Social representations of male and female entrepreneurship: a research with students

  • Rosa Monteiro Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra e
  • Catarina Silveiro Instituto Superior Miguel Torga
  • Fernanda Daniel Instituto Superior Miguel Torga e Centro de Estudos e Investigação em Saúde – CEISUC
Keywords: Entrepreneurship, gender, social psychology.

Abstract

Entrepreneurship is considered a process that is socially constructed by social cognitions and everyday practices that shape and are shaped by gender relations. The aim of this study was to understand social representations of entrepreneurship, an activity generally formulated as a masculine one. The expectation was that gender representations and stereotypy influenced the conceptions about men and women entrepreneurs. We used the method of free word association, with analysis of central and peripheral representations. A valuation of attributes was found, such as leadership, dynamism, creativity and innovation. These attributes are associated with the Schumpeter ideology of entrepreneurship. However, the peripheral core representations come with more complex and critical nuances. An association between attributes of entrepreneurship and male stereotype was found, whereas a greater heterogeneity emerged in representations of entrepreneurial women, evoking attributes associated with the female stereotype (friendliness, beauty, elegance, vanity).

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Author Biographies

Rosa Monteiro, Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra e

Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra e Instituto Superior Miguel Torga. Coimbra, Portugal. Doutorada em sociologia, investigadora no Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra. Professora do Instituto Superior Miguel Torga. Vice-presidente da Associação Portuguesa de Estudos sobre as Mulheres. Último livro: (2013) com Virgínia Ferreira, Trabalho, Igualdade e Diálogo Social Estratégias e desafios de um percurso. Lisboa, CITE. Último artigo: com L. Agostinho e F. Daniel (2015), "Um diagnóstico da desigualdade de gênero num município em Portugal: estruturas e representações", Revista de Administração Pública, 49, 2, 423-446. 

Catarina Silveiro, Instituto Superior Miguel Torga

É licenciada em História pela Faculdade de Letras da
Universidade de Coimbra, Portugal. Mestre em Gestão de Recursos Humanos e Comportamento Organizacional, pelo Instituto Superior Miguel Torga, Coimbra Portugal.

Fernanda Daniel, Instituto Superior Miguel Torga e Centro de Estudos e Investigação em Saúde – CEISUC

Doutora em Psicologia (Desenvolvimento e Intervenção Psicológica); Investigadora no Centro de Estudos e Investigação em Saúde – CEISUC - Faculdade de Economia da Universidade de Coimbra. Professora do Instituto Superior Miguel Torga na área da estatística e da metodologia. Último artigo em coletânea [Daniel, F., Guadalupe, S., Ribeiro. A., & Silva, A.G. (2013). Recursos na velhice: um estudo sobre a saúde física e as actividades da vida diária de idosos utentes do serviço de apoio domiciliário. In G. Cunha e R. Martins (Ed.), Estatística e Qualidade na Saúde. (pp.23-32). Lisboa: INE.]. Último artigo [Daniel, F., Simões, T. & Monteiro R. (2012). Representações sociais do “envelhecer no masculino” e do “envelhecer no feminino”. Revista Ex Aequo, 26, 13-26.].

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Published
2015-01-01
How to Cite
Monteiro, R., Silveiro, C., & Daniel, F. (2015). Social representations of male and female entrepreneurship: a research with students. Psicologia Em Estudo, 20(1), 107 - 116. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v20i1.25539
Section
Artigos originais

 

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