High School teachers' understandings in relation to sustainable development goals (SDGs)
DOI:
https://doi.org/10.4025/rvc.v2i1.63597Keywords:
Teachers, Sustainability, Basic Education, Environmental EducationAbstract
Growing questioning about how the human being is interacting with the environment, points out that our actions are accumulating in worrying environmental problems. Awakening environmental awareness in society is essential, however, knowing how to deal with this issue is as or more important. In this sense, this writing presents the understandings of high school teachers about the Sustainable Development Goals (SDGs). The research is characterized as qualitative, in the case study modality, through the answers to a semi-structured questionnaire. The reflection of the empirical material took place through the Textual Discursive Analysis of Moraes and Galiazzi (2020). The questionnaires were answered by one hundred teachers, from which we selected twenty-five, who work in High School, in order to verify their conceptions about the SDGs. Included in this study were the answers to the questions: What are the Sustainable Development Goals (SDGs) and what actions are needed to achieve the SDGs in your region. However, it is reflected that, for the realization of Environmental Education in schools, it is necessary, above all, to train educators, since the work of teaching and/or sharing knowledge on this topic requires a lot of knowledge, persistence and constant search for the dynamization of activities, to really consolidate quality education. Furthermore, it is pertinent to emphasize how important it is for teachers to appropriate the meanings of the Sustainable Development Goals, and to understand the significant contribution of this theme in the development of their planning and implementation of their pedagogical practices aimed at Environmental Education.
Downloads
References
CAPRA, F. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. São Paulo: Cultrix, 2006.
CAPRA, F. Falando a linguagem da natureza: princípios da sustentabilidade. In: STONE, M. K.; BARLOW, Z. (orgs.) Alfabetização Ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável. Tradução de Carmen Fischer. São Paulo: Cultrix, 2006.
DIAS, G. F. Educação Ambiental: princípios e práticas. São Paulo: Gaia, 2003. FREIRE, P. Pedagogia da indignação. São Paulo: Paz e Terra, 2014
DIAS, G. F. Pedagogia da autonomia: saberes necessários í prática educativa. São Paulo. Paz e Terra, 2011.
GADOTTI, M. Educar para a sustentabilidade. In: Inclusão Social, Brasília, v. 3, n. 1, p. 75- 78, out. 2007/mar. 2008.
INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA – IPEA. ODS – Metas Nacionais dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. Brasília, 2018. Disponível em: Acesso em: 01 jul. 2021.
LAYRARGUES, P.P. A crise ambiental e suas implicações na educação. In: QUINTAS, J.S. Pensando e praticando a educação ambiental na gestão do meio ambiente. Brasília: Edições Ibama; 2002. p.77-91
LEFF, E. Saber Ambiental. Petrópolis: Vozes, 2001
LEFF, E. Complexidade, racionalidade ambiental e diálogo de saberes. In: Educação & realidade. Porto Alegre. - V.34 (3), Set.-Dez., 2009, pp. 17-24.
LEFF, E. Racionalidade Ambiental: a reapropriação social da natureza. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.
LEFF, E. A complexidade ambiental. São Paulo: Cortez, 2003.
LEFF, E. Epistemologia ambiental. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
LEFF, E. Educação ambiental e desenvolvimento sustentável. In REIGOTA, M. Verde cotidiano: o meio ambiente em discussão. Rio de Janeiro: DP&A, 1999.
LOUREIRO, C. F. B. Trajetória e fundamentos da educação ambiental. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
LOUREIRO, C. F. B. Educação ambiental crítica nas escolas: desafios. In: MELLO, S. S.de; TRAJBER, R. Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em educação ambiental na escola. Brasília: Ministério da Educação; Coordenação Geral de Educação Ambiental; Ministério do Meio Ambiente; Departamento de Educação Ambiental; Unesco, 2007. p. 66-72.
LOUREIRO, C. F. B. Educação Ambiental Transformadora. In. LAYRARGUES, P. P. Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004.
NAÇÕES UNIDAS. Objetivos de Desenvolvimento do Milênio. Nações Unidas no Brasil. Nova York, 2018b.
ORGANIZAÇíO DAS NAÇÕES UNIDAS BRASIL - ONUBR. Articulando os Programas de Governo com a Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável e os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável: orientações para organizações políticas e a cidadania. ONU no Brasília-DF, 2018.
PROGRAMA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA O DESENVOLVIMENTO – PNUD. Acompanhando a Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável: Subsídios iniciais do Sistema das Nações Unidas no Brasil sobre a identificação de indicadores nacionais referentes aos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. Brasília, 2015.
TOZONI-REIS, M.F. de C. Educação ambiental: natureza, razão e história. Campinas: Autores Associados, 2004.