The theme of ‘public education’ in the writing of the history of education by Lorenzo LuzuriagaWriting regimes in the textbooks on the history of education after World War II

Keywords: textbooks, history of education writing, history of educational intellectuals

Abstract

The article deals with the participation of the theme ‘public education’ in the pedagogical work of the Spanish educator Lorenzo Luzuriaga, seeking an understanding of the traces of his writing on the history of education that are given to see in his titles that are part of the Biblioteca del Maestro, organized collection by himself at Editorial Losada de Buenos Aires. Such traits are thought fundamentally from the analysis of the book Historia de la educación pública, published in 1946, and also through the investigation of Luzuriaga's intellectual trajectory. The adopted procedures try to provide possible answers to the representations assumed by a notion dear to his professed adhesion to New Education, that of the state prerogative in the organization of education, taking as an observation angle one of the representative works of his way of writing the history of education. The results of the investigation point to the framing of the theme from the perspective of internationalism that was gaining strength with the end of the Second World War and the creation of global institutions, such as the United Nations.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Roni Cleber Dias de Menezes, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil

Professor Doutor na Faculdade de Educação e no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de São Paulo. Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo / FEUSP (2011), tendo a respectiva pesquisa sido em parte desenvolvida no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, programa PDEE-CAPES. Mestre em Educação pela Universidade de São Paulo / FEUSP - 2006. Bacharelado (1998) e Licenciatura (2000) em História pela Universidade de São Paulo. Possui Pós-Doutorado no âmbito do Programa PAPD/CAPES-FAPERJ (2012-2014), junto ao Proped - Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Atua principalmente na área de História da Educação, com ênfase nos seguintes temas: história dos intelectuais, circulação cultural e história comparada da educação.

References

Barreiro Rodríguez, H. (1989). Lorenzo Luzuriaga y el movimento de la “escuela única” em España: de la renovación educativa al exilio (1913-1959). Revista de Educación, (289), 7-48.

Barreiro Rodríguez, H. (1999). Lorenzo Luzuriaga: una biografía truncada (1889-1959). In J. A. Díaz (Coord.), Castellanos sin mancha: exiliados castellano-manchegostras la Guerra Civil (p. 31-42). Madrid, ES: Celeste Ediciones.

Dabusti de Muñoz, T. M. (1999-2000). Trayectoria de Lorenzo Luzuriaga en Losada, una editorial em el exilio. Revista de Historia Contemporanea, (9-10), 396-408.

Dallabrida, N. (2015). Uma vida dedicada à escola pública: trajetória socioprofissional de Lorenzo Luzuriaga (1914-1959). Revista Educação Pública, 24(57), 661-675.

Ferrer, C. C., & Gutiérrez, M. R. (2013). Nota editorial. In C. C. Ferrer & M. R. Gutiérrez (Ed.), Diez ensayos sobre realidad, revista de ideas (Buenos Aires,1947-1949) (p. 9-10). Granada, ES: Universidad de Granada.

Ferrer Maura, S. (1975). Una institución docente española. La Escuela de Estudios Superiores de Magisterio (1909-1932). Revista de Educación, 240(4), 41-50.

Gatti Júnior, D. (2011). Intelectuais e circulação internacional de ideias na construção da disciplina História da Educação no Brasil (1955-2008). In M. M. C. Carvalho & D. Gatti Júnior (Orgs.), O ensino de história da educação (p. 47-93). Vitória, ES: EDUFES.

Kieffer, E. G. (2004). Gonzalo Losada, el editor que difundió el libro argentino em el mundo. Buenos Aires, AR: Editorial Dunken.

Larraz, F. (2009). Política y cultura. Biblioteca Contemporánea y ColecciónAustral, dos modelos de difusión cultural. Orbis Tertius, 14(15).

Losada. (2020). Disponível em: http://www.editoriallosada.com/

Luzuriaga, L. (1946). Historia de la educación publica. Buenos Aires, AR: Editorial Losada.

Luzuriaga, L. (1950a). Historia de la educación publica (2a ed.). Buenos Aires, AR: Editorial Losada.

Luzuriaga, L. (1951). Historia de la educación y de la pedagogia. Buenos Aires, AR: Editorial Losada.

Luzuriaga, L. (1950a). Pedagogía. Buenos Aires, AR: Editorial Losada.

Luzuriaga, L. (1942). La pedagogía contemporânea. Buenos Aires, AR: Editorial Losada.

Luzuriaga, L. (1954). Pedagogía social y política. Buenos Aires, AR: Editorial Losada.

Mendez, J. (2014). Entre Europa e América: a escrita da história da educação na Argentina por Lorenzo Luzuriaga. Revista Brasileira de História da Educação, 14(36), 235-256.

Menezes, R. C. D. (2014). Circuito e fronteiras da escrita da história da educação na Ibero-América: experiência de escrita de Lorenzo Luzuriaga na Espanha e na Argentina e sua apropriação no Brasil. Revista Brasileira de História da Educação, 14(36), 245-267.

Mérida, E., & Gamarro, N. (1992). La Revista de Pedagogía: 1922-1936. Revista Española de Pedagogía, 192, 257-270.

Paz Rodrigues, J. (2018). Lorenzo Luzuriaga, defensor da escola nova pública. Recuperado de: https://pgl.gal/lorenzo-luzuriaga-defensor-da-escola-nova-publica/https://pgl.gal/lorenzo-luzuriaga-defensor-da-escola-nova-publica/

Roballo, R. O. B. (2012). Manuais de história da educação da Coleção Atualidades Pedagógicas (1933-1977): verba volant, scriptamanant (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Paraná, Curitiba.

Seijas, C. L. (2001). Lorenzo Luzuriaga em la Argentina. In Actas del 1º Congreso Internacional “L'exili cultural de 1939, seixanta anys després” (Vol. 1, p. 603-619). Valencia, ES.

Warde, M. J. (1998). Lorenzo Luzuriaga entre nós. In C. P. Souza & D. B. Catani (Orgs.), Práticas educativas, culturas escolares, profissão docente (p. 71-82). São Paulo, SP: Escrituras

Published
2020-12-18
How to Cite
Menezes, R. C. D. de. (2020). The theme of ‘public education’ in the writing of the history of education by Lorenzo LuzuriagaWriting regimes in the textbooks on the history of education after World War II. Revista Brasileira De História Da Educação, 21(1), e150. https://doi.org/10.4025/rbhe.v21.2021.e150
Section
Original research