LABOR AS THE LEADING ACTIVITY IN THE PSYCHIC DEVELOPMENT OF ADULT INDIVIDUAL
Abstract
This paper aims to analyze, through the theoretical revision of classic and contemporary authors of Historical-Cultural Psychology, labor as the leading activity of adult life, that is to say, as the activity which guides the main changes in human psyche and personality at this age. For this purpose, abstracts and generalizes elements from the studies about periodization of human psychic development. On the one hand, it identifies the psychological contents and processes that, being produced by labor, highlight this activity relevance for adult individual formation. On the other hand, it approaches the alienation processes inherent to capitalist society, which alienates labor as a leading activity. Thus, labor shows up, dialectically, as a humanizing and alienating activity. We understand that this study brings contributions for methodological theoretical advance of Cultural-Historical Psychology because it addresses the issue of labor as a leading activity, that is a still incipient and little systemized discussion. Moreover, it overcomes the focus of development studies that emphasize childhood and reiterates the rupture related to maturacionist perspective, according to which adult life is a period of development stagnation. By the analysis of labor under the concept of leading activity, we conclude that psychological development in adult life is mainly expressed by several acquirements of abilities and capabilities, by the exercise of creativity, by a complex restructuration of the affective-motivational sphere of personality, by the promotion of self-awareness and by the dialectical movement of class consciousness, that stresses the contradiction between the humanizing pole and the alienated/alienating pole of labor in a society that limits and impoverishes this same development.Downloads
References
Almeida, M. R. (2008). A relação entre a consciência individual e a consciência de classe: uma análise das contribuições de Vigotski sobre a consciência da classe trabalhadora. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Paraná, Curitiba.
Bulhões, L., & Abrantes, A. A. (2016). Idade adulta e o desenvolvimento psíquico na sociedade de classes: juventude e trabalho. In Martins, L. M., Abrantes, A. A., & Facci, M. G. D. (Orgs.). Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice (pp. 267-292). Campinas: Autores Associados.
Calve, T. M. (2013). Trabalho, aprendizagem e desenvolvimento na Educação de Jovens e Adultos: contribuições da Psicologia Histórico-Cultural. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Paraná, Curitiba.
Elkonin, D. B. (1960). Desarrollo psíquico de los niños. In Smirnov, A. A., Rubinstein, S. L., Leontiev, A. N., & Tieplov, B. M. (Orgs.). Psicología (pp. 493-559). México: Grijalbo.
El'konin, D. B. (2000). Toward the problem of mental development of children. Recuperado em 23 de outubro, 2016, de https://www.marxists.org/archive/elkonin/works/1971/stages.htm.
Leontiev, A. N. (1978). Actividad, Conciencia y personalidad. Buenos Aires: Ciencias del Hombre.
Leontiev, A. N. (1988). Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In Vigotskii, L. S., Luria, A. R., & Leontiev, A. N. (Orgs.). Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem (pp. 59-83). São Paulo: Ícone.
Leontiev, A. N. (2004). O desenvolvimento do psiquismo (2a ed.). São Paulo: Centauro.
Lessa, S. (1992). Lukács: trabalho, objetivação, alienação. In Trans/Form/Ação, 15, 39-51.
Lessa, S. (2015). Para compreender a ontologia de Lukács (4a ed.). São Paulo: Instituto Lukács.
Malaguty, S. (2013). Sofrimento pelo trabalho: contribuições a partir da teoria da atividade de A. N. Leontiev para o campo saúde do trabalhador. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Paraná, Curitiba.
Martins, L. M. (2001). Análise sócio-histórica do processo de personalização de professores. Tese de Doutorado, Universidade Estadual Paulista, Marília.
Martins, L. M. (2005). Psicologia Sócio-Histórica: o fazer científico. In Abrantes, A. A., Silva, N. R., & Martins, S. T. F. Método Histórico-Social na Psicologia Social (pp. 118-138). Petrópolis: Vozes.
Martins, L. M. (2009). A personalidade do professor e a atividade educativa. In Facci, M.G.D., Tuleski, S.C., & Barroco, S.M.S. (Org.). Escola de Vigotski: contribuições para a psicologia e educação (Vol. 1, pp. 135-150). Maringá: EDUEM.
Martins, L. M., Abrantes, A. A., & Facci, M. G. D. (2016). Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas: Autores Associados.
Martins, L. M., & Carvalho, B. (2016, outubro/dezembro). A atividade humana como unidade afetivo-cognitiva: um enfoque histórico-cultural. In Psicologia em Estudo, 21 (4), 699-710.
Martins, L. M., & Eidt, N. M. (2010, outubro/dezembro). Trabalho e Atividade: categorias de análise na Psicologia Histórico-Cultural do Desenvolvimento. In Psicologia em Estudo, 15 (4), 675-683.
Marx, K. & Engels, F. (2011). Textos sobre Educação e Ensino. Campinas: Navegando.
Palangana, I. C. (1998). Individualidade: afirmação e negação na sociedade capitalista. São Paulo: EDUC.
Pasqualini, J. C. (2009, janeiro/março). A perspectiva histórico-dialética da periodização do desenvolvimento infantil. Psicologia em estudo, 14(1), 31-40.
Reis, C. W. (2011). A atividade principal e a velhice: contribuições da Psicologia Histórico-Cultural. Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual de Maringá, Maringá.
Rossler, J. H. (2004, abril). O desenvolvimento do psiquismo na vida cotidiana: aproximações entre a psicologia de Alexis N. Leontiev e a teoria da vida cotidiana de Agnes Heller. In Cad. Cedes, 24(62), 100-116.
Rubinstein, J. L. (1978). El trabajo. In Rubinstein, J. L. Princípios de psicologia general (pp. 626-643). México, Grijalbo.
Soler, V. T. (2012). Considerações sobre o papel dos programas televisivos infantis na brincadeira da criança e no desenvolvimento do psiquismo infantil. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Paraná, Curitiba.
Vázquez, A.S. (1977). Filosofia da práxis. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Veresov, N. (2006). Leading Activity in Developmental Psychology: Concept and Principle. Journal of Russian and East European Psychology, 44(5), 7-25. doi: 10.2753/RPO1061-0405440501
Vigotski, L. S (1999). Sobre os sistemas psicológicos. In Vigotski, L. S. Teoria e método em psicologia (pp. 103-135). São Paulo: Martins Fontes.
Vygotsky, L. S. (1988). A formação social da mente (2a ed.). São Paulo: Martins Fontes.
Vygotsky, L. S. (1996). Obras Escogidas (Tomo IV). Madrid: Visor.
Vygotsky, L. S. (2004). A transformação socialista do homem. Recuperado em 23 de outubro, 2016, de https://www.marxists.org/portugues/vygotsky/1930/mes/transformacao.htm.
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.