High School teachers' understandings in relation to sustainable development goals (SDGs)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.v2i1.63597

Keywords:

Teachers, Sustainability, Basic Education, Environmental Education

Abstract

Growing questioning about how the human being is interacting with the environment, points out that our actions are accumulating in worrying environmental problems. Awakening environmental awareness in society is essential, however, knowing how to deal with this issue is as or more important. In this sense, this writing presents the understandings of high school teachers about the Sustainable Development Goals (SDGs). The research is characterized as qualitative, in the case study modality, through the answers to a semi-structured questionnaire. The reflection of the empirical material took place through the Textual Discursive Analysis of Moraes and Galiazzi (2020). The questionnaires were answered by one hundred teachers, from which we selected twenty-five, who work in High School, in order to verify their conceptions about the SDGs. Included in this study were the answers to the questions: What are the Sustainable Development Goals (SDGs) and what actions are needed to achieve the SDGs in your region. However, it is reflected that, for the realization of Environmental Education in schools, it is necessary, above all, to train educators, since the work of teaching and/or sharing knowledge on this topic requires a lot of knowledge, persistence and constant search for the dynamization of activities, to really consolidate quality education. Furthermore, it is pertinent to emphasize how important it is for teachers to appropriate the meanings of the Sustainable Development Goals, and to understand the significant contribution of this theme in the development of their planning and implementation of their pedagogical practices aimed at Environmental Education.

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Author Biographies

Marciele Dias Santos Cabeleira, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul – Unijuí­

Aluna de Doutorado do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação nas Ciências (PPGEC) da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijui - 2021); Mestra em Educação nas Ciências pela (Unijuí­ - 2020); Pedagoga pela Universidade do Sul de Santa Catarina (Unisul - 2019); Licenciada em Educação Fí­sica pela Universidade da Região da Campanha (Urcamp - 2010); Professora na Rede Municipal e Estadual de Ijuí­ - RS.

Ilda de Franceschi Fellipetto, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul – Unijuí­

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação nas Ciências na Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí­), Ijuí­/RS. Mestra em Educação e Formação de Professores pelo Programa de Pós graduação Scrito Sensu pelo Centro Universitário Diocesano do Sudoeste do Paraná (2002). Licenciada em Ciências e Quí­mica pela Unijuí­ (1989), Graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário de Araras Dr. Edmundo Ulson (2013) Mestrado em: Educação e Formação de Professores pelo Programa de Pós graduação Scrito Sensu pelo Centro Universitário Diocesano do Sudoeste do Pr (2002). Professora na Educação Básica no Estado do Paraná.

Maria Cristina Pansera de Araújo, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul – Unijuí­

Possui graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1978), mestrado em Genética e Biologia Molecular pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1981) e doutorado em Genética e Biologia Molecular pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1997). Atualmente é professor titular da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul e professora do Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Sócia fundadora da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEBIO).

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Published

2022-05-16

How to Cite

Cabeleira, M. D. S., Fellipetto, I. de F., & Araújo, M. C. P. de . (2022). High School teachers’ understandings in relation to sustainable development goals (SDGs). Vitruvian Cogitationes, 2(1), 134–149. https://doi.org/10.4025/rvc.v2i1.63597

Issue

Section

Artigos