Aspects of visualization of natural and social environments for free drawing processes in Mathematics Education for children in Timor-Leste

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.e024014

Keywords:

Environment Language of Learning, Cognitive and Psychomotor Development, Pre-School Education, East Timor

Abstract

This article aims to identify the potential of visualization aspects for the free drawing processes in the development of cognitive skills of preschool children from the religious community of Canossa in Dili, Timor-Leste. The discussions were based on the conceptions of Castro and Rodrigues (2008) about the sense of number; by Raquel Reis (2003) on education through art and by Vygotsky (1998) on thought and language. The eight children from a class of thirty-six students were intentionally selected to be the subjects of this
study. The observation processes done by children in their natural and social environment, which had free drawing as a pedagogical tool, triggered the curiosity, interest and motivation of preschool children to develop their basic skills of knowing, identifying, painting, memorizing, counting, and distinguishing differences and similarities. All of these skills are essential to the development of abstract thought, preparing the children to enter the first year of Elementary Education.

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Author Biographies

Gaspar Varela, Universidade Nacional Timor Lorosa'e

Possui graduação em Ciências da Educação pela Universidade Nacional Timor Lorosae (2007), mestre em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Goiás (2011) e doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (2018). Atualmente é professor de matemática do curso de Formação de Professores do Ensino Básico. Vogal de Comissão e Docente do Curso de Mestrado em Educação e Vogal da Comissão e Docente dp Curso de Mestrado em Matemática para Professores da UNTL. Tem experiência na área de Educação Matemática, com ênfase em formação de professores de matemática, principalmente nos seguintes temas: Formação de Professores que Ensinam Matemática na perspectiva de EtnoMatemática; Formação de Professores de Matemática; Dificuldades de aprendizagem de frações. Atualmente, atuando como professor das disciplinas de Metodologia de Ensino de Matemática; Estudo de Currí­culo e Sócio-Antropologia, Matemática II; Matemática III na Graduação e, das Unidades Curriculares de Educação Cientifica, Matemática e Tecnológica; Matemática e Didática, e Etnomatemáttica no Curso de Mestrado em Educação. Atuando também como professor nas Unidades currí­culares de História de Matemática e, Matemática e Ensino no Curso de Mestrado em Matemática para Professores da Universidade Nacional Timor Lorosa'e - UNTL.

Micaela da Costa Ximenes, Educação Pré-Escolar da Santa Madalena de Canossa

Licenciada em Educação pela Universidade Nacional Timor Lorosa´e – UNTL. Professora do Jardim-de-Infância de  Santa Madalena de Canossa de Has-Laran, Dí­li/Timor-Leste.

Dulce Campos Leite, Universidade Nacional Timor Lorosa´e – UNTL

Mestre em Supervisão Pedagógica pela Universidade Aberta, Lisboa/Portugal. Professora Convidada da Universidade Nacional Timor Lorosa´e – UNTL, Dí­li/Timor-Leste.

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Published

2024-10-25

How to Cite

Varela, G., Ximenes, M. da C., & Leite, D. C. (2024). Aspects of visualization of natural and social environments for free drawing processes in Mathematics Education for children in Timor-Leste. Vitruvian Cogitationes, 5(2), e024014. https://doi.org/10.4025/rvc.e024014