PEDAGOGICAL ACTIVITY FOR ADOLESCENTS: CONTRIBUTIONS OF THE HISTORICAL-CULTURAL PSYCHOLOGY

  • ELIETE ZANELATO Doutoranda em Educação na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS); Professora da Universidade Federal de Rondônia (UNIR)/Campus de Ariquemes.
  • Sônia da Cunha Urt Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Faculdade de Educação (FAED), Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu).
Keywords: Pedagogical activity;, adolescence;, historical-cultural psychology.

Abstract

Adolescence, based on Historical-Cultural Theory, is a period of human development linked not only to biological but also social changes. It is a period of overcoming the structures of consciousness developed since childhood and incorporating adult life elements, especially concerning concepts or theoretical thinking development. In this theoretical article, we present the following problem: what would be a pedagogical activity that considers the concrete adolescent and allows his psychic development? For this, we bring data from the studies of Vygotsky (1996), Leontiev (1978, 2004) and Elkonin (1961) about adolescence and, from them, we have published indicatives for a pedagogical activity aimed at this audience. We argue that Historical-Critical Pedagogy is a possible path for pedagogical activity with adolescents. Its proper use provides access to the appropriation of knowledge historically produced by humanity, without disregarding that the student is a concrete being.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

ELIETE ZANELATO, Doutoranda em Educação na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS); Professora da Universidade Federal de Rondônia (UNIR)/Campus de Ariquemes.
Doutoranda em Educação na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS); Professora da Universidade Federal de Rondônia (UNIR)/Campus de Ariquemes/Departamento de Ciências da Educação. Possui Mestrado em Educação pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC).
Sônia da Cunha Urt, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Faculdade de Educação (FAED), Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu).
Doutora em Educação com Pós-doutoramento em Psicologia Educacional, Professora titular aposentada e professora pesquisadora Sênior dos Programas de Pós-graduação em Educação e em Psicologia da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Psicologia e Educação (GEPPE).

References

Davydov, V. V. (1978). Tipos de generalización en la enseñanza. La Habana: Pueblo y Educación.

Dragunova, T. V. (1980). Caracteristicas psicológicas del adolescente. In: A. Petrovski, A. Psicologia Evolutiva y Pedagogica (pp. 119-174). Moscou: Editorial Progresso.

Duarte, N. (2013). Vigotski e a pedagogia histórico-crítica: a questão do desenvolvimento psíquico. Nuances: estudos sobre Educação, 25, pp. 19-29.

Elkonin, D. B. (1961). Desarrollo Psíquico de los Escolares. In: Smirnov, A. A. (redactor jefe), Leontiev, A. N. & B. M. Tieplov (Orgs.). Psicologia (pp. 553-559). Cuba: Imprensa Nacional de Cuba.

Elkonin, D. B. (1987). Sobre el problema de la periodización del desarrollo psíquico en la infancia. In: Davidov, V. & M. Shuare, M. (Orgs.). La psicología evolutiva y pedagógica en la URSS: Antología (pp. 104-124). Moscou: Editorial Progresso.

Gasparin, J. L. (2003). Uma Didática para a Pedagogia Histórico-Crítica. (2a ed.). Campinas-SP: Autores Associados. (Coleção educação contemporânea).

Leontiev, A. N. (1978). Actividad, Conciencia y Personalidad. Buenos Aires: Ciências del Hombre.

Leontiev, A. N. (2004). Desenvolvimento do Psiquismo. (2a ed.). São Paulo: Moraes.

Saviani, D. (2008). Escola e democracia (Edição comemorativa). Campinas, SP: Autores Associados. (Coleção educação contemporânea).

Saviani, D. (2011). Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11a ed. Campinas, SP: Autores Associados. (Coleção educação contemporânea)

Saviani, D. (2015). O conceito dialético de mediação na pedagogia histórico-crítica em intermediação com a psicologia histórico-cultural. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, 7 (1), pp. 26-43.

Vygotski, L. S. (1996). Obras Escogidas (Tomo IV). Madrid: Visor Distribuciones.

Vygotski, L. S. (1997). Obras Escogidas (Tomo I). Madrid: Visor Distribuciones.

Vygotski, L. S. (2000). Obras Escogidas (Tomo III). Madrid: Visor Distribuciones.

Published
2021-04-28
How to Cite
ZANELATO, E., & Urt, S. da C. (2021). PEDAGOGICAL ACTIVITY FOR ADOLESCENTS: CONTRIBUTIONS OF THE HISTORICAL-CULTURAL PSYCHOLOGY. Psicologia Em Estudo, 26. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v26i0.45690
Section
Artigos originais

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus

 

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus