Princípios do Cooperativismo de Plataforma na Construção de Arranjos de Mercado
Abstract
The sharing economy, especially digital platforms, has gained relevance in marketing and consumption academic debate due to its impact on transforming market arrangements. However, in the wake of this process, there are negative consequences derived from the imbalances caused by the concentration of power among the platform owners. In the attempt to shape market arrangements capable of ensuring the distribution of value generated in a shared way and mitigating its imbalances, recent efforts have recovered the cooperative business philosophy to design fairer models of digital platforms. In this theoretical essay, we aim to debate and map the construction of new market arrangements in a shared and cooperative economy. For this, we recognize platform cooperativism as an alternative market arrangement confronting those controlled by large corporations. Finally, we combine the principles of cooperative and distributed governance to propose a typology for different configurations of platform cooperativism market arrangements.
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Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na Revista Interdisciplinar de Marketing, editada pela Universidade Estadual de Maringá, o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro meio de divulgação científica. Através deste instrumento, em meu nome e em nome dos demais co-autores, porventura existentes, cedo os direitos autorais do referido artigo à Universidade Estadual de Maringá e declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (Nº9609, de 19/02/98).
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