Rio: an animation movie to think about Science, Technology and Society (STS) in Science teaching
DOI:
https://doi.org/10.4025/rvc.v2i2.63683Keywords:
Science teaching, Focus STS, MovieAbstract
This article focuses on a discussion about Science, Technology and Society (STS) linked with Environment, using animated films. The chosen film was "Rio", an American production of 2011, which will lead the discussions. The film tells the story of Blu, a Brazilian blue macaw that was captured by animal smugglers when he was just born. Blu never learned to fly and lives a pet life in Minnesota, US, with her owner, Linda, but when she discovers that her macaw might be the last male of its breed, she agrees to go to Rio de Janeiro in an attempt to save the species. In the methodology we present a film analysis with a STS approach that can be used as a didactic strategy in science teaching. As conclusions, we can establish the advance in the discussion regarding more comprehensive and critical thoughts about the themes shown on in the film, especially environmental issues involving smuggling and endangered animals, that influences our current time and world.
Downloads
References
FIGUEIREDO, F. Filme rio e o tráfico de animais silvestres. 2012. In: Brasil Escola. Disponível em: https://educador.brasilescola.uol.com.br/estrategias-ensino/filme-rio-trafico- animais-silvestres.htm. Acesso em: 18 ago. 2021.
FREITAS, D. de. et al. A natureza dos argumentos na análise de temas controversos: estudo de caso na formação de pós-graduandos numa abordagem CTS. In: Colóquio Luso- Brasileiro sobre Questões Curriculares, 3, 2006, Braga, Portugal. 1 CD-ROM. Anais [...]. III Colóquio Luso-Brasileiro sobre Questões Curriculares, 2006. Disponível em: http://www.ufscar.br/ciecultura/textos.php. Acesso em: 23 jun. 2021.
GUEDES, B.; SCHEMES, C.; ARAUJO, D. C. O filme rio e a pluralidade cultural do brasil. Polêmica, Rio de Janeiro, v. 13, n. 4, p. 1565-1582, out. 2014.
GONÇALVES, L. V.; PAULA, A. A.; JÚNIOR, A. F. N. Educação Ambiental Crítica e Cinema: Uma discussão a partir do filme Rio. In: Encontro de Divulgação de Ciência e Cultura coloca em pauta resistência e transbordamento de fronteiras, 5, Campinas, 2018. Anais... Campinas: UNICAMP, 2018. Disponível em: https://proceedings.science/edicc- 2018/papers/educacao-ambiental-critica-e-cinema--uma-discussao-a-partir-do-filme-rio. Acesso em: 18 ago. 2021.
RENCTAS - REDE NACIONAL DE COMBATE AO TRÍFICO DE ANIMAIS SILVESTRES. 1º Relatório Nacional sobre o Tráfico de Fauna Silvestre. 2014. Disponível em: https://www.renctas.org.br/wp-content/uploads/2014/02/REL_RENCTAS_pt_final.pdf. Acesso em: 23 jun. 2021.
REIS, P.; GALVíO, C. Controvérsias sócio-científicas e prática pedagógica de jovens professores. Investigações em Ensino de Ciências, Instituto de Física, UFRGS. v. 10, n. 2, junho de 2005.
RIO (2011). IMDb. Disponível em: https://m.imdb.com/title/tt1436562/?ref_=nv_sr_srsg_3. Acesso em: 04 abr. 2021.
RIO. Direção: Carlos Saldanha. Produção: Bruce Anderson; John C. Donkin. Estados Unidos: 20th Century Fox, 2011. 1 Filme. (96 min.), son., color.
SANTOS, A. Q.; MACEDO, G. E. L. de. O contexto do filme Rio e a descontextualização da ararinha azul. In: Congresso de Educação, 7, 2020. Anais [...]. CONEDU, 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA1_ID3489_26092020211302.pdf. Acesso em: 08 nov. 2021.
SANTOS, W. L. P.; MORTIMER, E. F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem CTS (Ciência-Tecnologia-Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 2, n. 2, p.110-132, jul./dez. 2000.
SILVA JUNIOR, N. Ciência e Cinema: um encontro didático pedagógico em Anjos e Demônios e O Nome da Rosa. 2018. Tese (Doutorado em Ensino de Ciência e Tecnologia) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2018.
SILVA, J. A. P.; NEVES, M. C. D. Leitura de imagens como possibilidade de aproximação entre arte e ciência. Em Aberto, Brasília, v. 31, n. 103, p. 23-38, set./dez. 2018.
SILVA, J. A. P. et al. Imagens na Educação Científica: uma abordagem CTS. In: LAURINDO, A. P.; SILVA, J. A. P.; NEVES, M. C. D. Educação para a ciência e CTS: um olhar interdisciplinar. Ponta Grossa: Texto e Contexto, 2020. E-book. Disponível em: https://www.textoecontextoeditora.com.br/produto/detalhe/educacao-para-a-ciencia-e-ctsum- olharinterdisciplinar/47. Acesso em: 14 jun. 2021.