TALENTED WOMEN IN BRAZIL: TRAJECTORIES AND CAREER CHALLENGES IN CONTEMPORARY SOCIETY
Abstract
This study investigated the trajectory of talented women according to the Mega-Model of Talent Development conceived by Subotnik, Olszewski-Kubilius and Worrell (2011), analyzing the relationship between individual, contextual and interpersonal dimensions in their professional career. Five interviews were conducted with eminent women in five areas: education, communication, human resources, advertising, and Brazilian literature. The results were analyzed according to the Grounded Theory. Regardless of the area where they work and the differences found in relation to age, educational background and family structure, factors such as resistance to gender stereotypes, work as a source of social transformation, presence of mentors, emotional family support, opportunities, optimism and resilience were decisive for the expression and development of their potentials. These factors were classified as facilitators and protection variables against the adversities faced in life. Understanding female talent involves considering the interrelationship of psychological, social, and cultural dimensions.
Downloads
References
Alencar, E. M. L. S. (2014). Ajustamento emocional e social do superdotado: Fatores correlatos. In F. H. R. Piske, J. M. Machado, S. Bahia, & T. Stoltz, (Eds.), Altas-habilidades/Superdotação (AH/SD): Criatividade e emoção (pp. 149-162). Curitiba, PR: Juruá Editora.
Araujo, L. S., Cruz, J. F. A., & Almeida, L. S. (2011). A entrevista no estudo da excelência: Uma proposta. Psychologica, 52(1), 253-280. Recuperado de http://hdl.handle.net/1822/19130.
Barros, S. C. V., & Mourão, L. (2018). Panorama da participação feminina na educação superior, no mercado de trabalho e na sociedade. Psicologia & Sociedade. https://doi.org/10.1590/1807-0310/2018v30174090
Baumeister, R., Vohs, K., Aaker, J., & Garbinsky, E. N. (2013). Some key differences between a happy life and a meaningful life. The Journal of Positive Psychology, 8(6), 505-516. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2168436
Bruzamarello, D., Patias, N. D., & Cenci, C. M. B. (2019). Ascenção profissional feminina, gestação tardia e conjugalidade. Psicologia em Estudo, 24(1), 1-15. https://doi.org/10.590/1807-0329e41860
Chagas-Ferreira, J. F. (2014). As características socioemocionais do indivíduo talentoso e a importância do desenvolvimento de habilidades sociais. In A. M. R. Virgolim & E. C. Konkiewitz (Eds.), Altas habilidades/superdotação, inteligência e criatividade (pp. 283-308). Campinas, SP: Papirus.
Corbin, J. & Strauss, A. (2016). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing Grounded Theory. Los Angeles, CA: Sage.
Couto-Oliveira, V. (2007). Vida de mulher: Gênero, pobreza, saúde mental e resiliência. (Dissertação de mestrado não publicada). Universidade de Brasília, Brasília.
Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity. Flow and the psychology of discovery and invention. New York, NY: Harper Collins.
Dessen, M. A. (2007). A família como contexto de desenvolvimento. In D. S. Fleith (Ed.), A construção de práticas educacionais para alunos com altas habilidades/superdotação. O aluno e a família (pp. 13-27). Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretária de Educação Especial.
Diniz, G., & Féres-Carneiro, T. (2012). Casamento e família: Uma reflexão sobre desafios da conjugalidade contemporânea. In T. Camargo Viana, G. Diniz, L. C. Fortunato, & V. Zanello (Eds.), Psicologia Clínica e Cultura Contemporânea (pp. 443- 462). Brasília, DF: Liber Livro.
Dweck, C. S. (2017). From needs to goals and representations: Foundations for a unified theory of motivation, personality, and development. Psychological Review, 124(6), 689-719. http://dx.doi.org/10.1037/rev0000082
Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada - IPEA. (2017). Retrato das desigualdades de gênero e raça 1995-2015. Brasília, DF: IPEA.
Kerr, B. A., & McKay, R. (2014). Smart girls in the 21st century: Understanding talented girls and women. Tucson, AZ: Great Potential Press.
Manuel, M., & Antunes, A. (2017). Mérito acadêmico no ensino superior e carreira profissional: Um estudo de caso no feminino. Revista Amazônica, 19(2), 23-39. Recuperado de http://www.periodicos.ufam.edu.br/amazonica
Nakamura, J., & Fajans, J (2014). Interviewing highly eminent creators. In D. K. Simonton (Ed.), The Wiley handbook of genius (pp. 33-61). Chicester, UK: Wiley.
Neihart, M., Pfeiffer, S. I., & Cross, T. L. (Eds.). (2015). The social and emotional development of gifted children: What do we know? Waco, TX: Prufrock Press.
Noble, K., Subotnik, R., & Arnold, K. (1999). To thine own self be true: A new model of female talent development. Gifted Child Quarterly, 43(3), 140-149. http://dx.doi.org/10.1177/001698629904300302
Olszewski-Kubilius, P., Lee, S. Y., & Thomson, D. (2014). Family environment and social development in gifted students. Gifted Child Quarterly, 58(3), 199-216. http://dx.doi.org/10.1177/0016986214526430
Organização Internacional do Trabalho – OIT. (2016). Mulheres no trabalho: Tendências 2016. Genebra, Suíça: Organização Internacional do Trabalho. Recuperado de http://www.ilo.org/brasilia/publicacoes/WCMS_457096/lang--pt/index.htm
Peterson, J. (2014). Paying attention to the whole gifted child: Why, when, and how to focus on social and emotional development. In F. H. R. Piske, J. M. Machado, S. Bahia, & T. Stoltz (Eds.), Altas-habilidades/Superdotação (AH/SD): Criatividade e emoção (pp. 45-66). Curitiba, PR: Juruá Editora.
Pinto, A. R., & Monteiro, A. A. (2018). As redes sociais de apoio na transição para a parentalidade. Sociologia Online, 17, 113-135. http://dx.doi.org/10.30553/sociologiaonline.2018.17.5
Prado, R. M., & Fleith, D. S. (2012). Pesquisadoras brasileiras: Conciliando talento, ciência e família. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 64(2), 19-34. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/arbp/v64n2/v64n2a03.pdf
Prado, R. M., & Fleith, D. S. (2016). O papel das variáveis psicossociais no desenvolvimento do talento. Revista Amazônica, 18(2), 176-189. Recuperado de http://periodicos.ufam.edu.br/amazonica/article/view/4682
Prado, R. M., & Fleith, D. S. (2018). The female leadership talent development: The Brazilian Context. Avances en Psicologia Latinoamericana, 36(2), 363-372. http://dx.doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.4619
Reis, S. M., & Sullivan, E. E. (2009). A theory of talent development in women of accomplishment. In L. V. Shavinina (Ed.), International handbook of gifetdness (pp. 487-504). New York, NY: Springer.
Seligman, M. (2011). Florescer: Uma nova compreensão sobre a natureza da felicidade e do bem-estar. Rio de Janeiro, RJ: Objetiva.
Subotnik, R. F., Olszewski-Kubilius, P., & Worrell, F. C. (2011). Rethinking giftedness and gifted education: A proposed direction forward based on psychological science. Psychological Science, 12(1), 3-54. http://dx.doi.org/10.1177/1529100611418056
Tweedale, C., & Kronborg, L. (2015). What contributes to gifted adolescent females´ talent development at a high-achieving, secondary girls’ school? Gifted and Talented International, 30(1-2), 6-18. http://dx.doi.org/10.1080/15332276.2015.1137450
Zanello, V., & Andrade, A. P. M. (2014). Saúde mental e gênero: Diálogos, práticas e interdisciplinaridade. Curitiba, PR: Editora Appris.
Copyright (c) 2020 Psicologia em Estudo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.