TRAUMA, CLEAVAGE AND INTELLECTUAL PROGRESSION: A STUDY OF THE FERENCZI’S WISE BABY

  • Renata Machado de Mello Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro
  • Terezinha Féres Carneiro Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro
  • Andrea Seixas Magalhães Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Abstract

This study analyzed the figure of the ‘wise baby’ in the work of Sándor Ferenczi with the purpose of investigating the links established between trauma and intelligence. We analyzed the Ferenczian writings of the 1930s, since they conjugate the theory and practice of Ferenczi with traumatized patients. First, the researchers discuss the traumatic context of precocious maturity, inspecting the notions of trauma and denial. Then, the authors analyzed the concept of cleavage, a defense by which the individual divides himself/herself in a being that knows everything but feels nothing. Finally, the researchers explore the figure of the ‘wise baby’, discussing the notions of traumatic progression and pathological prematurity. The analytical process in clinical practice with ‘wise babies’ must ensure the necessary conditions for a reversal of direction in the maturation processes through the ways of regression and confident submission to analytical care. The researchers believe that this theoretical path will refine the sensitivity required to listen to the almost inaudible suffering of ‘wise babies’ in clinical practice with children.

Keywords: Trauma; cleavage; wise baby.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Machado de Mello, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Pós-doutoranda em Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Doutora em Teoria Psicanalítica pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, com período sanduíche na Université Paris Diderot.

Terezinha Féres Carneiro, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Professora Titular do Departamento de Psicologia da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Coordenadora do Curso de Especialização em Psicoterapia de Família e Casal da PUC-Rio.

Andrea Seixas Magalhães, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Professora Associada do Departamento de Psicologia da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Professora do Curso de Especialização em Psicoterapia de Família e Casal da PUC-Rio.

References

Referências

Cabré, L. M. (2017). El Diario Clínico de Ferenczi. In Cabré, L. M. (Org.) Autenticidad y reciprocidade: um diálogo com Ferenczi (pp. 23-32). Buenos Aires: Biebel.

Coelho Junior, N. E. (2018). A matriz ferencziana. In Figueiredo, L.C. & Coelho Junior, N. E. (Org.) Adoecimentos psíquicos e estratégias de cura (pp. 117-185). São Paulo: Blucher.

Dal Molin, E. C. (2016). O terceiro tempo do trauma: Freud, Ferenczi e o desenho de um conceito. São Paulo: Perspectiva/FAPESP.

Dal Molin, E. C. (2017). Trauma, silêncio e comunicação. In França, C. P. (Org.). Ecos do silêncio: reverberações do traumatismo sexual (pp. 63-86). São Paulo: Blucher.

Ferenczi, S. (2011). O sonho do bebê sábio. In Ferenczi. S. Obras Completas (Psicanálise III) (pp. 223-224). São Paulo: Martins Fontes. (Original publicado em 1923)

Ferenczi, S. (2011). O problema da afirmação do desprazer. In

Ferenczi. S. Obras Completas (Psicanálise III) (pp. 431-443). São Paulo: Martins Fontes. (Original publicado em 1926)

Ferenczi, S. (1992). Adaptação da família à criança. In Ferenczi. S. Obras Completas (Psicanálise IV) (pp. 1-13). São Paulo: Martins Fontes. (Original publicado em 1928)

Ferenczi S. (1992). Análise de crianças com adultos. In Ferenczi. S. Obras Completas (Psicanálise IV) (pp. 69-83). São Paulo: Martins Fontes. (Original publicado em 193)

Ferenczi, S. (1990). Diário Clínico. São Paulo: Martins Fontes. (Original publicado em 1932)

Ferenczi, S. (1992). Confusão de línguas ente adultos e crianças. In

Ferenczi, S. Obras completas (Psicanálise IV) (pp. 97-106). São Paulo: Martins Fontes. (Original publicado em 1933)

Ferenczi, S. (1992). Notas e fragmentos. In Ferenczi, S. Obras completas (Psicanálise IV) (pp. 235-284). São Paulo: Martins Fontes. (Original publicado em 1934)

Gondar J. (2017a). O desmentido e a zona cinzenta. In Reis, E. S. &

Gondar, J. (Org.). Com Ferenczi: clínica, subjetivação, política (pp. 89-100). Rio de Janeiro: 7 Letras.

Gondar J. (2017b). O analista como testemunha. In Reis, E. S. & Gondar, J. (Org.). Com Ferenczi: clínica, subjetivação, política (pp. 186-198). Rio de Janeiro: 7 Letras.

Knobloch, F. (2016, maio). Desafios clínicos: a escuta da ruptura. Workshop realizado na Sociedade Psicanalítica da Cidade do Rio de Janeiro (SPCRJ). Rio de Janeiro/RJ.

Knobloch, F. (1998). O tempo do traumático. São Paulo: FAPESP.

Liberman, A. (2013). “Escisión” e “identificación con el agressor” en el Diario clínico de Sándor Ferenczi. Revista de la Sociedad Argentina Psicoanálisis, (17), 151-164.

Mello, R.; Féres-Carneiro, T. & Magalhães, A.S. (2015). A maturação como defesa: uma reflexão psicanalítica à luz de Ferenczi e Winnicott. Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental, 18 (2), 268-276.

Mello, R. & Herzog, R. (2012). Psiquismos clivados: vazio de sentido e insistência no existir. Cadernos de psicanálise, 34(27), 65-81.

Pinheiro, T. & Viana, D. (2018). Trauma, descrédito e masoquismo em Ferenczi. In Maciel Jr. (Org.). Trauma e ternura: a ética em Sándor Ferenczi (pp. 46-61). Rio de Janeiro: 7 Letras.

Pinheiro, T. (2016). Ferenczi. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Pinheiro T. (1995). Ferenczi: do grito à palavra. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed./UFRJ.

Rabain, J-F. (2010). Freud ou Winnicott? La place du père et de la mère dans la construction psychique. Mag Philo: Freud, le retour. Recuperado em 10 de jan. de 2016 de http://www.cndp.fr/magphilo/index.php?id=28

Reis, E.S. & Mendonça, L. G. L. (2018). Nas cinzas da catástrofe, a criança surge. In Maciel Jr. (Org.). Trauma e ternura: a ética em Sándor Ferenczi (pp. 15-36). Rio de Janeiro: 7 Letras.

Reis, E. S. (2017). A morte do sentido e a violação da alma. In Reis, E. S. & Gondar, J. (Org.). Com Ferenczi: clínica, subjetivação, política (pp. 78-88). Rio de Janeiro: 7 Letras.

Roussillon, R. (1999). Traumatisme primaire, clivage et liaisons primaires non symboliques. In Roussillon, R. Agonie, clivage et symbolisation (pp. 9-34). Paris: PUF.

Soreanu, R. (2018). Magmas. In Raluca, S. Working-through Collective Wounds: Trauma, Denial, Recognition in the Brazilian Uprising (pp. 51-82). Londres: Macmillan Publishers Ltd.

Symborska, W. (2016). Um amor feliz. São Paulo: Companhia das Letras.

Verztman, J. (2002). O observador do mundo: a noção de clivagem em Ferenczi. Ágora: Estudos em Teoria Psicanalítica, 5(1), 59-78.

Published
2019-12-12
How to Cite
Mello, R. M. de, Carneiro, T. F., & Magalhães, A. S. (2019). TRAUMA, CLEAVAGE AND INTELLECTUAL PROGRESSION: A STUDY OF THE FERENCZI’S WISE BABY . Psicologia Em Estudo, 24. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v24i0.45390
Section
Artigos originais

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus

 

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus