HOMOSEXUALITY AND HOMOPARENTHOOD ON STAGE: NARRATIVES OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION TEACHERS
Abstract
This qualitative study aimed to discuss homosexuality and homoparenthood from narratives produced by 34 teachers working in 17 different Early Childhood Schools in the municipality of Novo Hamburgo, state of Rio Grande do Sul. Methodologically, narrative stories were used as a procedure to access imaginative productions, and later the results were evaluated by the content analysis. These results reveal the dilemmas crossing the theme, such as ideas of prejudice and unacceptance, remaining stigmas and the influence of pathologization and standardization related to the subject. Although dilemmas are present, on the other hand, participants approach the meanings of family with a conception of love and diversity. The teachers’ narratives allow to question the way the themes listed are treated in schools. According to this statement, new studies are suggested to investigate the way in which these conceptions interfere with the daily practice of teachers in our country.
Downloads
References
Araújo, L. F. e Oliveira, J. S. C. (2008). A adoção de crianças no contexto da
homoparentalidade. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 60(3), 40-51.
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo (ed. rev. e amp.). (L. A. Reto, & A. Pinheiro, Trad.).
Lisboa: Edições70.
Blankenheim, T., Oliveira-Menegotto, L. M. e Quaresma da Silva, D. R. (2018).
Homoparentalidade: um diálogo com a produção acadêmica no Brasil. Fractal: Revista de Psicologia, 30(2), 243-249.
Butler, J. (1999). Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do “sexo”. In: Louro,
Guacira Lopes (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica.
Conselho Federal De Psicologia (CFP). (1999). Resolução CFP n° 001/99. Brasília, DF: CFP.
Costa, A. B. e Nardi, H. C. (2015). Homofobia e preconceito contra diversidade sexual:
debate conceitual. Temas em Psicologia. 23(3), 715-726.
Cunico, S. D., & Arpini, D. M. (2014). Conjugalidade e parentalidade na perspectiva de
mulheres chefes de família. Psicologia em Estudo, 19(4), 693-703.
Foucault, M. (1984). História da sexualidade 2: o uso dos prazeres. Rio de Janeiro: Edições
Graal.
Foucault, M. (2005). Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins Fontes.
Freitas, L. R. M. e Dias, R. L. (2012). Discutindo valores na escola: homoparentalidade e
novos conceitos de família. Quipus, 1(2), 101-108.
Granato, T. M. e Aiello-Vaisberg, T. M. J. (2013). Narrativas interativas sobre o cuidado
materno e seus sentidos afetivo-emocionais. Psicol. clin., Rio de Janeiro, 25(1), 17-35.
Guizzo, D. C. e Invernizzi, N. (2012). A potencialização das práticas biopolíticas pela
tecnologia: novas produções do corpo e gênero feminino. Revista Artemis. 13, 119-128.
Julien, P. (2000). Abandonarás teu pai e tua mãe. Rio de Janeiro: Companhia de Freud.
Louro, G. L. (2007). Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 9.
ed. Rio de Janeiro: Vozes.
Louro, G. L. (2018). Um corpo estranho. Belo Horizonte: Autêntica.
Motta, D. A. D, e Favacho, A. M. P. (2018). Do silêncio ao desconforto: a prática de
educadoras da Educação Infantil diante da sexualidade das crianças. Pesquisas sobre currículos, gêneros e sexualidades. Belo Horizonte: Mazza Edições.
Oliveira Rotondano, R. (2018). Entre monogamia e poliamor: o futuro da família no
Brasil. Revista de la Facultad de Derecho, (44), 244-275.
Perelson, S. (2006). A parentalidade homossexual: uma exposição do debate psicanalítico no
cenário francês atual. Estudos Feministas, 14(3), 709-730.
Ramalho, R. M. (2005). O que elas falam deles. Revista da Associação Psicanalítica de
Porto Alegre. 28. Porto Alegre: APPOA.
Roudinesco, E. (2003). A família em desordem. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor.
Scott, J. (1989). Gender: a useful category of historical analyses. Gender and the politics of
history. New York, Columbia University Press
Zambrano, E., Lorea, R., Mylius, L., Meiners, N. e Borges, P. (2006). O direito à
homoparentalidade: Cartilha sobre as famílias constituídas por pais homossexuais. Porto Alegre: Instituto de Acesso à Justiça.
Copyright (c) 2022 Psicologia em Estudo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.