VIOLENCE AND HUMAN RESCUE: A PHENOMENOLOGICAL LOOK OVER SALVADOR´S PERIPHERY
Abstract
The article reports a research whose objective was to understand the fundamental lived experiences (traduzo vivência como experiência vivida – lived experiences) of people inserted in a context of violence and investigate the repercussion of these experiences in their formative process, taking as reference the phenomenology of Edith Stein. The research was carried out in the neighborhood of Uruguay, in the outskirts of Salvador (BA) and the access to the lived experiences was done through producing a daily journal and open interviews. We carried out analyzes of the individual course of four participants and fifteen interviews in which eight fundamental lived experiences were described and analyzed from a formative point of view: improvisation; death; woundedness; violence; solidarity; periphery; maternity and religiosity. The study showed Edith Stein's contribution to the understanding of violence from an anthropological point of view and to a more humane approach to those who inhabit the peripheries. It showed that even in a context of violence, the person is able to position himself freely in the face of external situations and determinations, structuring and seeking perspectives of life beyond what is given. In this sense, a possible intervention in contexts of violence would be to help people to distance themselves from the lived and to strengthen themselves internally in order to elaborate personal responses, actively participating in itself formation and in the transformation of its context.Downloads
References
Ales Bello, A. (2006). Introdução à Fenomenologia. (J.T. Garcia; M. Mahfoud, trad.). Bauru, SP: Edusc.
Ales Bello, A. (2014). Il senso del sacro: dall´arcaicità alla desacralizzazione. Roma: Castelvecchi.
Ales Bello, A., & Mobeen, S. (2012).Lineamenti di antropologia filosofica: fenomenologia della religione ed esperienza mistica islamica. Roma: APES.
Endo, P. C. (2009). Violências, sistemas violentos e o horizonte testemunhal. Psicologia, Ciência e Profissão, 29 (1), p. 30-39. Recuperado em 29 de janeiro, 2013, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932009000100004
Kern, E. (2015). Alagados, um abraço do Céu à Terra: uma paróquia missionária a serviço de todos. Uberlândia, MG: A Partilha.
Mesquita Neto, P. de. (2011). Ensaios sobre segurança cidadã. São Paulo: Quartier Latin; Fapesp.
Reis; B. B. dos; Holanda, A. F., & Goto, T. A. (2016). Husserl e o artigo para Enciclopédia Britânica (1927): Projeto da psicologia fenomenológica. Psicologia em Estudo, Maringá, v.21, n.4,p. 629- 640, out./dez.
Rus, E de. (2015). Visão educativa de Edith Stein: aproximação a um gesto antropológico integral. (I. Sanchis; J.Savian; M.C.I. Parise; & P. Pacheco, trad.). Belo Horizonte: Artesã.
Safra, G. (2006). Hermenêutica na situação clínica o desvelar da singularidade pelo idioma pessoal. São Paulo: Edições Sobornost.
Santos, J. E. F. (2007). Homicídio entre jovens de uma periferia de Salvador, Bahia: um relato de experiência sobre a violência e o desenvolvimento humano. Revista Brasileira Crescimento Desenvolvimento Humano.vol. 17, n. 3(pp. 72-83). Recuperado em 13 de dezembro, 2013, dehttp://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-12822007000300008
Santos, J. E. F. (2013). Nascente da beleza: história, arte, religiosidade e música na cultura popular brasileira.São Paulo: Scortecci.
Savian, J. (2014). Edith Stein e o conceito de pessoa. Anais do I Congresso Internacional Pessoa e Comunidade: fenomenologia, psicologia e teologia e III Colóquio Internacional de Humanidades e Humanização da Saúde(pp. 236-252). (A. E. A. Antúnez, G. Safra, M. V. Ferreira, orgs.). São Paulo: IPUSP. Recuperado em 9 de outubro, 2015,de http://newpsi.bvs-psi.org.br/eventos/anais_I_cong_intern_pessoa_comunidade_2014.pdf
Stein, E. (1999a). Psicologia e scienze dello spirito: contributi per una fondazione filosófica.(2ª. ed.).(A. Ales Bello, Apresent.; A. M. Pezella, trad.). Roma: Città Nuova.
Stein, E. (1999b). La vita come totalità: scritti sull´educazione religiosa.(T. Franzosi, trad.). Roma: Città Nuova.
Stein, E.(1999c). La struttura ontica della persona e la problematica della sua conoscenza. In Stein, E. Natura, persona e mistica:per una ricerca cristiana della verità Natura, persona e mistica:per una ricerca cristiana della verità (pp. 49-53).(M. D´Ambra, trad.). Roma: Città Nuova.
Stein, E. (2001). Introduzione alla filosofia. (A. M. Pezzella, trad.). Roma: Città Nuova.
Stein, E. (2004). A ciência da cruz. (D. B. Kruse, trad.). São Paulo: Loyola.
Stein, E. (2007). El ser humano. In Stein, E. Potência e Ato (pp. 484-582). (Obras Completas III. Escritos filosóficos. Etapa de pensamiento Cristiano: 1921-1936). Burgos, Espanha: Monte Carmelo.
Stein, E. (2013). La struttura della persona umana: corso di antropologia filosófica.Ales Bello, A.(ed. italiana dalla edizione tedesca Istituto Internazionale Edith Stein di Würzburg). (M. D´Ambra, trad.).(Opere complete, vol. 14). Roma: Città Nuova.
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.







