INTERVENTIONS IN HUMANISTIC-PHENOMENOLOGICAL PSYCHOLOGICAL DUTY: RESEARCH IN SCHOOL-CLINICS
Abstract
Psychological duty is a modality of clinical attention in psychology that makes available immediate appointments without restriction of requests. In addition, the specialized work offered by the psychologist is able to identify the personal resources of the client in order to deal with their request, and to promote their health without the need for intensive care. For the balance of the other cases, referral reports and guidance enable the activation of other appropriate services. This work aimed to identify and to understand the interventions employed by a psychologist on duty. Starting from the content cnalysis of records of six cases attended by the psychological duty schedule performed in a school-clinic, and by the use of the humanistic-phenomenological approach in psychology, three categories were identified and discussed regarding the interventions employed, namely reflections, care, and explanation. Thus, it was possible to relate the actions to a facilitator of the therapeutic process and help the attended person, leading them to a more personal and aware position. There is a setting of an empathic environment, and of unconditional positive regard in which the affections could be received by the psychologist on duty from a coherent and sensible posture. Added to this, it was possible to develop a proximity relationship between the attended person and their life experiences, favoring resignifications and a greater awareness of their ways of being in the world, so, a more autonomous and authentic condition of existence. Finally, some contributions were presented, and some core topics problematised in order to embody and give movement to the research about the psychological duty.
Downloads
References
Amatuzzi, M. M. (2001). Pesquisa Fenomenológica em Psicologia. In. M. A. T. Bruns & A. F. Holanda (Org.), Psicologia e pesquisa fenomenológica: reflexões e perspectivas (pp. 15-22). São Paulo: Ômega Editora.
Amatuzzi, M. M. (2010). Por uma psicologia humana (3ª ed.). Campinas: Editora Alínea.
Bezerra, E. N. (2014). Plantão psicológico como modalidade de atendimento em Psicologia Escolar: limites e possibilidades. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 14(1), 129-143.
Braga, T. B. M., Mosqueira, S. M., & Morato, H. T. P. (2012). Cartografia clínica em plantão psicológico: investigação interventiva num projeto de atenção psicológica em distrito poli-cial. Temas em Psicologia, 20(2), 555-569.
Breschigliari, J. O., & Jafelice, G. T. (2015). Plantão Psicológico: Ficções e Reflexões. Psico-logia: ciência e profissão, 35(1), 225-237.
Chaves, P. B., & Henriques, W. M. (2008). Plantão psicológico: de frente com o inesperado. Psicologia Argumento, 26(53), 151-157.
Cury, V. E. (1999). Plantão Psicológico em Clínica-Escola. In. M. Mahfoud (Org.), Plantão Psicológico: novos horizontes (pp. 115-133). São Paulo: Companhia Ilimitada.
Dantas, J. B., Dutra, A. B., Alves, A. C., Benigno, G. G. F., Brito, L. S., Barreto, R. E. M. (2016). Plantão Psicológico: ampliando possibilidades de escuta. Revista de Psicologia, 7(1), 232-241.
Doescher, A. M. L., & Henriques, W. M. (2012). Plantão psicológico: um encontro com o ou-tro na urgência. Psicologia em Estudo, 17(4), 717-723.
Dutra, E. (2008). Afinal, o que significa o social nas práticas clínicas fenomenológico-existenciais? Estudos e Pesquisas em Psicologia, 8(2), 224-237.
Farinha, M. G., & Souza, T. M. C. (2016). Plantão psicológico na delegacia da mulher: experi-ência de atendimento sócio-clínico. Revista da SPAGESP, 17(1), 65-79.
Furigo, R. C. P. L., Sampedro, K. M., Zanelato, L. S., Foloni, R. F., Ballalai, R. C. & Ormrod, T. (2008). Plantão psicológico: uma prática que se consolida. Boletim de Psicologia, 58(129), 185-192.
Gonçalves, L. O., Farinha, M. G. & Goto, T. A. (2016). Plantão psicológico em Unidade Bási-ca de Saúde: atendimento em abordagem humanista-fenomenológica. Revista da Aborda-gem Gestáltica, 22(2), 225-232.
Mahfoud, M. (1987). A vivência de um desafio: plantão psicológico. In. R. Rosenberg (Org.), Aconselhamento Psicológico Centrado na Pessoa (Vol. 21, pp. 75-83). São Paulo: EPU.
Minayo, M. C. S. (2008). O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde (11ª ed.). São Paulo: Hucitec.
Morato, H. T. P. (2006). Pedido, queixa e demanda no Plantão Psicológico: querer poder ou precisar? VI Simpósio Nacional de Práticas Psicológicas em Instituição – Psicologia e Po-líticas Públicas. Universidade Federal de Espirito Santo (UFES), Vitória, ES.
Palmieri, T. H. & Cury, V. E. (2007). Plantão Psicológico em Hospital Geral: Um Estudo Fe-nomenológico. Psicologia: Reflexão e Crítica, 20(3), 472-479.
Pan, M., Zonta, G. A., & Tovar, A. (2015). Plantão Institucional: relato de experiência de uma intervenção psicológica na UFPR. Psicologia em Estudo, 20(4), 555-562.
Paparelli, R. B., & Nogueira-Martins, M. C. F. (2007). Psicólogos em formação: vivências e demandas em plantão psicológico. Psicologia ciência e profissão, 27(1), 64-79.
Perches, T. H. P., & Cury, V. E. (2013). Plantão Psicológico em Hospital e o Processo de Mu-dança Psicológica. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 29(3), p. 313-320.
Rebouças, M. S. S., & Dutra, E. (2010). Plantão Psicológico: uma prática clínica da contempo-raneidade. Revista da Abordagem Gestáltica, 16(1), 19-28.
Rogers, C. R. (1997). Psicoterapia e consulta psicológica (2ª ed.). São Paulo: Martins Fontes.
Schmidt, M. L. S. (2015). Aconselhamento psicológico como área de fronteira. Psicologia USP, 26(3), 407-413.
Scorsolini-Comin, F. (2014). Plantão Psicológico Centrado na Pessoa: Intervenção Etnopsico-lógica em Terreiro de Umbanda. Temas em Psicologia, 22(4), 885-899.
Scorsolini-Comin, F. (2015). Plantão psicológico e o cuidado na urgência: panoramas de pes-quisas e intervenções. Psico-USF, 20(1), 163-173.
Turato, E. R. (2008). Tratado de metodologia da pesquisa clínico-qualitativa: construção teó-rico-epistemológica, discussão comparada e aplicação nas áreas da saúde e humanas (3ª ed.). Petrópolis: Vozes.
Copyright (c) 2021 Psicologia em Estudo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.