Propuesta de secuencia de enseí±anza investigativa para el enfoque de espectroscopia
DOI:
https://doi.org/10.4025/rvc.v1i1.63581Keywords:
Teaching Science as Inquiry, Experimentation, SpectroscopyAbstract
Brazilian public schools are going through a period of transformation due to the low quality of education. According to the Basic Education Development Index (IDEB), since 2011 there has been no educational growth in the country, consequently reflecting the Teaching of Sciences, in which Brazil is in the last positions according to data obtained by the International Student Assessment Program (PISA), behind neighboring countries such as Argentina, Chile, Uruguay and Colombia. Faced with this reality, the present study aims to propose a sequence of investigative teaching based on the assumptions of Teaching Science as Inquiry (TSI), as well as Vygotsky's contribution, relating low-cost experimentation to address a content of Modern and Contemporary Physics. This didactic sequence will be proposed as a basic education context for high school students, addressing Spectroscopy. The proposal seeks to use experimentation in an investigative perspective in order to enable a more interactive class for students, allowing them to develop skills related to Scientific Literacy. In this way it is expected that from the assumptions of the TSI found in the didactic sequence, offer a more active participation promoting the Scientific Literacy of students in the Teaching of Physics at school.
Downloads
References
AZEVEDO, M. C. P. S. Ensino por Investigação: Problematizando as atividades em sala de Aula. In: CARVALHO, A.M.P. (Org.). Ensino de Ciências: Unindo a Pesquisa e a Prática. Editora Thomson, 2004. p. 19-33.
CARVALHO, A. M. P. et al. Ciências no ensino fundamental: o conhecimento físico. São Paulo: Scipione, 1998.
CARVALHO, A. M. P. Ensino de Ciências: unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Editora Thompson, 2004.
CARVALHO, A. M. P. As práticas experimentais no ensino de Física. In: CARVALHO, A.
M. P. (org.). Ensino de Física. Coleção Idéias em Ação. São Paulo: Cengage Learning, 2010, p. 53–78.
CARVALHO, A. M. P. O ensino de ciências e a proposição de sequencias de ensino investigativas. In: CARVALHO, A. M. P. (org.). Ensino de Ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013, p.1-20.
CHASSOT, A. Alfabetização Científica: questões e desafios para a educação. Ijuí: editora Unijuí, 2000.
GIL-PÉREZ, D; VALDÉS-CASTRO, P. La orientación de las prácticas de laboratorio como investigación: un ejemplo ilustrativo. Enseí±anza de las Ciencias, v. 14, n. 2, p. 155- 163, 1996.
LUNETTA, V. N.; HOFSTEIN, A.; CLOUGH, M. P. Learning and Teaching in the School Science Laboratory: an Analysis of Research, Theory and Pratice. In: AABELL, S. K.; LEDERMAN, N. G. Handbook of Research on Science Education. Londres: Lawrence Erbaum Associates Publishers, 2007.
MOREIRA, A. M. Teorias de Aprendizagem. São Paulo: EPU, 1999.
NUNES, A.I.B.L.; SILVEIRA, R. do N. Psicologia da aprendizagem: processos, teorias e contextos. 3ª ed. Brasília, DF: Líber Livro, 2011.
OLIVEIRA, M. L. Ensino de cieÌ‚ncias por investigação: uma sequeÌ‚ncia didaÌtica para o ensino de eletromagnetismo. Atas do IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em CieÌ‚ncias – IX ENPEC, p. 8, 2013.
OLIVEIRA, C. M. A; CARVALHO, A. M. P. Escrevendo em Aulas de Ciências. Ciências e Educação, v. 11, n.3, p. 347-366, 2005.
OLIVEIRA, C.M. A. Do discurso oral ao texto escrito nas aulas de cieÌ‚ncias. São Paulo, Tese de doutorado. Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2009.
POZO, J. I. Aprendizes e mestres: a nova cultura da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2002.
RIVARD, L. P. A Review of Writing to Learn in Science: Implications for practice and research. Journal of Research in Science Teaching, v. 31, p. 968-204, 1994.
RIVARD, L.P.; STRAW, S.B. The effect of talk and writing on learning science: An exploratory study. Science Education, v. 84, n. 5, p. 566-593, 2000.
SIQUEIRA, M., PIETROCOLA, M. A transposição didática aplicada a teoria contemporânea: a Física de partículas elementares no Ensino Médio. Anais do EPEF, p. 1–10, 2006.
SASSERON, L.H; CARVALHO, A. M. P. Alfabetização Científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências. v. 16, n. 1, p. 59-77, 2011.
SOLINO A. P., SASSERON L. H. Investigando a significação de problemas em sequências de ensino investigativa. Investigação em Ensino de Ciências (IENCI), v. 23, n. 2, p. 104- 129, 2018.
SUART, R.C. Habilidades cognitivas manifestadas por alunos do ensino meÌdio de quiÌmica em atividades experimentais investigativas. 2008. 218f. Dissertação (Mestrado em Ensino de CieÌ‚ncias) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.
TERRAZZAN, E. A. A inserção da física moderna e contemporânea no ensino de física na escola de 2º grau. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 9, n. 3, p. 209-214, dez. 1992.
ZÔMPERO, A., LABURÚ, C. Atividades investigativas no ensino de ciências: aspectos históricos e diferentes abordagens. Rev. Ensaio, v. 13, n. 3, p. 67–80, 2011.