La constitución docente y las espirales auto reflexivas: investigación-formación-acción en Ciencias

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.v1i1.63585

Keywords:

Research-Formation-Action, Science teaching, Teacher Education, Research Professors

Abstract

This study is a narrative of active researchers in the field of science teacher education that is based on practical knowledge produced through reflection by the Research- Education-Action in Science (IFAC) model. To mediate the discussion, we invested in the development and analysis of an IFAC Curricular Component (CCR) with a Postgraduate Program in Science Teaching. Taking into account reflective narratives produced by research professors in Education Diaries (DF) and in Experience Reports (RE). Alongside these means, in parallel are two research movements regarding the development of self-reflective spirals indicated by the Research-Action (AI) model: in a first movement, there is the search for understandings made possible by the development of the CCR IFAC, investing in the analysis of Education Diaries produced by the researching professors (master's students) and, in a second movement, is the understanding of the teaching/education conceptions of the researchers involved, considering rationalities defined in the framework of the AI framework as being: i) Technique; ii) Practice and iii) Critica/Emancipatory. In addition, we also strive to understand the self-reflective spirals of the researchers involved in dialogue with the types of experience reports produced, which led to the emergence of the following categories: i) Technician; ii) Narrative and iii) Formative. The dialogue implies thinking about possibilities and challenges of the IFAC model, with the purpose of qualifying, intervening and transforming the teaching and learning processes in Sciences.

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Author Biographies

Franciele Siqueira Radetzke, Universidade Federal da Fronteira Sul – UFFS

Possui graduação em Quí­mica-Licenciatura (2018) pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Cerro Largo/RS. Segunda Licenciatura em Pedagogia (2021) pelo Centro Universitário Internacional (Uninter). Mestrado em Ensino de Ciências (2020) pelo Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências (PPGEC/UFFS), Campus Cerro Largo/RS. Doutorado em Educação nas Ciências ( 2023) pela Universidade Regional do Noroeste do Rio Grande do Sul (Unijuí­). Atualmente professora de Ciências- Séries Finais do Ensino Fundamental e também professora das Séries Iniciais no municí­pio de Porto Lucena/RS.

Roque Ismael da Costa Gí¼llich, Universidade Federal da Fronteira Sul – UFFS

Possui Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI, Aperfeiçoamento em Biologia Geral: CAPES -UNIJUí, Especialização em Educação e Interpretação Ambiental UFLA, Mestrado e Doutorado em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUí. Atualmente é professor da Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS, Campus de Cerro Largo-RS, na área de Prática de Ensino e Estágio Supervisionado de Ciências Biológicas. 

Rúbia Emmel, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha – IFFAR

Possui Licenciatura em Pedagogia, pela Sociedade Educacional Três de Maio - SETREM (2008), Especialização em Educação Infantil e Alfabetização (2009), Mestrado em Educação Nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUí­ (2011) e Doutorado em Educação Nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUí­ (2015). Atualmente é Professora de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico, no Instituto Federal Farroupilha, IFFAR, Câmpus Santa Rosa, na área de Pedagogia, nos Cursos de Licenciatura em Matemática e Licenciatura em Ciências Biológicas. 

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Published

2022-05-16

How to Cite

Radetzke, F. S., Gí¼llich, R. I. da C., & Emmel, R. (2022). La constitución docente y las espirales auto reflexivas: investigación-formación-acción en Ciencias. Vitruvian Cogitationes, 1(1), 65–83. https://doi.org/10.4025/rvc.v1i1.63585

Issue

Section

Artigos