Actions evidenced in the creation of scientific theatrical scenes on the moon through the use of image references

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.v2i2.63675

Keywords:

Scientific Theatre, Image referential, Scientific divulgation

Abstract

This research aims to analyze the actions evidenced in the creation of scientific theatrical scenes through the use of images as a reference for creation. The research is qualitative and exploratory, from the perspective of participatory research, and was developed with a group from the school community of the State University of Ponta Grossa, where the subjects of the investigation participated in a workshop for the production of a scientific thematic play. Data were formed from an audio-recorded logbook, audio and video recordings of face-to-face meetings and focus groups. For data analysis, the Content Analysis methodology was used. In view of the data analysis, it was found that for the creation of scientific theatrical scenes from images, the actions highlighted are: choosing the reference, relating the reference to scientific knowledge, relating Art and Science, acting and at the same time disseminating the Science.

Downloads

Download data is not yet available.

     

Author Biographies

Renan Sota Guimarães, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutorando em Educação para a Ciência e a Matemática pela Universidade Estadual de Maringá. Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Ponta Grossa. Especializado em Ensino de Quí­mica pela FAIARA, Especializado em Educação Ambiental e Ensino de Ciências pela UNINA. Licenciado em Quí­mica pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2015).

Luciana de Boer Pinheiro de Souza, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Possui graduação em bacharelado (2003) e licenciatura (2008) em Quí­mica pela Universidade Federal de Santa Catarina, mestrado em Quí­mica Orgânica (2006) e doutorado em Quí­mica Orgânica (2010) pela Universidade Federal de Santa Catarina. 

Leila Inês Follmann Freire

Possuo graduação em Licenciatura em Quí­mica pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2005), Mestrado em Educação Cientí­fica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (2007), doutorado em Ensino de Ciências (modalidade Ensino de Quí­mica) pela Universidade de São Paulo (2015) e pós-doutorado pela Universidade Estadual de Maringá (2021) junto ao Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência e a Matemática. Sou professora Adjunta do Departamento de Quí­mica da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) e leciono disciplinas de Estágio Curricular Supervisionado.

References

ALBAGLI, Sarita. Divulgação cientí­fica: informação cientí­fica para a cidadania? Revista Ciência da Informação. Brasí­lia, v. 25, n. 3, p. 396-404, set./dez. 1996.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. 70 ed. Lisboa: Almedina, 2003. 280 p.

BRITO, N., SILVA, A. P. B.; SILVEIRA, A. F. O Teatro como Estratégia de Comunicação da Ciência. In: I CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇíO NA REGIíO
NORDESTE., 12, 2010, Campina Grande. Anais... Campina Grande, 2010.

BUENO, Wilson da Costa. Jornalismo cientí­fico: conceitos e funções. Ciência e Cultura. São Paulo, vol. 37, n. 1, p. 1420-1427, 1995.

CUNHA, Márcia Borin da. Divulgação Cientí­fica: diálogos com o ensino de ciências. 1° ed. Curitiba: Appris editora, 2019. 118 p.

EIROA, Camila. Fases da Lua, Altoastral, 2018. Disponí­vel em: https://altoastral.blogosfera.uol.com.br/2018/03/13/fases-da-lua-entenda-como-elas-podem- influenciar-as-suas-emocoes/. Acesso em: 30 jul. 2019.

FRANCISCO JUNIOR, Wilmo Ernesto; et al. O teatro cientí­fico como ferramenta para a formação docente: uma pesquisa no âmbito do PIBID. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. Belo Horizonte. V. 14, n. 3, 2014, p. 79-100.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 3. Ed. São Paulo: Atlas, 1991, 176 p.
GLETTE, Gabriela. Colonizar Marte. Hypeness, 2019. Disponí­vel em: https://www.hypeness.com.br/2019/10/nave-com-que-pretende-colonizar-marte-e- apresentada-por-elon-musk-confira/. Acesso em: 10 mai. 2019.

GOHN, Maria da Glória. Educação não formal e o educador social. 1° ed. São Paulo:

Cortez. 2010, p 104.

GOHN, Maria da Glória. Educação não formal no campo das artes. 1° ed. São Paulo: Cortez, 2015, p. 128.

GUIMARíES, Renan Sota.; SILVA, Camila Silveira da. A presença do Teatro Cientí­fico nos Anais do ENEQ: um levantamento bibliográfico dos últimos 10 anos do evento. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUíMICA, 18, 2016. Florianópolis. Anais...,
Florianópolis, Universidade Federal de Santa Catarina, 2016, p. 1-12.

GUIMARíES, Renan Sota; SOUZA, Luciana de Boer Pinheiro de; FREIRE, Leila Inês Follmann. O lugar do Teatro Cientí­fico na pesquisa em ensino de Ciências: uma revisão bibliográfica nas Atas do ENPEC. Revista Valore. Volta Redonda, v. 3, n. 1, p. 165-176. 2018.

HIGINO, Gracielle. Guia de bolso do divulgador de Ciência. 1° ed. Maceió: Marcos Vital, 2015. p. 22.

LEDUBINO, Adilson Doniseti. O processo colaborativo na formação do ator. 2009. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.

LOOS, Pedro. Porque os astronautas flutuam? Universo Racionalista, 2013. Disponí­vel em: https://universoracionalista.org/por-que-os-astronautas-flutuam/. Acesso em: 30 jul. 2019.

LUPETTI, Karina Omuro. et al. Ciência em cena: teatro e divulgação cientí­fica. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUíMICA, 14, 2008. Curitiba. Anais...,
Curitiba: UFPR, 2008. p. 1-9.

MASSARANI, Luisa. A divulgação cientí­fica no Rio de Janeiro: algumas reflexões sobre a década de 20. 177 f. Dissertação (mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, IBICT-ECO/UFRJ, Rio de Janeiro, 1998.

MINAYO, Maria Cecí­lia de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21 ed. Petrópolis: Vozes. 2002. p. 79.

REVISTA GALILEU. NASA cria site que transmite missão Apollo 11 ao vivo. 2019. Disponí­vel em: https://revistagalileu.globo.com/Ciencia/Espaco/noticia/2019/07/nasa-cria- site-que-transmite-missao-apollo-11-ao-vivo.html. Acesso em 30 jul. 2019.

OLIVEIRA, Thiago Ranniery Momeira de. Encontros possí­veis: Experiências com jogos teatrais no ensino de ciências. Ciência e Educação, Bauru, v. 18, n. 3, p. 559-573, 2012.

GATURAMO OBSERVATÓRIO ASTRONÔMICO. Superlua e as marés gigantes. 2016. Disponí­vel em: https://www.astro.ufes.br/superlua2016. Acesso em: 10 mai. 2019.

VITORIO, Tamires. Empresa transformará pedras da Lua. Revista Exame, 2019. Disponí­vel em: https://exame.com/ciencia/empresa-transformara-pedras-da-lua-em-oxigenio- e-materiais-de-construcao/. Acesso em: 30 jul. 2019.

Published

2022-05-23

How to Cite

Guimarães, R. S. ., Souza, L. de B. P. de ., & Freire, L. I. F. . (2022). Actions evidenced in the creation of scientific theatrical scenes on the moon through the use of image references. Vitruvian Cogitationes, 2(2), 13–22. https://doi.org/10.4025/rvc.v2i2.63675