THE PRODUCTION OF DESIRE IN SCHIZOANALYSIS: CONCEPTUAL FORMULATIONS AND DELIMITATIONS
Abstract
This article aimed to present the formulation of the concept of desire in schizoanalysis, especially in “Anti-Oedipus: Capitalism and Schizophrenia”, establishing a counterpoint to its constitution in psychoanalysis, as well as to the representational matrix, hegemonic in the Western philosophical field, and supporting several theories. Therefore, we initially present how the production of the concept of desire in Deleuze and Guattari occurred as an argumentative effort to sustain its productive dimension, in opposition to its constitution as a lack in psychoanalytic tradition. Furthermore, the concept of desire is another cog in the machinic-desiring-rhizomatic gear that is anti-Oedipal writing, as a way of confronting the transcendentalism present in the representational matrix of modern Western tradition. Next, we clarify Deleuze and Guattari’s original use of the notions of machine and production to describe the incessant flows that operate through the unconscious and its processes, whose foundations are connections with exteriority. This contrasts with both representationalism and idealism derived from the Platonic-Kantian tradition and the symbolic operations of identity in psychoanalytic structuralism. Finally, the conceptualization of the Freudian unconscious is presented to help us understand the dimension of lack in the constitution of desire in this theoretical framework. We conclude that schizoanalysis developed a creative and original understanding of desire as production through the literaryphilosophical enterprise of rhizomatic writing.
Downloads
References
Antonioli, M. (2003). Capitalisme et schizophrénie. In M. Antonioli, Géophilosophie de Deleuze et Guattari (pp. 37-66). Paris: L’Harmattan.
Deleuze, G. & Guattari, F. (1992). O que é a filosofia? São Paulo: Editora 34.
Deleuze, G. & Guattari, F. (2010). O Anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34. (Original publicado em 1972).
Deleuze, G. & Parnet, C. (1998). Diálogos. São Paulo: Escuta.
Dumouliè, C. (2005). O desejo. Rio de Janeiro: Vozes.
Freud, S. (1969). Projeto para uma psicologia científica. In S. Freud, Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud (Vol. 1, pp. 381-506). Rio de Janeiro, RJ: Imago. (Original publicado em 1895).
Freud, S. (1976). A negativa. In Freud, S., Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud (Vol. XIX, pp. 381-506). Rio de Janeiro: Imago. (Original publicado em 1925).
Freud. S. (1995). Carta 52. In Freud, S., Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud (Vol. 1, pp. 281-287). Rio de Janeiro, RJ: Imago. (Original publicado em 1896).
Freud, S. (2004). Formulações sobre os dois princípios do acontecer psíquico. In S. Freud, Obras psicológicas de Sigmund Freud (Vol. 1, pp. 63-93). Rio de Janeiro: Imago. (Original publicado em 1911).
Freud, S. (2007). Uma Nota sobre o “Bloco Mágico”. In S. Freud, Obras psicológicas de Sigmund Freud: escritos sobre a psicologia do inconsciente (pp. 135-144). Rio de Janeiro: Imago. (Original publicado em 1925).
Garcia-Roza, L. A. (2009). Freud e o inconsciente. Rio de Janeiro: Zahar.
Guattari, F. (1988). O inconsciente maquínico: ensaios de esquizoanálise. Campinas: Papirus. (Original publicado em 1979).
Holland, E. W. (1999). Deleuze and Guattari’s Anti-Oedipus: Introduction to Schizoanalysis. New York: Lightning Source.
Kant, I. (1993). Crítica da Faculdade do Juízo. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária. (Original publicado em 1793).
Kojève, A. (2002). Introdução à leitura de Hegel. Rio de Janeiro: Contraponto/Eduerj. (Obra original publicada em 1947).
Laplanche, D. & Pontallis, J-B. (1991). Vocabulário de psicanálise (11. Ed.). São Paulo: Martins Fontes.
Lee, C. W. (2014). Le concept de plateau chez Deleuze et Guattari: ses implications epistemologique et ethique. Kriterion, 55(129), 79-97. doi: 10.1590/S0100-512X2014000100005
Preteseille, B. & Rosavanllon, J. (2009). Deleuze & Guattari à vitesse infinie (Vol. 1). Paris: Ollendorff & Dessein.
Sibertin-Blanc, G. (2010). Deleuze et l’Anti-Oedipe: la production du désir. Paris: Puf.
Sibertin-Blanc, G. (2011). La théorie de l'Etat de Deleuze et Guattari: Matérialisme historico-machinique et schizoanalyse de la forme-Etat. Revista de Antropologia Social dos Alunos do PPGAS-UFSCar, 3(1), 32-93. doi: 10.52426/rau.v3i1.39
Taylor, C. (1997). A razão desprendida de Descartes. In C. Taylor, As fontes do self: a construção da identidade moderna (pp. 189-208). São Paulo: Edições Loyola.
Vaz, H. C. L. (2004). Antropologia filosófica (Vol. 1). São Paulo: Edições Loyola.
Zourabichvili, F. (2005). L’écriture littérale de L’anti-Oedipe. In Journées sur L'Anti-Œdipe de Deleuze et Guattari. Poitiers, França: Université de Poitiers. Recuperado de: http://erraphis.univ-tlse2.fr/servlet/com.univ.collaboratif.utils.LectureFichiergw?ID-FICHIER=1317125365815
Copyright (c) 2025 Psicologia em Estudo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.