MORE THAN A RAMP OR TACTILE PAVING: A study on accessibility in retail from the perspective of consumers with disabilities
Abstract
This paper aims to understand the experiences and impressions of consumers with disabilities in the retail environments of the capitals João Pessoa/PB and Teresina/PI. A qualitative research was conducted through semi-structured interviews with 15 participants. The subjects were people with physical or visual disabilities residing in the capitals João Pessoa/PB and Teresina/PI. Three dimensions were adopted to achieve the study proposition, structural, sociocultural and personal. The findings demonstrated that people with disabilities are experiencing vulnerability, mainly due to the lack of accessibility in retail environments. In addition, stigmatization and ableism are distinguished in the reality of these individuals, promoting situations of social exclusion. To people with physical disabilities, the problems range from the lack of accessibility in the store’s surroundings to the stores themselves. The visually impaired consumer perceives himself as a subject of harm also regarding the availability of information. However, it was found that the participants are resilient, acting reactively in harmful situations against the disabled consumer.
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Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na Revista Interdisciplinar de Marketing, editada pela Universidade Estadual de Maringá, o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro meio de divulgação científica. Através deste instrumento, em meu nome e em nome dos demais co-autores, porventura existentes, cedo os direitos autorais do referido artigo à Universidade Estadual de Maringá e declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (Nº9609, de 19/02/98).
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