VULNERABILITIES IN THE CARE FROM THE PERSPECTIVE OF MOTHERS OF INFANTS WITH MICROCEPHALY

  • Pollyana Ludmilla Batista Pimentel Universidade Federal da Paraíba
  • Francisca Marina Freire Furtado Centro Universitário de João Pessoa - UNIPÊ
  • Ana Alayde Werba Saldanha Universidade Federal da Paraíba - UFPB
Keywords: Microcephaly, vulnerabilities, mothers.

Abstract

The general objective of this study was to understand elements of vulnerabilities involved in the care of children with microcephaly, from the perspective of the mothers. It was an exploratory study with a qualitative approach. To collect the data, a sociodemographic questionnaire and interview based on the Method of Scenes were used. The analysis of the interviews was performed using the thematic categorical analysis technique. Thirteen mothers with a mean age of 25 years, ranging from 16 to 37 years old, participated. It was observed, in the statements of the participants, elements of vulnerabilities, related to the doubts and tensions about the discovery of the congenital malformation in the child, above all, considering the unpreparedness of the health team at the time of diagnosis; as well as the lack of confirmation about the causes of microcephaly. In addition, deficiencies related to social support were observed as a family and/or companion, demanding from these women an exclusive dedication to the care of their children, mainly in the face of a daily routine of care. It concludes by pointing to the relevance of this study, since when referring to a recent epidemic, such data can assist the practice of health professionals, in addition to being able to contribute to the construction, updating and implementation of targeted public policies for children with microcephaly and, consequently, their families.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pollyana Ludmilla Batista Pimentel, Universidade Federal da Paraíba
Psicóloga e Mestranda em Psicologia Social pela Universidade Federal da Paraíba/UFPB
Francisca Marina Freire Furtado, Centro Universitário de João Pessoa - UNIPÊ
Possui Licenciatura e Formação em Psicologia pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB (2003) e Especialização em Saúde da Família pela Faculdade de Ciências Sociais Aplicadas - FACISA (2005) . É Mestra (2010) e Doutora (2016) em Psicologia Social pela Universidade Federal da Paraíba -UFPB, com período sanduíche no Centro de Investigação e Intervenção Social (CIS) do Instituto Universitário de Lisboa - ISCTE/IUL em Lisboa/Portugal (2014/2015) tendo a CAPES como instituição de fomento. Atualmente é professora do Centro Universitário de João Pessoa (Unipê) e pesquisadora colaboradora do núcleo de pesquisa Vulnerabilidades e Promoção da Saúde (NPVPS/UFPB). Principal área de atuação: Psicologia e Políticas Públicas, em especial, a Psicologia no SUS; Saúde Mental nos cuidados primários em saúde; Saúde Mental e Gênero; Vulnerabilidades em saúde em contextos rurais.
Ana Alayde Werba Saldanha, Universidade Federal da Paraíba - UFPB
Graduação e Formação em Psicologia pelo Instituto Paraibano de Educação (1985), Especialização em Saúde Coletiva (1996), Mestrado em Psicologia (Psicologia Social) pela Universidade Federal da Paraíba (1998); Doutorado (2003) e Pós-Doutorado (2012) em Psicologia pela Universidade de São Paulo (USP). Atualmente é professor Associado I da Universidade Federal da Paraíba, no Programas de Pós Graduação em Psicologia Social (Mestrado e Doutorado - UFPB), onde desenvolve pesquisas com ênfase na Atenção Primária em Saúde, trabalhando com os seguintes temas: Aids, ações e programas na unidade básica, prevenção e promoção da saúde, saúde do adolescente, vulnerabilidade, gênero, terceira idade. É coordenadora do Núcleo de Pesquisa Vulnerabilidades e Promoção da Saúde (UFPB). Atua como pesquisadora do Programa de Atendimento Psicossocial à Aids vinculado a FFCLRP/USP.
Published
2018-08-06
How to Cite
Pimentel, P. L. B., Furtado, F. M. F., & Saldanha, A. A. W. (2018). VULNERABILITIES IN THE CARE FROM THE PERSPECTIVE OF MOTHERS OF INFANTS WITH MICROCEPHALY. Psicologia Em Estudo, 23. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v23i0.40178
Section
Artigos originais

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus

 

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus