COCHLEAR IMPLANT AND AUTISM SPECTRUM DISORDER: THE EXPERIENCE OF MOTHERS

Keywords: Cochlear implant, autism, mother child relations.

Abstract

Cochlear implant (CI), a device surgically implanted in the ear, may be indicated for people with severe or profound hearing loss (HI). A significant number of children are affected by HI and other comorbidities, including Autism Spectrum Disorder (ASD). The objective of this study was to understand the experience of mothers of children with CI and diagnosis of ASD. The study had qualitative nature and the method used was phenomenological investigation, which consists in the apprehension of the phenomenon as it manifests itself to the person who experiences it. Six mothers of children with CI and diagnosis of ASD were interviewed. The statements were submitted to the process of phenomenological analysis and were unveiled in seven thematic categories: The impact of multiple disabilities; Exclusive dedication to the children; "Twenty-four hours running after it"; "The cochlear implant was a blessing in the life of both of us"; "It is as if he were speaking"; Need for psychosocial support; How they feel now. The mothers revealed how they are subjectively affected in their relationship with the child with CI and diagnosis of ASD, indicating negative impact on the quality of their life. The CI meant the possibility of the child to participate in the audible world and of they, as mother, to have more access to their world. Hope in the development of their child's speech becomes the inspiration to continue the trajectory. The need for supporting services aimed at parents, the importance of interdisciplinary teamwork and the encouragement of the support network are highlighted in the study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina Ruiz Longato-Morais, Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais (HRAC-USP)
Possui cursos de Bacharelado, Licenciatura e Formação de Psicólogo pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto - USP, atuando principalmente nas seguintes áreas: psicologia hospitalar, avaliação psicológica, atendimento infantil e familiar. Mestre em Psicologia pela mesma universidade. Atua como residente no Programa de Residência Multiprofissional em Saúde Auditiva no Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais da Universidade de São Paulo (Centrinho - USP) de Bauru-SP.
Mariani da Costa Ribas do Prado, Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais (HRAC-USP)
Cursando doutorado em Fonoaudiologia - Processos e Distúrbios da Comunicação - pela Faculdade de Odontologia de Bauru - USP. Possui Mestrado pelo Programa de Pós-graduação da Faculdade de Ciências da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP) - campus Bauru em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem. Tem Pós Graduação Lato Sensu, pela mesma Universidade, em Psicologia da Saúde: práticas clínicas e hospitalares. Graduada em Licenciatura Plena em Psicologia e Formação de Psicólogo pela UNESP - campus Bauru. Atualmente trabalha como Psicóloga no Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais da Universidade de São Paulo, onde também atua como preceptora da Residência Multiprofissional em Saúde Auditiva.
Midori Otake Yamada, Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais (HRAC-USP)
Graduada em Psicologia pela Fundação Educacional de Bauru (1983). Mestre em Distúrbios da Comunicação Humana - Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais da Universidade de São Paulo (HRAC/USP) (2002). Doutora em Psicologia, pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto-USP (2012). É psicóloga, pesquisadora do Centro de Pesquisas Audiológicas - HRAC/USP, docente e orientadora no Curso de Especialização em Psicologia Clínica/ Hospitalar do HRAC/USP e no Curso de Especialização em Habilitação/Reabilitação de criança com deficiência auditiva da FOB/USP. Tutora e docente da Residência Multiprofissional em Saúde Auditiva do HRAC/USP.

References

American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Washington, DC.

Beers, A. N., McBoyle, M., Kakande, E. Dar Santos, R. C. (2014). Autism and peripheral hearing loss: a systematic review. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 78(2014), 96-101.

Bevilacqua, M. C., Moret, A. L. M. & Costa Filho, O. A. (2011). Conceituação e indicação do Implante Coclear. In Bevilacqua, M. C. et AL. Tratado de Audiologia (pp. 408-425). Santos Editora.

Cho, K. S. & Hong, E. J. (2012). A path analysis of the variables relatedto the quality of life of mothers with disabled children in Korea. Stress and Health, 29(2012), 229-239.

Daneshi, A. & Hassanzadeh, S. (2007). Cochlear implantation in prelingually deaf persons with additional disability, J. Laryngol. Otol. 121(7), 635–638.

Donaldson, A. I., Heavner, K. S. & Zwolan, T. A. (2004). Measuring Progress in Children With Autism Spectrum Disorder Who Have Cochlear Implants. Archives of otolaryngology - Head and neck surgery, 130(2004), 666-671.

Favero, M. A. (2005). Trajetória e sobrecarga emocional da família de crianças autistas: relatos maternos. Dissertação de mestrado não publicada, Curso de Pós-graduação em Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo.

Fitzpatrick, E. M., Lambert, L., Whittingham, J. & Leblanc, E. (2014). Examination of characteristics and management of children with hearing loss and autism spectrum disorders. International Journal of Audiology, 53, 577-586.

Hwang, H. W & Na, Y. J. (2008). The effects of selected eco-systemic variables on the parenting stress of mothers with children with disabilities. The Journal of Child education, 17(3), 267-280.

Jure, R., Rapin, I., & Tuchman, R. (1991) Hearing-impaired autistic children. Dev. Med. Child Neurol., (33)12, 1062–1072.

Lachowska, M., Pastuska, A., Lukaszewicz-Moszynska, Z., Mikolajewska, L. & Niemczyk, K. (2016). Cochlear implantation in autistic children with profound sensorineural hearing loss. Brazilian Journal of Otorhinolaryngology

Martins, J. & Bicudo, M. A. V. (2005). A pesquisa qualitativa em psicologia: fundamentos e recursos básicos. São Paulo: Centauro.

Paula, C. C., Padoin, S. M. M., Terra, M. G., Souza, I. E. O. & Cabral, I. E. (2014). Modos de condução da entrevista em pesquisa fenomenológica: relato de experiência. Revista Brasileira de Enfermagem, 67(3), 468-472.

Perold, J. L. (2001). An investigation into the expectations of mothers of children with cochlear implants. Cochlear Implants International, 2(1), 39-58.

Rezende, F. P., Yamada, M. O. & Morettin, M. (2015). Grupo de apoio psicossocial: experiências de pais de crianças com implante coclear. Psicologia em Estudo, 20(3).

Roper, P., Arnold, B., & Monteiro, (2003). Co-occurrence of autism and deafness: diagnostic considerations, Austim, (7)3, 245–253.

Tharpe, A., Bess, F., Sladen, D., Schissel, H., Couch, S. & Schery, T. (2006). Auditory characteristics of children with autism, Ear Hear. 27(4), 430–441.

Vernon, M. & Rhodes, A. (2009). Deafnes and autistc spectrum disorders. American Annals of the Deaf, 154(1), 5-14.

Wiley, S., Gustafson, S. & Rozniak, J. (2014). Needs of parents of children who are deaf/hard of hearing with autism spectrum disorder. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 19(1), 40-49.

Yamada, M. O. & Valle, E. R. M. (2014). Vivência de mães na trajetória de seus filhos com implante coclear: fatores afetivos emocionais. Ribeirão Preto: BookToy.

Published
2017-12-19
How to Cite
Longato-Morais, C. R., Ribas do Prado, M. da C., & Yamada, M. O. (2017). COCHLEAR IMPLANT AND AUTISM SPECTRUM DISORDER: THE EXPERIENCE OF MOTHERS. Psicologia Em Estudo, 22(4), 551-562. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v22i4.35371
Section
Artigos originais

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus

 

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus