MOTIVATIONS FOR LATE ADOPTION: BETWEEN THE IMAGINED CHILD AND REALITY

Keywords: Motivation for adoption;, late adoption;, parenthood.

Abstract

The present article is part of a broader research on the parent-child bond in late adoptions. This study aimed to investigate the motivations for late adoption, seeking to analyze the role of the work done by the Adoption Support Groups in the moment of choosing the profile. The authors interviewed ten independent subjects, three men and seven women, who adopted children older than two years, and they analyzed the interviews using the content analysis method. The desire to experience parenthood proved to be the imperative motivation in the moment of seeking for an adoption. In general, the motivations for late adoption presented themselves permeated by myths that are established as beliefs, producing impeditive or driving effects. Altruism as motivation for late adoption emerged in the present study as a complicating factor since what prevails is the desire to be the savior and not the desire to save. The authors highlight the work done by the Adoption Support Groups as a fundamental factor in the deconstruction of the myths and fantasies of the applicants, in raising awareness both on the true profile of the sheltered children and late adoption as a possibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Débora Silva Sampaio, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Mestre em psicologia clínica pela PUC-Rio. Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Psicologia Clínica na Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.

Andrea Seixas Magalhães, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro
Professora Assistente do Departamento de Psicologia da PUC – Rio, Psicoterapeuta de Família e Casal. 
Rebeca Nonato Machado, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro
Psicóloga clínica graduada pela PUC – Rio, Especialista em Terapia de Família e Casal pela PUC – Rio, Mestre em Psicologia Clínica pela PUC – Rio e Doutora em Psicologia Clínica pela PUC – Rio

References

Amim, I. D. & Menandro, P. R. M. (2007). Preferências por características do futuro filho adotivo: manifestadas por pretendentes à adoção. Interação em Psicologia 11(2), 241-252.

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Britton, R. (2003). Crenças e imaginação: Explorações em psicanálise. Rio de Janeiro: Imago.

Cardoso, V. L. & Baiocchi, A. (2014). Preparação para adoção – o começo de uma nova família. In C. Lavocat & S. Diuana (Eds.). Guia de adoção – No jurídico, no social, no psicológico e na família (pp. 53-64). São Paulo: Roca.

Costa, N. R. & Rossetti-Ferreira, M. C. (2007) Tornar-se pai e mãe em um processo de adoção tardia. Psicologia: Reflexão e Crítica, 20(3), 425-434. Recuperado em 12 de junho de 2018 de: http://www.scielo.br/pdf/prc/v20n3/a10v20n3.pdf

Ebrahim, S. G. (2001) Adoção tardia: altruísmo, maturidade e estabilidade emocional. Psicologia, Reflexão e Crítica, 14(1), 73-80. Recuperado em 25 de junho de 2018 de: http://www.scielo.br/pdf/prc/v14n1/5208.

Ghirardi, M. L. A. M. A. (2015) Devolução de crianças adotadas: Um estudo psicanalítico. São Paulo: Primavera Editorial.

Gondim, A. K., Crispim, C. S., Fernandes, F. H. T., Rosendo, J. C., Brito, T. M. C. D., Oliveira, U. B. D. & Nakano, T. D. C. (2008). Motivação dos pais para a prática da adoção. Boletim de psicologia, 58(129), 161-170. Recuperado em 22 de janeiro de 2018, de: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0006-59432008000200004&lng=pt&tlng=pt.

Ladvocat, C. (2014). Campo clínico da prevenção na adoção. In C. Lavocat & S. Diuana (Eds). Guia de adoção – No jurídico, no social, no psicológico e na família (pp.149-157). São Paulo: Roca.

Lei nº 12.010, de 3 de agosto de 2009. (2009, 3 de agosto). Dispõe sobre adoção; altera as Leis nos 8.069, de 13 de julho de 1990 - Estatuto da Criança e do Adolescente. Recuperado em 25 de junho de 2018, http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/lei/l12010.htm

Levy, L. & Bittencourt, M. I. G. D. F. (2013). A delicada construção de um vínculo de filiação: o papel do psicólogo em processos de adoção. Pensando famílias, 17(1), 41-53.

Levy, L. Gomes, I. C. (2017) Grupos de preparação à adoção: dos pretendentes às crianças. In: Féres-Carneiro, T. Org. Casal e Família: teoria, pesquisa e clínica. Ed. PUC-Rio: Prospectiva.

Luz, A. F., Gelain, D. & Amaral, L. M. (2014). Vivências das famílias na adoção tardia. Revista de Psicologia da IMED, 6(1), 52-57.

Machado, R. N.; Féres-Carneiro, T.; & Magalhães, A. S. (2015). Parentalidade adotiva: contextualizando a escolha. Psico, 46(4), 442-451.

Peiter, C. (2011). Adoção, vínculos e rupturas: do abrigo à família adotiva. São Paulo: Zagodoni.

Queiroz, A. C. A.; Brito, L. (2013) Adoção Tardia: o desafio da garantia do direito à convivência familiar e comunitária. Textos & Contextos, 12(1), 55-67.

Sampaio, D. S., Magalhães, A. S., & Féres-Carneiro, T. (2018). Pedras no Caminho da Adoção Tardia: Desafios para o Vínculo Parento-filial na Percepção dos Pais. Trends in Psychology, 26(1), 311-324.

Silva, M. L., & Arpini, D. M. (2013). A Nova Lei Nacional de Adoção: Desafios para a reinserção familiar. Psicologia em Estudo, 18(1), 125-135.

Silva, M. P. O., Guimarães, F. L. & Pereira, S. K. R. (2014). Caminhos da Adoção. In: C. Lavocat & S. Diuana (Eds). Guia da adoção: no jurídico, no social, no psicológico e na família. (pp: 271-280) São Paulo, Editora Roca.

Trindade-Salavert, I. (Org.). (2010). Os novos desafios da adoção: Interações psíquicas, familiares e sociais. Rio de Janeiro: Companhia de Freud.

Vargas, M. M. (1998/2013). Adoção tardia: da família sonhada à família possível (2a ed.) São Paulo: Casa do Psicólogo.

Zornig, S. M. A. (2008). As teorias sexuais infantis na atualidade: algumas reflexões. Psicologia em Estudo, 13(1), 73-77. Recuperado em 15 de janeiro de 2018. Disponível em https://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722008000100009.

Published
2020-06-04
How to Cite
Sampaio, D. S., Magalhães, A. S., & Machado, R. N. (2020). MOTIVATIONS FOR LATE ADOPTION: BETWEEN THE IMAGINED CHILD AND REALITY. Psicologia Em Estudo, 25. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v25i0.44926
Section
Artigos originais

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus

 

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus