TRAUMA, CLEAVAGE AND INTELLECTUAL PROGRESSION: A STUDY OF THE FERENCZI’S WISE BABY
Abstract
This study analyzed the figure of the ‘wise baby’ in the work of Sándor Ferenczi with the purpose of investigating the links established between trauma and intelligence. We analyzed the Ferenczian writings of the 1930s, since they conjugate the theory and practice of Ferenczi with traumatized patients. First, the researchers discuss the traumatic context of precocious maturity, inspecting the notions of trauma and denial. Then, the authors analyzed the concept of cleavage, a defense by which the individual divides himself/herself in a being that knows everything but feels nothing. Finally, the researchers explore the figure of the ‘wise baby’, discussing the notions of traumatic progression and pathological prematurity. The analytical process in clinical practice with ‘wise babies’ must ensure the necessary conditions for a reversal of direction in the maturation processes through the ways of regression and confident submission to analytical care. The researchers believe that this theoretical path will refine the sensitivity required to listen to the almost inaudible suffering of ‘wise babies’ in clinical practice with children.
Keywords: Trauma; cleavage; wise baby.
Downloads
References
Referências
Cabré, L. M. (2017). El Diario Clínico de Ferenczi. In Cabré, L. M. (Org.) Autenticidad y reciprocidade: um diálogo com Ferenczi (pp. 23-32). Buenos Aires: Biebel.
Coelho Junior, N. E. (2018). A matriz ferencziana. In Figueiredo, L.C. & Coelho Junior, N. E. (Org.) Adoecimentos psíquicos e estratégias de cura (pp. 117-185). São Paulo: Blucher.
Dal Molin, E. C. (2016). O terceiro tempo do trauma: Freud, Ferenczi e o desenho de um conceito. São Paulo: Perspectiva/FAPESP.
Dal Molin, E. C. (2017). Trauma, silêncio e comunicação. In França, C. P. (Org.). Ecos do silêncio: reverberações do traumatismo sexual (pp. 63-86). São Paulo: Blucher.
Ferenczi, S. (2011). O sonho do bebê sábio. In Ferenczi. S. Obras Completas (Psicanálise III) (pp. 223-224). São Paulo: Martins Fontes. (Original publicado em 1923)
Ferenczi, S. (2011). O problema da afirmação do desprazer. In
Ferenczi. S. Obras Completas (Psicanálise III) (pp. 431-443). São Paulo: Martins Fontes. (Original publicado em 1926)
Ferenczi, S. (1992). Adaptação da família à criança. In Ferenczi. S. Obras Completas (Psicanálise IV) (pp. 1-13). São Paulo: Martins Fontes. (Original publicado em 1928)
Ferenczi S. (1992). Análise de crianças com adultos. In Ferenczi. S. Obras Completas (Psicanálise IV) (pp. 69-83). São Paulo: Martins Fontes. (Original publicado em 193)
Ferenczi, S. (1990). Diário Clínico. São Paulo: Martins Fontes. (Original publicado em 1932)
Ferenczi, S. (1992). Confusão de línguas ente adultos e crianças. In
Ferenczi, S. Obras completas (Psicanálise IV) (pp. 97-106). São Paulo: Martins Fontes. (Original publicado em 1933)
Ferenczi, S. (1992). Notas e fragmentos. In Ferenczi, S. Obras completas (Psicanálise IV) (pp. 235-284). São Paulo: Martins Fontes. (Original publicado em 1934)
Gondar J. (2017a). O desmentido e a zona cinzenta. In Reis, E. S. &
Gondar, J. (Org.). Com Ferenczi: clínica, subjetivação, política (pp. 89-100). Rio de Janeiro: 7 Letras.
Gondar J. (2017b). O analista como testemunha. In Reis, E. S. & Gondar, J. (Org.). Com Ferenczi: clínica, subjetivação, política (pp. 186-198). Rio de Janeiro: 7 Letras.
Knobloch, F. (2016, maio). Desafios clínicos: a escuta da ruptura. Workshop realizado na Sociedade Psicanalítica da Cidade do Rio de Janeiro (SPCRJ). Rio de Janeiro/RJ.
Knobloch, F. (1998). O tempo do traumático. São Paulo: FAPESP.
Liberman, A. (2013). “Escisión” e “identificación con el agressor” en el Diario clínico de Sándor Ferenczi. Revista de la Sociedad Argentina Psicoanálisis, (17), 151-164.
Mello, R.; Féres-Carneiro, T. & Magalhães, A.S. (2015). A maturação como defesa: uma reflexão psicanalítica à luz de Ferenczi e Winnicott. Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental, 18 (2), 268-276.
Mello, R. & Herzog, R. (2012). Psiquismos clivados: vazio de sentido e insistência no existir. Cadernos de psicanálise, 34(27), 65-81.
Pinheiro, T. & Viana, D. (2018). Trauma, descrédito e masoquismo em Ferenczi. In Maciel Jr. (Org.). Trauma e ternura: a ética em Sándor Ferenczi (pp. 46-61). Rio de Janeiro: 7 Letras.
Pinheiro, T. (2016). Ferenczi. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Pinheiro T. (1995). Ferenczi: do grito à palavra. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed./UFRJ.
Rabain, J-F. (2010). Freud ou Winnicott? La place du père et de la mère dans la construction psychique. Mag Philo: Freud, le retour. Recuperado em 10 de jan. de 2016 de http://www.cndp.fr/magphilo/index.php?id=28
Reis, E.S. & Mendonça, L. G. L. (2018). Nas cinzas da catástrofe, a criança surge. In Maciel Jr. (Org.). Trauma e ternura: a ética em Sándor Ferenczi (pp. 15-36). Rio de Janeiro: 7 Letras.
Reis, E. S. (2017). A morte do sentido e a violação da alma. In Reis, E. S. & Gondar, J. (Org.). Com Ferenczi: clínica, subjetivação, política (pp. 78-88). Rio de Janeiro: 7 Letras.
Roussillon, R. (1999). Traumatisme primaire, clivage et liaisons primaires non symboliques. In Roussillon, R. Agonie, clivage et symbolisation (pp. 9-34). Paris: PUF.
Soreanu, R. (2018). Magmas. In Raluca, S. Working-through Collective Wounds: Trauma, Denial, Recognition in the Brazilian Uprising (pp. 51-82). Londres: Macmillan Publishers Ltd.
Symborska, W. (2016). Um amor feliz. São Paulo: Companhia das Letras.
Verztman, J. (2002). O observador do mundo: a noção de clivagem em Ferenczi. Ágora: Estudos em Teoria Psicanalítica, 5(1), 59-78.
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.







