CULTURAL-HISTORICAL PSYCHOLOGY IN BAURU’S CURRICULUM: IN-SERVICE TEACHER EDUCATION

Résumé

This article aims to present the experience in-service teacher education developed by trainees of School Psychology in the administration of two editions of the course "Theoretical Foundations of Cultural-Historical Psychology and the Common Curriculum of Bauru". The course was systematized from the understanding of the form-content-recipient triad of the pedagogical activity, which implied defining the content essential to the teaching and the form of organization most adequate to its comprehension and appropriation by the participants who, in turn, were considered in the collective and particular dynamics of each group. The main methodological strategies used by the trainees were: theoretical and dialogical expositions, screenings and discussions mediated by videos, collective readings, group dynamics for the preparation of posters and activities to verify the appropriation of contents. The qualitative leap in the appropriation and mastery of the Cultural-Historical Theory by the participants was clear in both classes, with emphasis on: the advance in the understanding of the centrality of the teacher to the pedagogical organization and practice, the prevalence of social determination in human development, understanding the importance of the affective bond of the child with the school for its development and the deepening in the appropriation of the central concepts of Cultural-Historical Psychology.

Téléchargements

Les données sur le téléchargement ne sont pas encore disponible.

Bibliographies de l'auteur

Marília Alves dos Santos, UNESP/Bauru

Psicóloga, mestre em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem e docente do Ensino Superior.

Flávia da Silva Ferreira Asbahr, UNESP/Bauru

Professora assistente do departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem, da Faculdade de Ciências, UNESP-Bauru

Références

Camargo, E. A. A., Monteiro, M. I. B., & Freitas, A. P. (2016). Trabalho docente no contexto
da inclusão: formação continuada com enfoque colaborativo. Revista de Educação PUC Campinas, 21(1), p. 45-57. Recuperado de http://periodicos.puc- campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/2891/2239

Claudino-Kamazaki, S. G., Asbahr, F. S. F., & Mesquisa, A. M. (2018). Currículo comum para
o ensino fundamental de Bauru-SP: em busca da articulação entre conteúdo e forma. Revista Espaço do Currículo, 11(2), 168-179, 2018. Recuperado de http://www.periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2018v2n11.39404/20842

De Marco, M. T., & Lima, E. A. (2017). Docência e formação continuada de professores na
Educação Infantil. Espacios, 38(45), 30. Recuperado de http://www.revistaespacios.com/a17v38n45/a17v38n45p30.pdf

Franco, P. L. J., & Longarezi, A. M. (2011). Elementos constituintes e constituidores da
formação continuada de professores: contribuições da teoria da atividade. Educação e Filosofia, 25(50), 557-582. Recuperado de http://www.seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/13364/7656

Leóntiev, A. N. (1978). Actividad, conciencia y personalidad. Buenos Aires: Ediciones
ciencias del hombre.

Martins, L. M. (2009). Formação de professores: desafios contemporâneos e alternativas ne-
cessárias. In S. G. L. Mendonça, V. P. Silva & S. Miller (Orgs.), Marx, Gramsci e Vigotski: aproximações (pp. 449-472). Araraquara, SP: Junqueira e Marin.

Martins, L. M. (2013). O Desenvolvimento do Psiquismo e a Educação Escolar: contribuições
à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados.

Mesquita, A. M., Fantin, F. C. B., & Asbahr, F. S. F. (Orgs.). (2016). Currículo Comum para
o Ensino Fundamental Municipal [Versão digital]. Recuperado de http://www.bauru.sp.gov.br/arquivos2/arquivos_site/sec_educacao/curriculo_ef2.pdf

Pasqualini, J. C., & Abrantes, A. A. (2013). Forma e conteúdo na educação infantil: o papel do
jogo protagonizado e as contribuições da literatura infantil. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, 5(2), 13-24. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/125075/ISSN2175-5604-2013-05-02-13-24.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Pasqualini, J. C., & Tsuhako, Y. N. (Orgs.). (2016). Proposta Pedagógica da Educação Infantil
do Sistema Municipal de Ensino de Bauru/SP [Versão digital]. Recuperado de http://www.bauru.sp.gov.br/arquivos2/arquivos_site/sec_educacao/proposta_pedagogica_educacao_infantil.pdf

Santos, M. A. (2020). Princípios histórico-culturais para a organização de formações docentes
continuadas concretas (Dissertação de mestrado, Programa de Pós-Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem, Universidade Estadual Paulista). Recuperado de https://repositorio.unesp.br/handle/11449/191842
Publiée
2025-12-16
Comment citer
Santos, M. A. dos, & Asbahr, F. da S. F. (2025). CULTURAL-HISTORICAL PSYCHOLOGY IN BAURU’S CURRICULUM: IN-SERVICE TEACHER EDUCATION . Psicologia Em Estudo, 30. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v30i0.56648
Rubrique
Relato de Experiência

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus

 

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus