As THE SUBJECTIVE URGENCIES OF UNIVERSITY STUDENTS: THE CONSTRUCTION OF A TEMPORAL DEVICE
Abstract
This paper aims at presenting the results of a research the objective of which is to understand how we can receive the subjective urgencies of students in the university context. The research was based on the clinic experience developed in a university service dedicated to the mental health of students. The methodology of constructing the clinical case by clinical conversations based on psychoanalysis, together with semi-structured interviews, allowed us to delimit the function of the welcoming device of the subjective urgencies of university students. In the results, we found that students – mostly between seventeen and twenty-five years of age – presented experiences not directly related to academic difficulties, but to an uneasiness due to their personal life that the academic routine seems to flare. Thus, a discussion about the notion of subjective urgencies based on a psychoanalysis of lacanian orientation was developed. It is understood that subjective urgencies point to something that irrupts in the subject´s life bringing about angst. It is necessary that the subject finds a moment to elaborate about it. In our experience, we concluded that the service dedicated to students has the role of being a temporal device by considering the ‘instant of seeing’ so that the ‘time to understand’ opens up. And, from this opening, a forcing of a ‘time to conclude’ that allows a reframing of the experience of the student as a subjective urgency that needs to be treated.
Downloads
References
Barros, R. R. (2012). Urgência Subjetiva. In G. Maron & P. Borsoi (Orgs.), Urgência sem emergência? (pp. 65-87). Rio de Janeiro: Subversos.
Bauman, Z. (2007). Tempos líquidos. Rio de Janeiro: Zahar Editor.
Brito, E. S. (2017). Biografia e percursos acadêmicos e familiares de estudantes com sofrimento mental. (Tese de Doutorado). Universidade Católica de Salvador, Programa de Pós-Graduação em Família na Sociedade Contemporânea, Salvador.
Caroz, G. (2019). Tempos de crise. Revista Curinga, (47), 194-202
Conselho Nacional da Juventude (CONJUVE). (2020). Relatório de resultados da pesquisa Juventudes e a pandemia do Coronavírus. Brasília: CONJUVE.
Figueiredo, A. C. & Vieira, M. A. (2002). Psicanálise e ciência: uma questão de método. In W. Beividas. (Org.), Psicanálise, Pesquisa, Universidade (pp. 13-33). Rio de Janeiro: Contracapa Livraria Ed.
Fingermann, D. (2009). O tempo na experiência da psicanálise. Revista USP, 81, 58-71. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i81p58-71
Freud, S. (1920/1980). Além do princípio do prazer. In S. Freud, Além do princípio do prazer, psicologia de grupo e outros trabalhos (1920-1922) (Vol. 18, pp. 17-90). Rio de Janeiro: Imago.
Lacan, J. (1945/1998). O Tempo Lógico e a asserção da certeza antecipada. In J. Lacan, Escritos (pp. 197-213). Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora.
Lacan, J. (1953/1998). Função e campo da fala e da linguagem. In J. Lacan, Escritos (pp. 238-324). Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora.
Lacan, J. (1966/1998). Do sujeito, enfim, em questão. In J. Lacan, Escritos (pp. 229-237). Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora.
Lacan, J. (1967/2003) Proposição de 9 de outubro de 1967 sobre o Psicanalista da Escola. In J. Lacan, Escritos (pp. 249-264). Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora.
Lacan, J. (1976/ 2003). Prefácio à edição inglesa do Seminário 11. In J. Lacan. Outros Escritos (pp. 567-569). Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora.
Laurent, E. (2006). O trauma ao avesso. Papeis de Psicanálise. Instituto de Psicanálise e Saúde Mental, 1(1), 21-28.
Malajovich, N., Vilanova, A., Tenenbaum, D. & Velasco L. (2019). O manejo da urgência subjetiva na universidade: construindo estratégias de cuidado à saúde mental dos estudantes. Interação em Psicologia, 23(2), 177-183.
Miller, J-A. (2005). El Otro que no existe y sus comités de ética. Buenos Aires: Paidós.
Miller, J-A (2010). Le salut par les déchets. Mental : Revue Internacionale de psychanalyse, 24, 09-15.
Miller, J-A. (2018). L’inconscient réel. The Lacanian Review, 6, 28-45
Ministério da Educação (2017). Instrumento de avaliação de cursos de graduação presencial e a distância: reconhecimento e renovação de reconhecimento. Brasília: Inep/MEC.
Padovani, R. C., Neufeld, C. B., Maltoni, J., Barbosa, L. N. F., Souza de, W. F., Cavalcanti, H. A. F. & Lameu, J. N. (2014). Vulnerabilidade e bem-estar psicológicos do estudante universitário. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, 10(1), 2-10. http://dx.doi.org/10.5935/1808-5687.20140002
Zack, O. (2016). L’urgence: un nouveau sophisme? Quarto: Revue de Psychanalyse Publiée en Belgique, 114(40), 40-41.
Silva, A., & Fossá, M. (2015). Análise de conteúdo: exemplo de aplicação da técnica para análise de dados qualitativos. Qualitas Revista Eletrônica, 17(1), 1-14. http://dx.doi.org/10.18391/qualitas.v16i1.2113
Sotelo, M. I. (2015). La propuesta: DATUS. In M. I. Sotelo.Dispositivo Analítico para el tratamiento de Urgencias Subjetivas (pp. 165-176). Buenos Aires: Grama.
Copyright (c) 2024 Psicologia em Estudo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.