Methodological aspects in the analysis of school text books

a relational perspective

  • Marcelo Cigales Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil
  • Amurabi Oliveira Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil
Keywords: school manuals, methodology, sociology, manualística

Abstract

The article presents a methodology for analyzing text books from a relational perspective, based on the sociology of Pierre Bourdieu. Firstly, we discuss the different nomenclatures about the school text books, addressing the development of the field of research called manualística, and then we high light three methodological elements: a) school text books respond to external demands, since they are pedagogical products designed by different agents of the educational field that have different representations of the social world; b) have an internal logic, since they are part of the school culture to which they are directed, received and resignified; and c) require for their analysis a plurality of methods, content and documentary analysis being insufficient for the sociological understanding of this object.

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Author Biographies

Marcelo Cigales, Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil

Doutor em Sociologia Política pela Universidade Federal de Santa Catarina, professor adjunto do Departamento de Sociologia da Universidade de Brasília (UnB). Esteve no Centro de Investigação Manuais Escolares (MANES) da Universidad Nacional de Educación a Distancia (Madrid-Espanha) em 2017, realizando parte da pesquisa de doutoramento. É editor das revistas Café com Sociologia e dos Cadernos da Associação Brasileira de Ensino de Ciências Sociais. Suas pesquisas voltam-se para o Ensino da Sociologia, a Formação de Professores e a História dos manuais escolares de Sociologia no Brasil.

Amurabi Oliveira, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Professor da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), atuando nos Programas de Pós-Graduação em Sociologia e Ciência Política, Educação e Interdisciplinar em Ciências Humanas. Pesquisador do CNPq. Foi presidente da Associação Brasileira de Ciências Sociais (ABECS), membro do comitê de educação da Associação Brasileira de Antropologia (ABA) e da Comissão de Ensino da Sociedade Brasileira de Sociologia (SBS). Atualmente é professor visitante na Universidade Autônoma de Barcelona (UAB), Espanha. Pesquisa temas relacionados à Antropologia e Sociologia da Educação; Ensino de Ciências Sociais; Pensamento Social Brasileiro; Religião.

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Published
2019-12-17
How to Cite
Cigales, M., & Oliveira, A. (2019). Methodological aspects in the analysis of school text books. Revista Brasileira De História Da Educação, 20(1), e099. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51252