The flow state in young basketball players
Abstract
The flow-feeling theory helps in understanding why people do activities in maximum performance and extremely motivated. This theory is composed of 9 dimension/characteristics. Therefore, the aim of this study was to analyze qualitatively the flow feeling in young basketball players. The study sample of 59 athletes from 5 different teams from the Brazil Southeast. Being two of the teams considered elite teams. We used a semi structured interview and a questionnaire to collect general data about the athletes. To evaluate the interview was used the method of content analysis. The results show that there is five dimensions most frequently cited by athletes (autotelic experience, challenge-skill balance, clear goals; sense of control; concentration on the task at hand). And three other less mentioned (transformation of time; action-awareness merging, loss of self-consciousness). Some speeches indicate to there can be a state of flow on the team.Downloads
References
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.
Bakker, A. B., Oerlemans, W., Demerouti, E., Slot, B. B., & Ali, D. K. (2011). Flow and performance: A study among talented Dutch soccer players. Psychology of Sport and Exercise, 12(4), 442-450.
Bernier, M., Thienot, E., Cordon, R., & Fournier, J. F. (2009). Mindfulness and acceptance approaches in sport performance. Journal of Clinical Sport Psychology, 25(4), 320.
Chavez, E. J. (2008). Flow in sport: A study of college athletes. Imagination, cognition and personality, 28(1), 69-91.
Csikszentmihalyi, M. (1975). Beyond boredom and anxiety. San Francisco: Josey-Bass.
Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: the psychology of optimal experience. New York:Happer Perennial.
De Rose Junior, D., Deschamps, S., & Korsakas, P. (1999). Situações causadoras de “stress” no basquetebol de alto rendimento: fatores competitivos. Revista Paulista de Educação Físca, 13(2), 217-229.
Deschamps, S. R. (2008). Treinamento psicológico e sua influência nos estados de humor e desempenho técnico de atletas de basquetebol. Tese de Doutorado, Escola de Educação Física e Esporte, Universidade de São Paulo, São Paulo.
Gomes, S. S.(2010) Quando o jogo flui: uma investigação sobre a Teoria do Fluxo no voleibol. Dissertação de Mestrado, Faculdade de Educação Física e Desporto, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2010.
Jackson, S. A., & Csikszentmihalyi, M. (1999). Flow in Sports: the keys to optimal experiences and performances. Champaing: Human Kinetics.
Jackson, S. A., & Marsh, H. W. (1996). Development and validation of a scale to meansure optimal experience: the flow state scale. Journal of Sport & Exercise Psychology, 18 (1), 17-35.
Jackson, S. A., & Roberts, G. C. (1992). Toward a conceptual understanding o peak performance. The Sport Psychologist, 156-171.
Kawabata, M., & Mallett, C.J. (2011). Flow experience in physical activity: Examination of the internal structure of flow from a process-related perspective. Motivational and Emotion, Springer.
Kawabata, M., Mallett, C. J., & Jackson, S. A. (2008). The Flow State Scale-2 and Dispositional Flow Scale-2: Examination of factorial validity and reliability for Japanese adults. Psychology of Sport and Exercise, 9, 465-485.
Koehn, S., & Morris, T. (2014). The effect of performance context and skill level on the frequency of flow experiences. European Journal of Sport Science, 14 (S1), 478-486.
Koehn, S., Morris, T., Watt, & A. P. (2013). Correlate of Dispositional and State Flow in Tennis Competition. Journal of Applied Sport Psychology, 25, 354-369.
López-Torres, M., Torregrosa, M., & Roca J. (2007). Caracteristicas del flow, ansiedad, y estado emocional, en la relacion con el rendimento de deportistas de elite. Cuadernos de psicologia del deporte, 7 (1), 25-44.
Massarela, F. L. (2008). Motivação intrínseca e o estado mental flow em corredores de rua. Dissertação de mestrado em Educação Física, Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.
Massarela, F. L., & Winterstein, P. J. (2009). A motivação intrínseca em e o estado mental flow em corredores de rua. Movimento, 15(2), 45-68.
Miranda, R., & Bara Filho, M. G. (2008) Construindo um atleta vencedor: Uma abordagem psicofísica do esporte. Porto Alegre: Artmed.
Murcia, J. A. M., Gimeno, E. C., & Coll, D. G. (2006). Motivácion autodeterminada y flujo disposicional en el deporte. Anales de Psicologia, 22 (2), 310-317.
Okasaki, V. H. A., Rodacki, A. L. F., Sarraf, T. A., Dezan, V. H., & OKAZAKI, F. H. A. (2004). Diagnóstico da especificidade técnica do basquetebol. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, 12(4), 19-24.
Paes R. R., Montagner, P. C., & Ferreira, H. B. (2009). Pedagogia do Esporte: Iniciação ao treinamento de basquetebol. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan.
Russel, W. D. (2002). An examination of flow occurrence in college athletes. Journal of Sport Behavior, 24(1), 83-107.
Sena Junior, A. W. (2012). Motivação e flow-feeling na corrida de rua. Dissertação de Mestrado, Faculdade de Educação Física e Desporto, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2012.
Sugiyama, T., & Inomata, K. (2005). Qualitative examination of flow experience among top Japanese athletes. Perceptual and Motor Skills, 100,962-982.
Swan, C., Keegan, R. J., Piggott, D., & Crust, L. (2012). A systematic review of the experience, occurrence, and controllability of flow states in elite sport. Psychology of Sport and Exercise, 13, 807-819.
Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.
Vlachopoulos, S. P., Karageorghis, C. I., & Terry, P. C. (2000). Hierarchical confirmatory factor analysis of the Flow State Scale in an exercise setting. Journal of Sports Science, 18, 815-823.
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.







