Discursive Textual Analysis as an exercise in broadening comprehensive horizons about qualitative research
DOI:
https://doi.org/10.4025/rvc.v2i1.63586Keywords:
Discursive Textual Analisys, Writing, LearningAbstract
This article presents some reflections, understandings and problematizations about the path of theoretical / methodological appropriation of Textual Discursive Analysis (ATD - in Portuguese). With a qualitative emphasis, the research that underlies this article intended to understand how the process of learning, about regard to the elements of ATD, makes it possible to expand the comprehensive horizons inherent to the dimension of qualitative research. The understandings presented in this text emerge from the analysis of the transcription of two videos, produced by the undergraduate students enrolled in the Topics component of the Discursive Textual Analysis in the Teaching of Chemistry, linked to the experiences lived by the researchers with this methodology while researching in different spaces and levels. The analysis exercise was anchored in two investigations, of which we can mention: the backwards ATD, proposed by Bartelmebs (2020), and the analysis of the word to the concept, according to the perspective presented by Moreno-Rodriguez (2020). Through this movement it was possible to understand that the theoretical / methodological appropriation of ATD is outlined as an exercise in understanding words and concepts, in addition to overcoming understandings of Science centered on objectivity and the separation between subject and object. In view of the above, appropriating the dimensions inherent in DTA involves reading, writing and dialoguing and allowing to complexify the knowledge inherent, not only in its research theme, but also in the organization of writing in the academic dimension, the construction and validity of good arguments and the knowledge and actions in qualitative research.
Downloads
References
BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Pesquisa qualitativa segundo a visão fenomenológica. São Paulo: Cortez, 2011.
CALIXTO, Vivian dos Santos. Horizontes compreensivos da constituição do ser professor de Química no espaço da prática como componente curricular. 2019. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, Brasil. 2019.
CALIXTO, Vivian dos Santos. Reflexões acerca do desenvolvimento da autoria no exercício de escrita envolvido na análise textual discursiva: um horizonte compreensivo. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo-SP, v.8, n.19, p. 835-862, 2020.
COUTINHO, Clara Pereira. Metodologia de Investigação em Ciências Sociais e Humanas: Teoria e prática. 2. ed. Coimbra: Almedina, 2015.
DICIO. Dicionário Online de Português. 2009 – 2020. Disponível em: https://www.dicio.com.br/. Acesso em: 08 abr. 2021.
DICIO. Dicionário" em Só Filosofia: Virtuous Tecnologia da Informação, 2008-2021. Disponível na Internet em http://filosofia.com.br/dicionario.php . Acesso em: 08 abr. 2021.
FLICK, Uwe. Uma introdução í Pesquisa Qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários í prática educativa. São Paulo: Ed. Paz e Terra, 1996.
GALIAZZI, Maria do Carmo; LIMA, Valderez Marina do Rosário e RAMOS, Maurivan Gí¼ntzel. A fusão de horizontes na Análise Textual Discursiva. Revista Pesquisa Qualitativa. São Paulo-SP, v.8, n.19, p. 610-640, 2020.
GALIAZZI, Maria do Carmo; SOUSA, Robson Simplício de. A dialética na categorização da análise textual discursiva: o movimento recursivo entre palavra e conceito. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, v.7, n. 13, p. 1-22, abr.2019.
MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Educação, Porto Alegre, v. XXII, n. 37, mar., p.7- 21, 1999.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2007.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 2. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2007.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. 3. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2016.
MORENO-RODRíGUEZ, Andrei Steveen. Linguagear na compreensão da Análise Textual Discursiva: das palavras aos conceitos. Revista Pesquisa Qualitativa. São Paulo-SP, v.8, n.19, p. 1021-1040, 2020.
ROHDEN, Luíz. Filosofando com Gadamer e Platão. Dissertatio, Pelotas, v. 36, p. 105- 130, 2012.
SÍNCHEZ-GAMBOA, Silvio. Quantidade-qualidade: para além de um dualismo técnico e de uma dicotomia epistemológica. In: SANTOS FILHO, José Camilo; SÍNCHEZ-GAMBOA, Silvio. Pesquisa Educacional: quantidade-qualidade. 8. ed. Col. Questões da Nossa Época, v. 46, 2013, p. 83-108.
SILVA, Lenice Heloísa Arruda; ZANON, Lenir Basso. A experimentação no ensino de ciências. In: SCHNETZLER, Roseli Pacheco. e ARAGíO, Rosália Maria Ribeiro de. (orgs.). Ensino de Ciências: fundamentos e abordagens. Piracicaba: CAPES/UNIMEP, 2000.
SOUSA, Robson Simplicio; GALIAZZI, Maria do Carmo. O jogo da compreensão na análise textual discursiva em pesquisas na educação em ciências: revisitando quebra-cabeças e mosaicos. Ciênc. educ., Bauru, v. 24, n. 3, p. 799-814, 2018.