MAPPING OF INCLUSIVE STRATEGIES FOR STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES AND AUTISM

  • Priscila Benitez Doutora em Psicologia pela UFSCar, Professora temporária no Departamento de Psicologia da UFSCar, Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia – Comportamento, Cognição e Ensino (INCT-ECCE). Presidente da Associação Sem Fins Lucrativos - Centro de Aprendizagem e Desenvolvimento (CAD)
  • Máyra Gomes Doutoranda em Psicologia (PPGPsi-UFSCar); Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia – Comportamento, Cognição e Ensino (INCT-ECCE); bolsista CAPES
  • Ricardo Bondioli Graduado em Psicologia pela Universidade Federal de São Carlos
  • Camila Domeniconi Professora Adjunta do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia (Depto Psi/PPGPsi – UFSCar); Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia – Comportamento, Cognição e Ensino (INCT-ECCE).
Keywords: Autism, intellectual disabilities, school inclusion.

Abstract

The understanding the way it has been the implementation of the rules on school inclusion of students with intellectual disabilities (ID) and autism spectrum disorder (ASD) can help to characterize successful strategies that can serve as models for other schools, educators and families. The goal of study was to map the school inclusion strategies used with 10 students (five with ID and five ASD), from the characterization of these participants, the reports of parents and systematic descriptions of the activities performed by each student during his presence at school. Tests were applied, semi-structured interviews and systematic observations. The results indicate the participation of special education teacher from the elementary school and the limited use of specialized educational services (SES). The discussion of the data was on intensification of this service and the need to enter the special educator in kindergarten, preparing the student for the demands of elementary school.

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Author Biographies

Priscila Benitez, Doutora em Psicologia pela UFSCar, Professora temporária no Departamento de Psicologia da UFSCar, Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia – Comportamento, Cognição e Ensino (INCT-ECCE). Presidente da Associação Sem Fins Lucrativos - Centro de Aprendizagem e Desenvolvimento (CAD)
Doutora em Psicologia pela UFSCar
Máyra Gomes, Doutoranda em Psicologia (PPGPsi-UFSCar); Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia – Comportamento, Cognição e Ensino (INCT-ECCE); bolsista CAPES
Doutoranda em Psicologia (PPGPsi-UFSCar)
Ricardo Bondioli, Graduado em Psicologia pela Universidade Federal de São Carlos
Graduado em Psicologia pela Universidade Federal de São Carlos
Camila Domeniconi, Professora Adjunta do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia (Depto Psi/PPGPsi – UFSCar); Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia – Comportamento, Cognição e Ensino (INCT-ECCE).
Doutora em Educação Especial - UFSCar

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Published
2017-03-28
How to Cite
Benitez, P., Gomes, M., Bondioli, R., & Domeniconi, C. (2017). MAPPING OF INCLUSIVE STRATEGIES FOR STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES AND AUTISM. Psicologia Em Estudo, 22(1), 81-93. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v22i1.34674
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Artigos originais

 

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