Index). Study meetings were held monthly with the managers of the six participating schools and with representatives of the pedagogical department of the Municipal Secretary of Education. The themes of the meetings were established based on the demand of the group, which chose as study goals: 1. understanding the production of motives and interests for the students' learning and 2. understanding how the study activity is formed and developed as a main activity at school age. As a strategy of theoretical-practical articulation, the proposition of study tasks on the themes discussed in each meeting was adopted. As a reference, the concept of study task of Davydov and Markova (1987) was used. The results point out that the application of the theoretical assumptions of historical-cultural psychology to the concrete demands of the organization of teaching in the daily school life makes it possible to overcome the traditional dichotomy between theory and practice in teacher education and promotes the construction of new guidelines for pedagogical practice.

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Author Biographies

Larissa Figueiredo Salmen Seixlack Bulhões, Universidade Federal de Lavras - MG
Possui graduação em psicologia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2010) e é doutora em Educação Escolar pela Faculdade de Ciências e Letras, UNESP, campus de Araraquara. É professora Adjunto A, classe A, do Departamento de Educação da Universidade Federal de Lavras.Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: psicologia escolar, alfabetização e desenvolvimento psíquico, formação continuada de professores (as) e acompanhamento de dificuldades de aprendizagem. É pesquisadora do Núcleo de Estudos em Linguagens, Leitura e Escrita - NELLE - e do Grupo de Pesquisa Linguagem, Leitura e Cultura Escrita, da Universidade Federal de Lavras. 
Flávia Asbahr, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP - Bauru/SP
Professora assistente do departamento de Psicologia, da Faculdade de Ciências, UNESP-Bauru. É Doutora em Psicologia pelo programa de Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano do Instituto de Psicologia (USP), com estágio de doutorado sanduíche na Universidad Carlos III de Madrid. Possui graduação em psicologia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2000) e mestrado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (2005). Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia Escolar, atuando principalmente nos seguintes temas: psicologia histórico cultural, teoria da atividade, atividade pedagógica, projeto político pedagógico, formação de professores e relação sentido e significado na constituição da consciência humana. É membro do GEPAPE (Grupo de estudos e pesquisas sobre a atividade pedagógica - FEUSP) e do LIEPPE (Laboratório Interinstitucional de estudos e pesquisas em Psicologia escolar - IPUSP). 

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Published
2017-12-19
How to Cite
Bulhões, L. F. S. S., & Asbahr, F. (2017). FORMATION OF SCHOOL MANAGERS: THEORETICAL-PRACTICAL CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CULTURAL PSYCHOLOGY. Psicologia Em Estudo, 22(4), 647-653. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v22i4.35065
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