PEDAGOGICAL ACTIVITY FOR ADOLESCENTS: CONTRIBUTIONS OF THE HISTORICAL-CULTURAL PSYCHOLOGY
Abstract
Adolescence, based on Historical-Cultural Theory, is a period of human development linked not only to biological but also social changes. It is a period of overcoming the structures of consciousness developed since childhood and incorporating adult life elements, especially concerning concepts or theoretical thinking development. In this theoretical article, we present the following problem: what would be a pedagogical activity that considers the concrete adolescent and allows his psychic development? For this, we bring data from the studies of Vygotsky (1996), Leontiev (1978, 2004) and Elkonin (1961) about adolescence and, from them, we have published indicatives for a pedagogical activity aimed at this audience. We argue that Historical-Critical Pedagogy is a possible path for pedagogical activity with adolescents. Its proper use provides access to the appropriation of knowledge historically produced by humanity, without disregarding that the student is a concrete being.
Downloads
References
Davydov, V. V. (1978). Tipos de generalización en la enseñanza. La Habana: Pueblo y Educación.
Dragunova, T. V. (1980). Caracteristicas psicológicas del adolescente. In: A. Petrovski, A. Psicologia Evolutiva y Pedagogica (pp. 119-174). Moscou: Editorial Progresso.
Duarte, N. (2013). Vigotski e a pedagogia histórico-crítica: a questão do desenvolvimento psíquico. Nuances: estudos sobre Educação, 25, pp. 19-29.
Elkonin, D. B. (1961). Desarrollo Psíquico de los Escolares. In: Smirnov, A. A. (redactor jefe), Leontiev, A. N. & B. M. Tieplov (Orgs.). Psicologia (pp. 553-559). Cuba: Imprensa Nacional de Cuba.
Elkonin, D. B. (1987). Sobre el problema de la periodización del desarrollo psíquico en la infancia. In: Davidov, V. & M. Shuare, M. (Orgs.). La psicología evolutiva y pedagógica en la URSS: Antología (pp. 104-124). Moscou: Editorial Progresso.
Gasparin, J. L. (2003). Uma Didática para a Pedagogia Histórico-Crítica. (2a ed.). Campinas-SP: Autores Associados. (Coleção educação contemporânea).
Leontiev, A. N. (1978). Actividad, Conciencia y Personalidad. Buenos Aires: Ciências del Hombre.
Leontiev, A. N. (2004). Desenvolvimento do Psiquismo. (2a ed.). São Paulo: Moraes.
Saviani, D. (2008). Escola e democracia (Edição comemorativa). Campinas, SP: Autores Associados. (Coleção educação contemporânea).
Saviani, D. (2011). Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11a ed. Campinas, SP: Autores Associados. (Coleção educação contemporânea)
Saviani, D. (2015). O conceito dialético de mediação na pedagogia histórico-crítica em intermediação com a psicologia histórico-cultural. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, 7 (1), pp. 26-43.
Vygotski, L. S. (1996). Obras Escogidas (Tomo IV). Madrid: Visor Distribuciones.
Vygotski, L. S. (1997). Obras Escogidas (Tomo I). Madrid: Visor Distribuciones.
Vygotski, L. S. (2000). Obras Escogidas (Tomo III). Madrid: Visor Distribuciones.
Copyright (c) 2021 Psicologia em Estudo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.