FORMATION OF SCHOOL MANAGERS: THEORETICAL-PRACTICAL CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CULTURAL PSYCHOLOGY
Abstract
This work reports the experience of training school managers based on the theoretical assumptions of historical-cultural psychology. The intervention took place as one of the actions of the Project Education Without Borders (PESF) - a partnership between the Municipal Secretary of Education and the psychology department of a state University of São Paulo in assisting schools that have low IDEB (Basic Education Development Index). Study meetings were held monthly with the managers of the six participating schools and with representatives of the pedagogical department of the Municipal Secretary of Education. The themes of the meetings were established based on the demand of the group, which chose as study goals: 1. understanding the production of motives and interests for the students' learning and 2. understanding how the study activity is formed and developed as a main activity at school age. As a strategy of theoretical-practical articulation, the proposition of study tasks on the themes discussed in each meeting was adopted. As a reference, the concept of study task of Davydov and Markova (1987) was used. The results point out that the application of the theoretical assumptions of historical-cultural psychology to the concrete demands of the organization of teaching in the daily school life makes it possible to overcome the traditional dichotomy between theory and practice in teacher education and promotes the construction of new guidelines for pedagogical practice.Downloads
References
Asbahr, F.S.F.; Souza, M.P.R. (2014). "Por que aprender isso, professora? " Sentido pessoal e atividade de estudo na psicologia histórico-cultural. Estudos de Psicologia (UFRN), 19 (3), 169-178.
Bozhovich, L. I. (1985). La personalidad y su formación en la idad infantil. Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Checchia, A. K. (2015). Contribuições da psicologia escolar para a formação de professores. [texto completo]. In Associação Brasileira de Pós-graduação e Pesquisa em Educação (ANPED) (Org.), Anais da 37ª Reunião Nacional da ANPEd. – Florianópolis: ANPED. Recuperado em 19 de janeiro, de 2017, de http://www.anped.org.br/sites/default/files/trabalho-gt20-3648.pdf
Davydov, V.; Márkova, A. (1987). La concepcion de la actividad de estudio de los escolares. In: V. Davydov; M. Shuare (Orgs.), La psicologia evolutiva y pedagogia en la URSS: antologia. (pp. 316-337). Moscú: Editorial Progresso.
Facci, M. G. D. (2015). A intervenção do psicólogo na formação de professores. In: C. M. Marinho-Araújo (Org.) Psicologia Escolar: Novos cenários e contextos de pesquisa, formação e prática. (pp. 93 -114). Campinas, SP: Alínea.
Facci, M.G.D; Meira, M.E.M. (Orgs.), (2016). Estágios em Psicologia Escolar: Proposições teórico-práticas. Maringá: Eduem.
Guzzo, R. S. L., Mezzalira, A. S. C., Moreira, A. P. G., Tizzei, R. P., & Silva Neto, W. M. F. (2010). Psicologia e educação no Brasil: Uma visão histórica e possibilidades nessa relação. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 26 (n. especial), 131-141.
Leontiev, A. (1983). Actividad, conciencia e personalidad. Havana: Editorial Pueblo y Educación.
Lopes, A. R. L. V.; Silva, D. S. G. da; Ribeiro. A. de C. B.; Borowsky, H. G.; Fraga, L P. (2010). João Johann, o pastor de ovelhas: uma experiência na perspectiva da atividade orientadora de ensino. [texto completo]. In Anais do X Encontro Nacional de Educação Matemática. Salvador: SBEM. Recuperado em 19 de janeiro, de 2017, de http://www.gente.eti.br/lematec/CDS/ENEM10/artigos/RE/T3_RE1315.pdf
Martins, L. M. (2013). O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados.
Moura, M.O.; Araújo, E.S.; Souza, F.D.; Panossian, M.L.; Moretti, V.D. (2016). A atividade orientadora de ensino como unidade entre ensino e aprendizagem. In M. O. Moura (Org.), A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural (pp. 93-125). Campinas, SP: Autores Associados.
Nascimento, C. P. (2010). A organização do ensino e a formação do pensamento estético-artístico na teoria histórico-cultural. Dissertação de mestrado não-publicada, Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo.
Rubtsov, V. V. (1996). A atividade de aprendizado e os problemas referentes à formação do pensamento teórico dos escolares. In C. Garnier; N. Bernarz; I. Ulanovskaya (Orgs.), Após Vygotsky e Piaget: perspectivas social e construtivista - escolas russa e ocidental. (pp.129-137). Porto Alegre, RS: Artes Médicas.
Rubtsov, V. V. (2006). Interações Sociais e Aprendizagem. [texto completo]. In Anais da I Conferência Internacional “O Enfoque Histórico cultural em questão” (p. 35). Santo André, SP: I Conferência Internacional. Recuperado em 19 de janeiro, de 2017, de https://social.stoa.usp.br/articles/0016/3074/ANAIS-CONFERENCIA_INTERNACIONAL_ENFOQUE_HISTORICO_CULTURAL.pdf
Souza, D. T. R. (1999). Entendendo um pouco mais sobre o sucesso (e fracasso) escolar. In J. G. Aquino (Org.), Autoridade e Autonomia na escola: alternativas teóricas e práticas (pp. 115-129). São Paulo: Summus.
Souza, M.P.R.; Silva, S.M.C.; Yamamoto, K. (Orgs.), (2014). Atuação do psicólogo na educação básica: concepções, práticas e desafios. Uberlândia: EDUFU.
Souza, V. L. T. (2015). Educação, valores e formação de professores: contribuições da Psicologia Escolar. In C. M. Marinho-Araujo (Org.). Psicologia escolar: novos cenários e contextos de pesquisa, formação e prática (pp.115-130). 2ª ed. Campinas-SP: Alínea.
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.







