Propuesta de secuencia de enseí±anza investigativa para el enfoque de espectroscopia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.v1i1.63581

Keywords:

Teaching Science as Inquiry, Experimentation, Spectroscopy

Abstract

 Brazilian public schools are going through a period of transformation due to the low quality of education. According to the Basic Education Development Index (IDEB), since 2011 there has been no educational growth in the country, consequently reflecting the Teaching of Sciences, in which Brazil is in the last positions according to data obtained by the International Student Assessment Program (PISA), behind neighboring countries such as Argentina, Chile, Uruguay and Colombia. Faced with this reality, the present study aims to propose a sequence of investigative teaching based on the assumptions of Teaching Science as Inquiry (TSI), as well as Vygotsky's contribution, relating low-cost experimentation to address a content of Modern and Contemporary Physics. This didactic sequence will be proposed as a basic education context for high school students, addressing Spectroscopy. The proposal seeks to use experimentation in an investigative perspective in order to enable a more interactive class for students, allowing them to develop skills related to Scientific Literacy. In this way it is expected that from the assumptions of the TSI found in the didactic sequence, offer a more active participation promoting the Scientific Literacy of students in the Teaching of Physics at school.

Downloads

Download data is not yet available.

     

Author Biographies

Thiago Silva Paiva, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Possui graduação em Matemática pela Universidade Estácio de Sá (2022) e graduação em Fí­sica pela Universidade Estadual de Santa Cruz (2018). Mestre em Ensino Profissional de Fí­sica pela Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC (2022). Atualmente é professor de Matemática e Fí­sica - Escola Kennedy em Eunápolis - BA e Professor de Fí­sica na Colégio COOEDUC em Eunápolis - BA.

Maxwell Siqueira, Universidade Estadual de Santa Cruz -UESC

Graduado em Fí­sica pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2000), mestrado em ensino de Ciências, com ênfase em ensino de Fí­sica pela Universidade de São Paulo (2006) e doutorado em Educação (ensino de Fí­sica e Matemática) pela Faculdade de Educação da USP (2012). Atualmente é professor Titular da Universidade Estadual de Santa Cruz, atuando na graduação e na pós-graduação.

References

ALVES, J.P. Regras da transposição didática aplicadas ao laboratório didático. Caderno Catarinense de Ensino de Fí­sica, v.17, n.2, p. 44-59, 2000.
AZEVEDO, M. C. P. S. Ensino por Investigação: Problematizando as atividades em sala de Aula. In: CARVALHO, A.M.P. (Org.). Ensino de Ciências: Unindo a Pesquisa e a Prática. Editora Thomson, 2004. p. 19-33.
CARVALHO, A. M. P. et al. Ciências no ensino fundamental: o conhecimento fí­sico. São Paulo: Scipione, 1998.
CARVALHO, A. M. P. Ensino de Ciências: unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Editora Thompson, 2004.
CARVALHO, A. M. P. As práticas experimentais no ensino de Fí­sica. In: CARVALHO, A.
M. P. (org.). Ensino de Fí­sica. Coleção Idéias em Ação. São Paulo: Cengage Learning, 2010, p. 53–78.
CARVALHO, A. M. P. O ensino de ciências e a proposição de sequencias de ensino investigativas. In: CARVALHO, A. M. P. (org.). Ensino de Ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013, p.1-20.
CHASSOT, A. Alfabetização Cientí­fica: questões e desafios para a educação. Ijuí­: editora Unijuí­, 2000.
GIL-PÉREZ, D; VALDÉS-CASTRO, P. La orientación de las prácticas de laboratorio como investigación: un ejemplo ilustrativo. Enseí±anza de las Ciencias, v. 14, n. 2, p. 155- 163, 1996.
LUNETTA, V. N.; HOFSTEIN, A.; CLOUGH, M. P. Learning and Teaching in the School Science Laboratory: an Analysis of Research, Theory and Pratice. In: AABELL, S. K.; LEDERMAN, N. G. Handbook of Research on Science Education. Londres: Lawrence Erbaum Associates Publishers, 2007.
MOREIRA, A. M. Teorias de Aprendizagem. São Paulo: EPU, 1999.
NUNES, A.I.B.L.; SILVEIRA, R. do N. Psicologia da aprendizagem: processos, teorias e contextos. 3ª ed. Brasí­lia, DF: Lí­ber Livro, 2011.
OLIVEIRA, M. L. Ensino de cieÌ‚ncias por investigação: uma sequeÌ‚ncia didática para o ensino de eletromagnetismo. Atas do IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em CieÌ‚ncias – IX ENPEC, p. 8, 2013.
OLIVEIRA, C. M. A; CARVALHO, A. M. P. Escrevendo em Aulas de Ciências. Ciências e Educação, v. 11, n.3, p. 347-366, 2005.
OLIVEIRA, C.M. A. Do discurso oral ao texto escrito nas aulas de cieÌ‚ncias. São Paulo, Tese de doutorado. Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2009.
POZO, J. I. Aprendizes e mestres: a nova cultura da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2002.
RIVARD, L. P. A Review of Writing to Learn in Science: Implications for practice and research. Journal of Research in Science Teaching, v. 31, p. 968-204, 1994.
RIVARD, L.P.; STRAW, S.B. The effect of talk and writing on learning science: An exploratory study. Science Education, v. 84, n. 5, p. 566-593, 2000.
SIQUEIRA, M., PIETROCOLA, M. A transposição didática aplicada a teoria contemporânea: a Fí­sica de partí­culas elementares no Ensino Médio. Anais do EPEF, p. 1–10, 2006.
SASSERON, L.H; CARVALHO, A. M. P. Alfabetização Cientí­fica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências. v. 16, n. 1, p. 59-77, 2011.
SOLINO A. P., SASSERON L. H. Investigando a significação de problemas em sequências de ensino investigativa. Investigação em Ensino de Ciências (IENCI), v. 23, n. 2, p. 104- 129, 2018.
SUART, R.C. Habilidades cognitivas manifestadas por alunos do ensino médio de química em atividades experimentais investigativas. 2008. 218f. Dissertação (Mestrado em Ensino de CieÌ‚ncias) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.
TERRAZZAN, E. A. A inserção da fí­sica moderna e contemporânea no ensino de fí­sica na escola de 2º grau. Caderno Catarinense de Ensino de Fí­sica, Florianópolis, v. 9, n. 3, p. 209-214, dez. 1992.
ZÔMPERO, A., LABURÚ, C. Atividades investigativas no ensino de ciências: aspectos históricos e diferentes abordagens. Rev. Ensaio, v. 13, n. 3, p. 67–80, 2011.

Published

2022-05-16

How to Cite

Paiva, T. S., & Siqueira, M. (2022). Propuesta de secuencia de enseí±anza investigativa para el enfoque de espectroscopia. Vitruvian Cogitationes, 1(1), 36–49. https://doi.org/10.4025/rvc.v1i1.63581

Issue

Section

Artigos