DEVELOPMENT OF SELF-REGULATED LEARNING IN COLLEGE STUDENTS: A QUALITATIVE STUDY

  • Ana Paula Couto Zoltowski Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
  • Marco Antônio Pereira Teixeira Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
Keywords: Development;, self-regulation;, learning.

Abstract

Self-regulated learners manage their academic demands in a flexible and critical way in order to achieve their goals. The aim of this research was to understand the development of self-regulated learning in college students. It was conducted a collective case study, with three undergraduate students interviewed at three different times during their participation in an intervention focused on the promotion of self-regulatory skills. Data were analyzed using content analysis, following theoretical categories based on the self-regulation cycle: anticipation, performance and self-reflection phases. Particular development trajectories were observed and self-efficacy was a motivator to propose objectives and strategies. Self-regulated learning seems to initially depend on external regulators for its consolidation. It was noted the importance of promoting academic feedbacks related not only to the results of the evaluations, but also to the process of studies, thus contributing to building a more autonomous, critical and self-regulated learner.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Couto Zoltowski, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
Possui graduação (2009), mestrado (2012) e doutorado em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Tem experiência de atuação nas áreas de orientação profissional, aconselhamento de carreira, psicologia do trabalho e autorregulação da aprendizagem. Na docência vinculada à graduação, ministra disciplinas relacionadas ao desenvolvimento e aconselhamento de carreira, além de disciplinas introdutórias de psicologia geral aplicadas à saúde e de pesquisa em Psicologia. Além disso,  atua como docente de cursos de extensão na área de orientação profissional e aconselhamento de carreira e realiza atividades vinculadas ao Núcleo de Apoio ao Estudante (NAE) e ao Núcleo de Estudos e Intervenções de Carreira (NEIC) da UFRGS. Atualmente, está cursando o pós-doutorado na UFRGS, com foco nas relações entre autorregulação da aprendizagem e desenvolvimento de carreira em estudantes universitários durante o primeiro ano acadêmico.
Marco Antônio Pereira Teixeira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
Marco Antônio Pereira Teixeira é psicólogo formado pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS, 1996), com mestrado (1998) e doutorado (2002) no PPG em Psicologia da UFRGS. Foi professor na Universidade Regional Integrada (URI-Erechim, 2002-2003) e na Universidade Federal de Santa Maria (2003-2006). Desde 2006 é professor no Instituto de Psicologia da UFRGS, onde leciona na graduação e na pós-graduação. É coordenador dos programas de extensão continuados Núcleo de Apoio ao Estudante da UFRGS (desde 2006) e Serviço de Orientação Profissional (desde 2012). Os principais temas de interesse estão relacionados a desenvolvimento e aconselhamento de carreira, adaptação à universidade e vivências acadêmicas, adolescência, transição da adolescência para vida adulta e avaliação psicológica (psicometria). Foi membro da diretoria da Associação Brasileira de Orientação Profissional (2013-2015) e Editor Chefe da Revista Brasileira de Orientação Profissional (2013-2015). É membro do corpo editorial do Journal of Vocational Behavior, do International Journal of Educational and Vocational Guidance, da Revista Brasileira de Orientação Profissional e da revista Psicologia: Reflexão e Crítica. É vice-coordenador do GT - Carreiras: informação, orientação e aconselhamento - da ANPEPP. Foi coordenador substituto do PPG em Psicologia da UFRGS (2014-2016) e atualmente é o coordenador do PPG em Psicologia UFRGS (2016-2018). Participou também da Comissão de Avaliação de Periódicos (Qualis) da área da Psicologia referente aos anos de 2015 e 2016. 

References

Beiter, R., Nash, R., McCrady, M., Rhoades, D., Linscomb, M., Clarahan, M., & Sammut, S. (2015). The prevalence and correlates of depression, anxiety, and stress in a sample of college students. Journal of Affective Disorders, 173, 90-96. doi.org/10.1016/j.jad.2014.10.054

Berkout, J. J., Helmich, E., Teunissen, P. W., van der Vleuten, C. P. M., & Jaarsma, A. D. C. (2017). How clinical medical students perceive others to influence their self-regulated learning. Medical Education, 51, 269-279. doi: 10.1111/medu.13131

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101. doi: 10.1191/1478088706qp063oa

Brown, S. D., Tramayne, S., Hoxha, D., Telander, K., Fan, X., & Lent, R. W. (2008). Social cognitive predictors of college students’ academic performance and persistence: a meta-analytic path analysis. Journal of Vocational Behavior, 72, 298-308. doi:10.1016/j.jvb.2007.09.003

Cleary, T., Callan, G.L., Malatesta, J., & Adams, T. (2015). Examining the level of convergence among self-regulated learning microanalytic processes, achievement, and a self-report questionnaire. Journal of Psychoeducational Assessment, 33(5), 439-450. doi: 10.1177/0734282915594739

Cleary, T., Callan, G. L., & Zimmerman, B. J. (2012). Assessing self-regulation as a cyclical, context-specific phenomenon: overview and analysis of SRL microanalytic protocols. Education Research International, 1-19. doi:10.1155/2012/428639

Cleary, T. J, & Zimmerman, B. J. (2001). Self-regulation differences during athletic practice by experts, nonexperts, and novices. Journal of Applied Sport Psychology, 13, 61-82. doi: 10.1080/104132001753149883

Fagundes, C. V. (2014). Percepção de estudantes universitários acerca do acesso à educação superior: um estudo exploratório. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 95(241), 508-525. doi.org/10.1590/S2176-6681/310212495

Haddad, S., & Taleb, R. A. (2016). The impact of self-efficacy on performance (an empirical study on business faculty members on Jordanian universities). Computers in Human Behavior, 55, 877-887. doi.org/10.1016/j.chb.2015.10.032

DiBenedetto, M. K., & Zimmerman, B. J. (2013). Construct and predictive validity of microanalytic measures of students’ self-regulation of science learning. Learning and Individual Differences, 26, 30-41. doi:10.1016/j.lindif.2013.04.004

Kim, K. R., & Seo, E. H. (2015). The relationship between procrastination and academic performance: a meta-analysis. Personality and Individual Differences, 82, 26-33. doi:10.1016/j.paid.2015.02.038

Lau, C., Kitsantas, A., & Miller, A. (2015). Using microanalysis to examine how elementary students self-regulate in math: a case study. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 174, 2226-2233. doi: 10.1016/j.sbspro.2015.01.879

Sahranavard, S., Miri, M. R., & Salehiniya, H. (2018). The relationship between self-regulation and educational performance in students. Journal of Education and Health Promotion, 7, 1-5. doi: 10.4103/jehp.jehp_93_18

Stake, R. E. (1994). Case Studies. In N. Denzin Y. Lincoln, Handbook of qualitative research (pp. 236-247). Newsbury Park: Sage.

Weinstein, C., Husman, J., & Dierking (2000). Self-regulation interventions with a focus on learning strategies. In M. Boekaerts, P.R. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.), Handbook of self–regulation: Theory, research, and applications (pp. 727-747). San Diego: Academic Press.

Wolters, C. A. (2003). Understanding procrastination from a self-regulated learning perspective. Journal of Educational Psychology, 95(1), 179-187. doi: 0.1037/0022-0663.95.1.179

Zimmerman, B. J. (2000). Attaining Self-Regulation: A Social Cognitive Perspective. Em M. Boekaerts, P. R. Pintrich, & M. Zeidner (Orgs.), Handbook of Self-Regulation (pp. 13- 35). San Diego: Academic Press.

Published
2020-07-07
How to Cite
Zoltowski, A. P. C., & Teixeira, M. A. P. (2020). DEVELOPMENT OF SELF-REGULATED LEARNING IN COLLEGE STUDENTS: A QUALITATIVE STUDY. Psicologia Em Estudo, 25. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v25i0.47501
Section
Artigos originais

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus

 

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus