“Dear Sganarelle, Would You Like a Cigarette P(l)ain Package?” A Sociology of Tobacco Plain Packaging
Resumo
But what is plain packaging really? How does it work? And does it work? This paper analyzes the nature, workings, and implications of tobacco packaging through a close examination of what it is, what it promises, and what it actually does. It presents cigarette packs as a machine aimed at playing on consumers’ cognition through visual impressions. The author first plays the devil’s advocate by unveiling and discussing the possible negative or perverse effects of such packaging. A first effect is that plain packaging is modifying, but also endangering, marketing democracy by replacing the fight between private interests and the public good by a totalitarian reign of public policy. A second effect is generated by the first one in the form of the preference for hiding boxes, contraband cigarettes, alternative drugs, and so on. Ultimately, the author critically reflects on his own analysis and suggest that consumers should beware of the criticisms addressed to plain packaging: he explains why social scientists, no matter how sound their arguments may be, should take care to not become stupid by trying to being too smart.Downloads
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na Revista Interdisciplinar de Marketing, editada pela Universidade Estadual de Maringá, o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro meio de divulgação científica. Através deste instrumento, em meu nome e em nome dos demais co-autores, porventura existentes, cedo os direitos autorais do referido artigo à Universidade Estadual de Maringá e declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (Nº9609, de 19/02/98).
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais. À Revista Interdisciplinar de Marketing é permitido o uso dos trabalhos publicados para fins não-comerciais, incluindo o direito de enviar o trabalho para bases de dados de acesso público.