QUILOMBOLA IDENTITY: ACTUATIONS IN DAILY OF WOMEN QUILOMBOLAS IN THE AGRESTE OF ALAGOAS
Abstract
The present study is part of a field research and is characterized by a qualitative, exploratory case study, whose objective was to analyze the performance of the quilombola identity in the daily life of women from a quilombo in the agreste of the State of Alagoas. The research was conducted in four stages: 1- literature review; 2- insertion in the research field; 3- collection and analysis of information; 4- feedback of the research to the participants and the community. The participants were 03 women: 01 young (20 years), 01 adult (47 years) and 01 elderly (71 years). Semi-structured interviews were conducted with two themes: daily life experiences as black quilombola women; and the meanings produced by interviewees about the quilombola identity. After transcription, the interviews were analyzed by content analysis methods and produced two thematic categories: a) experiences of oppression of black quilombola women; b) diversity of meaning about quilombola identity. Women understand the quilombo as a place of affirmation of their ways of life as black women, as well as a place of reproduction of logics of oppression against the intersectionality of ethnic-racial and gender markers. There was also a generational difference as to the way of understanding the quilombola identity in the life of the young woman and the elderly participant. It is necessary to understand the specificities with which each community and its members interpret the quilombola identity in their lives and activities, in the understanding that it can work as an enhancer in the affirmation of these black territories.
Downloads
References
Aguiar, M. A. (2018). Políticas culturais e os direitos de acesso e participação: análise dos discursos de identidade no Quilombo Sítio do Meio (MA). Brazilian Aplie Science Review, Curitiba, v. 2, n. 5, p. 1783-1797, out./dez.
Arruti, J. M. Políticas públicas para quilombos: terra, saúde e educação (2009). In: Paula, M. & Heringer, R. (Orgs.). Caminhos convergentes: Estado e sociedade na superação das desigualdades raciais. (p.75-109). Rio de Janeiro: Fundação Heinrich Boll.
Brah, A. (2006). Diferença, diversidade, diferenciação. Cadernos pagu (26): pp.329-376., jan/jun.
Castells, M. (2008). O poder da identidade. São Paulo: Paz e Terra.
Fernandes, S. L. & Santos, A. O. (2016). Itinerários terapêuticos de mulheres quilombolas de Alagoas,Brasil. Interfaces Brasil/Canadá (Impresso), v. 16, p. 137-153.
Fernandes, S. L. & Munhoz, J. M. (2013) Políticas públicas quilombolas e produções identitárias: percursos históricos e conflitos políticos. In: Leite, J. F. e Dimenstein, M. (orgs.) Psicologia e contextos rurais. (p. 357-384). Rio grande do Norte: EDUFRN.
Mannhein, K. (1993) El problema de las geraciones. Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS), n. 62,pp. 193-242. Recuperado em 22 de fevereiro, 2015 de http://www.reis.cis.es/REIS/PDF/REIS_062_12.pdf
Martins, J. S. (2010). A sociabilidade do homem simples: cotidiano e a história na modernidade anômala. São Paulo: Contexto.
Melucci, A. (2004) O jogo do Eu: a mudança de si em uma sociedade global. São Leopoldo: Ed. da Unisinos, 2004.
Riscado, J. L. S.; Oliveira, M. P. B. & Brito, A. M. B. B. (2010). Vivenciando o Racismo e a Violência: um estudo sobre as vulnerabilidades da mulher negra e a busca de prevenção do HIV/aids em comunidades remanescentes de Quilombos, em Alagoas. Saúde Soc: São Paulo, 19 (2), p.96-108.
Rivera-Cusicanqui, S. (2010). Ch’ixinakax utxiwa Una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. (E. Tinta Limón, Ed.). Buenos Aires.
Santos, B. S. (2003). Por uma concepção multicultural de direitos humanos. In: Santos, B. S. Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitismo multicultural. Civilização brasileira: Rio de Janeiro.
Silva, L H. R. (2016) Os sentidos atribuídos às identidades de mulheres quilombolas na escola de educação quilombolas. Dissertação (Mestrado - Programa de Pós-graduação em Educação, Cultura e Identidades da Universidade Federal Rural de Pernambuco e Fundação Joaquim Nabuco.
Souzas, R. (2015). Liberdade, violência, racismo e discriminação: narrativas de mulheres negras e quilombolas da mesorregião centro-sul da Bahia/Brasil. Revista da ABPN, v.7, n 16 jun, p.89-102.
Souza, P. B. & Araújo, K. A. (2014). A mulher quilombola: da invisibilidade à necessidade por novas perspectivas sociais e econômicas. (p. 163-182). In: ESTEVES, Juliana Teixeira; BARBOSA, José Luciano Albino & FALCÃO, Pablo Ricardo de Lima. Direitos, gênero e movimentos sociais II. Florianópolis: CONPEDI.
Valentim, R. P. F. & Trindade, Z. (2011) Modernidade e comunidades tradicionais: memória, identidade e transmissão em território quilombola. Psicologia Política, vol. 11 n 22 Jul-Dez.
Wane, N. (2013) Uncovering the Well: Black Feminism in Canada (p. 3-22). In: WANE, Njoki; JAGIRE, Jennifer & Murad Zahra. Ruptures: Anti-colonial & Anti-racist Feminist Theorizing. Toronto: sense publishers.
Copyright (c) 2020 Psicologia em Estudo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.







