PHARMACOLOGICAL COGNITIVE ENHANCEMENT: CONTEMPORARY MOTIVATIONS

  • Solange Franci Raimundo Yaegashi Universidade Estadual de Maringá
  • Robson Borges Maia Centro Universitário de Maringá
  • Rute Grossi Milani Centro Universitário de Maringá
  • Nilza Sanches Tessaro Leonardo Universidade Estadual de Maringá
Keywords: Pharmacological cognitive enhancement;, medicalization of education;, contemporaneity.

Abstract

The aim of this theoretical descriptive study was to analyze the main motivations for pharmacological cognitive enhancement in contemporary times through the dialogue with authors who investigated some phenomena of the so-called post-modernity, such as Deleuze (1992), Foucault (2000), Bauman (2001) and Han (2015), in addition to authors of the psychoanalytic field (Bezerra Júnior, 2010; Ferraz, 2014; Birman, 2014) that criticize the issue of medicalization of education and its consequences. It was found that, currently, the search for pharmacological cognitive enhancement is closely linked to the lifestyle and society built in the last decades. Regardless of the name given to the historical moment the society is, it is increasingly difficult to deal with reality and, in this context, the pharmacological cognitive enhancement is revealed as one of the facets of the recent phenomenon known as ‘psychiatrization of normality’. As a result, it is also noted that the non-medical and indiscriminate use of drugs to boost brainpower has become a common practice among college students; for this reason, it is not merely an educational issue that may interfere with the teaching-learning process, but also a public health problem. It is concluded that this phenomenon raises, in today’s society, challenges of different orders, which is why it deserves special attention from the scientific community.

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Author Biographies

Solange Franci Raimundo Yaegashi, Universidade Estadual de Maringá

Solange Franci Raimundo Yaegashi

Pós-Doutorado em Psicologia pelo Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo (USP). Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Psicóloga. Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá. E-mail: solangefry@gmail.com

Robson Borges Maia, Centro Universitário de Maringá

Robson Borges Maia

Doutorando em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Psicólogo. Docente do Curso de Psicologia no Centro Universitário de Maringá (Unicesumar) e Consultor em Psicologia Escolar.

E-mail: rb-maia@uol.com.br

Rute Grossi Milani, Centro Universitário de Maringá

Rute Grossi Milani

Doutora em Saúde Mental pela Universidade de São Paulo (USP). Psicóloga. Docente do Curso de Psicologia do Centro Universitário de Maringá (Unicesumar), do Programa de Pós-Graduação em Promoção da Saúde e do Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Limpas. Pesquisadora do Programa Produtividade em Pesquisa do Instituto Cesumar de Ciência, Tecnologia e Inovação (ICETI). E-mail: rute.milani@unicesumar.edu.br

Nilza Sanches Tessaro Leonardo, Universidade Estadual de Maringá

Nilza Sanches Tessaro Leonardo

Doutora em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMP). Psicóloga. Docente do Departamento de Psicologia da Universidade Estadual de Maringá (UEM), do Programa de Pós-Graduação em Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas – Mestrado Profissional. E-mail: nilza_sanches@yahoo.com

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Published
2020-09-17
How to Cite
Yaegashi, S. F. R., Maia, R. B., Milani, R. G., & Leonardo, N. S. T. (2020). PHARMACOLOGICAL COGNITIVE ENHANCEMENT: CONTEMPORARY MOTIVATIONS. Psicologia Em Estudo, 25. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v25i0.46319
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