The teaching look about active learning methodologies: an analysis from the theory of social representations
DOI:
https://doi.org/10.4025/rvc.v1i1.63592Keywords:
Active learning, Teaching, Teacher training, Common sense, Prototypical analysisAbstract
The advent of technologies has driven countless social transformations that have changed the way we act and relate to the world. This process calls for education to rethink its own teaching processes, looking for alternatives to provide effective learning that meets social demands. Among these alternatives, Active Methodologies arise, whose focus proposes that the student be encouraged to take an active attitude in relation to the production of knowledge. In this scenario, the teacher acts as an advisor and facilitator of learning and not just the holder of knowledge. As teachers are a group that shares the same social reality, this research sought to understand the Social Representations of a group of high school teachers integrated in a College located in northwestern Paraná using the inductive term “Active Methodologies†through the Free Evocation of Words Technique. It was identified that teachers associate the term “Active Methodologies†as practical activity, teaching, methods and active student. Despite the elements directing towards a less expository pedagogical practice, it was possible to identify that the researched group understands this way of teaching based on the methods used and not on the process of activating the student, which denotes the need to expand the discussion on this topic in the educational environment.
Downloads
References
ABRIC, J. C. O estudo experimental das representações sociais. In: JODELET, D. (Ed.). As representações sociais. Rio de Janeiro: UERJ, 2001, p. 155-171.
AGUIAR, A. S. Formação em saúde: representações de acadêmicos sobre metodologias ativas de ensino e aprendizagem. Cadernos da Fucamp, Monte Carmelo - MG, v. 14, n. 21, p. 120-138, 2015.
ALMEIDA, M. E. B. de. Apresentação. In: BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre: Penso, 2018. Edição do Kindle.
ARRUDA, A. Teoria das representações sociais e teorias de gênero. CAD. Pesqui, São Paulo, n. 117, nov., 2002.
BARBOSA, E. F.; MOURA, D. G. B. Metodologias ativas de aprendizagem na Educação profissional e Tecnológica. Tec. Senac, Rio de Janeiro, v. 39, n.2, p.48-67, maio/ago. 2013. Disponível em: <https://bts.senac.br/bts/article/view/349/333>. Acesso em: 10. Dez. 2020.
BONWELL, C.; EISON, J. Active learning: creating excitement in classroom. Washington: The George Washington University, School of Education and Human Development, 1991.
BORTOLAI, M. M. S. et al. A representação social sobre “água†de professores do ensino Fundamental. Revista de Educação, Ciências e Matemática, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, jan/abr, 2019.
BRAGA, R. Apresentação. In: CAMARGO, F.; DAROS, T. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Porto Alegre: Penso, 2018, p. IX – XI.
CAMARGO, F.; DAROS, T. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Porto Alegre: Penso, 2018.
CARMO, T. do.; LEITE, J. de C. MAGALHíES JÚNIOR, C. A. de O. Aspectos metodológicos em representações sociais: um olhar para as pesquisas no contexto educacional. In: TRIANI, F.; MAGALHíES JÚNIOR, C. A. NOVIKOFF, C. Representações sociais e educação: contextos e perspectivas. Rio de Janeiro: Autobiografia, 2017, p. 77 – 112.
DAROS, T. Por que inovar na educação?. In: CAMARGO, F.; DAROS, T. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Porto Alegre: Penso, 2018, p. 3 - 7.
FERREIRA, V. C. P. et al. Representação Social do Trabalho: Uma contribuição para o estudo da Motivação. Estação Científica, v. 1, p. 1-13, 2005. Disponível em: <http://victorparadela.com/Artigos/Artigo.RST.pdf>. Acesso em: 9 jun. 2019.
GALVíO, C. B., MAGALHíES JÚNIOR, C. A. O. A relação entre as Representações Sociais de professores sobre Educação Ambiental e os projetos relacionados í Conferência Nacional Infantojuvenil pelo Meio Ambiente. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 33, n. 2, 2016.
GASPI, S. de.; MAGALHíES JÚNIOR, C. A. de O. Ensino Híbrido e Educação Ambiental: uma intersecção possível. Contexto & Educação, Ijuí – RS, ano 35, n. 110, jan./abr. 2020.
JODELET, D. Elementos norteadores da Teria das Representações Sociais. In: TRINTADE, M. S. Os professores e o cotidiano: as representações sociais do professor sobre si enquanto e como profissional. Curitiba: CRV, 2016, p. 21-50.
JODELET, D. Representações sociais: um domínio em expansão. In: AUTOR? (Org). As representações sociais. Rio de Janeiro: UERJ, 2001.
MACHADO, M. S.; SIQUEIRA, M. Representações sociais e a formação de professores de Ciências: reflexos da prática numa perspectiva inclusiva. In: MAGALHíES JÚNIOR, C. A. O. (org.). Representações Sociais, formação de professores e Educação. Rio de Janeiro: Bonecker, 2018. p. 77-95.
MARQUES, R. R. L.; MUSIS, C. R. de. Representações sociais do professor: comunicação, educação e psicologia social. Curitiba: Appris, 2016.
MIRANDA, A. P. Análise crítica-reflexiva na utilização da metodologia ativa. Enfermagem Brasil. v. 16, n. 3, 2017. Disponível em: <https://portalatlanticaeditora.com.br/index.php/enfermagembrasil/article/view/1153/2276>. Acesso em: 10. Dez. 2020.
OLIVEIRA, F. O. de.; WERBA, G. C. Representações Sociais. In: STREY, M. N. et al. Psicologia social contemporânea: livro-texto. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013. p. 104 – 117.
PAIVA, M. R. F. et al. Metodologias Ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. SANARE, Sobral - v.15 n. 2, p. 145-153, Jun./Dez. 2016. Disponível em: <https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/viewFile/1049/595>. Acesso em: 10. Dez. 2020.
PULLIN, E. M. M. P. PRYJMA, L. C. Representações sociais da leitura: núcleo central e periferia dessas representações entre professores. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 6, n. 2, p. 207-222 , jul-dez. 2011. Disponível em: <http://www.periodicos.uepg.br>. Acesso em: 10. Dez. 2020.
RATEAU, P., MOLINER, P., GUIMELLI, C.; ABRIC, J. C. Teoria da Representação Social. In: Vanlange, P., Kroglanski, A.; Higgins, E. (Ed.). Handbook of theories of social psychology. London: Sage, 2012.
SILBERMAN, M. Active learning: 101 strategies do teach any subject. Massachusetts: Ed. Allyn and Bacon, 1996.
SOBRAL, F. R.; CAMPOS, C. J. G. Utilização de metodologia ativa no ensino e assistência de enfermagem na produção nacional: revisão integrativa. Rev. esc. enferm. USP, São Paulo, v. 46, n. 1, p. 208-218, 2012 . Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080- 62342012000100028&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 12. Dez. 2020.