QUILOMBOLA IDENTITY: ACTUATIONS IN DAILY OF WOMEN QUILOMBOLAS IN THE AGRESTE OF ALAGOAS

  • Saulo Luders Fernandes Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
  • Dolores Cristina Gomes Galindo Universidade Federal do Mato Grosso (UFMT)
  • Liliana Parra Valencia Universidad Cooperativa de Colombia
Keywords: Ethnic identity;, daily;, women.

Abstract

The present study is part of a field research and is characterized by a qualitative, exploratory case study, whose objective was to analyze the performance of the quilombola identity in the daily life of women from a quilombo in the agreste of the State of Alagoas. The research was conducted in four stages: 1- literature review; 2- insertion in the research field; 3- collection and analysis of information; 4- feedback of the research to the participants and the community. The participants were 03 women: 01 young (20 years), 01 adult (47 years) and 01 elderly (71 years). Semi-structured interviews were conducted with two themes: daily life experiences as black quilombola women; and the meanings produced by interviewees about the quilombola identity. After transcription, the interviews were analyzed by content analysis methods and produced two thematic categories: a) experiences of oppression of black quilombola women; b) diversity of meaning about quilombola identity. Women understand the quilombo as a place of affirmation of their ways of life as black women, as well as a place of reproduction of logics of oppression against the intersectionality of ethnic-racial and gender markers. There was also a generational difference as to the way of understanding the quilombola identity in the life of the young woman and the elderly participant. It is necessary to understand the specificities with which each community and its members interpret the quilombola identity in their lives and activities, in the understanding that it can work as an enhancer in the affirmation of these black territories.

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Author Biographies

Saulo Luders Fernandes, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Realizou sua graduação na universidade estadual de maringá, bem como seu mestrado em psciologia. Desenvolveu no mestrado pesquisa sobre represnetações sociais do envelhecimento de uma comunidade ribeirinha, tendo como base metodologica a esquisa participate. Atualmente é professor efetivo da Universidade Federal de Alagoas, campus arapiraca. Realiza pesquisas e projetos de extensão na área de psicologia social com enfase em comunidades tradicionais da região.
Dolores Cristina Gomes Galindo, Universidade Federal do Mato Grosso (UFMT)
Possui Pós-Doutorado (2015-2016), Doutorado (2006) e mestrado (2002) em Psicologia Social pela Universidade Católica de São Paulo (PUCSP), com Doutorado Sanduíche na Universidade Autônoma de Barcelona (2004). Graduada em Psicologia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), em 1999. Atua como Professora Permanente dos Programas de Pós-Graduação em Psicologia e Cultura Contemporânea da Universidade Federal de Mato Grosso. Foi vice-coordenadora e posteriormente Coordenadora do Programa de Pós-Graduação (Mestrado e Doutorado) em Estudos de Cultura Contemporânea.
Liliana Parra Valencia, Universidad Cooperativa de Colombia
Docente da Universidade Cooperativa da Colombia. Psicóloga e pesquisadora social. Com experiência em pesquisa, sistematização e facilitação de processos comunitários e de formação a partir da abordagem psicossocial, de gênero, geracional e diversidade cultural. Colaborou com o Programa Colômbia da Escola de Cultura de Pau em Barcelona (Espanha). Consultora da Unifem na Colômbia. Assessora da Rede Nacional de Saúde Mental da Guatemala e pesquisadora de pós-conflito e reconciliação social na Guatemala, particularmente em relação ao trabalho psicossocial, reparação e reconstrução da memória histórica.

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Published
2020-06-23
How to Cite
Fernandes, S. L., Galindo, D. C. G., & Valencia, L. P. (2020). QUILOMBOLA IDENTITY: ACTUATIONS IN DAILY OF WOMEN QUILOMBOLAS IN THE AGRESTE OF ALAGOAS. Psicologia Em Estudo, 25. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v25i0.45031
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