Aspects of visualization of natural and social environments for free drawing processes in Mathematics Education for children in Timor-Leste
DOI:
https://doi.org/10.4025/rvc.e024014Keywords:
Environment Language of Learning, Cognitive and Psychomotor Development, Pre-School Education, East TimorAbstract
This article aims to identify the potential of visualization aspects for the free drawing processes in the development of cognitive skills of preschool children from the religious community of Canossa in Dili, Timor-Leste. The discussions were based on the conceptions of Castro and Rodrigues (2008) about the sense of number; by Raquel Reis (2003) on education through art and by Vygotsky (1998) on thought and language. The eight children from a class of thirty-six students were intentionally selected to be the subjects of this
study. The observation processes done by children in their natural and social environment, which had free drawing as a pedagogical tool, triggered the curiosity, interest and motivation of preschool children to develop their basic skills of knowing, identifying, painting, memorizing, counting, and distinguishing differences and similarities. All of these skills are essential to the development of abstract thought, preparing the children to enter the first year of Elementary Education.
Downloads
References
BONAMINO, A.; ALVES, F.; FRANCO, C. Os efeitos das diferentes formas de capital no desempenho escolar: um estudo í luz de Bourdieu e de Coleman. Revista Brasilleira de Educação, Rio de Janeiro, v. 15, n. 45, p. 487-594, 2010. https://doi.org/10.1590/S1413-24782010000300007
BOURDIEU, P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.
CASTRO, J. P.; RODRIGUES, M. Sentido de número e organização de dados: textos de apoio para educadores de Infância. Lisboa: Ministério da Educação, 2008.
ESTANQUEIRO, A. Boas práticas na Educação: o papel dos professores. Lisboa: Editorial Presença, 2010.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários í prática educativa. 53. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
REIS, R. Educação pela Arte. 70. ed. Lisboa: Universidade Aberta, 2003.
SACRISTÍN, J. G. O currículo: os conteúdos do ensino ou uma análise prática? In: SACRISTÍN, J. G.; GOMES, A. P. Compreender e transformar o ensino. 4. ed. São Paulo: Artmed, 1998. p. 120-148.
THIRY-CHERQUES, H. R. Pierre Bourdieu: a teoria na prática. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, p. 27-55, 2006. https://doi.org/10.1590/S0034-76122006000100003
VARELA, G.; CYRINO, M. C. Organização de arecas na formação de professores no Timor-Leste: conhecimentos matemáticos pautados em prática de etnomatemática. Revista Cocar, Belém, v. 13 n. 27, p. 423-450, 2019. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/2846. Acesso em: 22 maio 2022.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
MICAELA DA COSTA XIMENES, M. C. A utilização do desenho livre no desenvolvimento de habilidades de escrita e leitura de números e alfabetos das crianças da educaçâo pré-escolar stª madelena de canossa. 2019. Trabalho (Conclusão de Curso Graduação em Formação de professores do ensino básico) - Universidade Nacional Timor Lorosa'e, Díli, 2019.