Rio: an animation movie to think about Science, Technology and Society (STS) in Science teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.v2i2.63683

Keywords:

Science teaching, Focus STS, Movie

Abstract

This article focuses on a discussion about Science, Technology and Society (STS) linked with Environment, using animated films. The chosen film was "Rio", an American production of 2011, which will lead the discussions. The film tells the story of Blu, a Brazilian blue macaw that was captured by animal smugglers when he was just born. Blu never learned to fly and lives a pet life in Minnesota, US, with her owner, Linda, but when she discovers that her macaw might be the last male of its breed, she agrees to go to Rio de Janeiro in an attempt to save the species. In the methodology we present a film analysis with a STS approach that can be used as a didactic strategy in science teaching. As conclusions, we can establish the advance in the discussion regarding more comprehensive and critical thoughts about the themes shown on in the film, especially environmental issues involving smuggling and endangered animals, that influences our current time and world.

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Author Biographies

Thaí­s Mendes Rocha, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Maringá (UEM) e em Pedagogia pela UNINTER. Mestre em Educação para a Ciência e a Matemática pela UEM. Atualmente, é doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática da UEM.

Marina Silveira Bonacazata Santos, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Graduada em Ciências Biológicas nas habilitações bacharelado e licenciatura pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Graduada em Pedagogia EAD pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER). Mestre em Educação para a Ciência e a Matemática no Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática (PCM/UEM). Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE/UEM).

Gabriel Agostini Tonelli, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Maringá (2020) e Mestre e Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática da mesma instituição.

Josie Agatha Parrilha da Silva, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Doutora em Educação para Ciência pelo Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência e a Matemática da Universidade Estadual de Maringá - PCM/UEM (2009-2013). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - PPE/UEM (2004-2006). Licenciatura em Pedagogia (1984-1988) e Licenciatura em Artes Visuais (2004-2006). Professora Associada do Departamento de Artes, da Universidade Estadual de Ponta Grossa.

André Luis de Oliveira, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Professor Adjunto Não-Titular efetivo da Universidade Estadual de Maringá (UEM-PR), lotado no Departamento de Biologia do Centro de Ciências Biológicas. Graduado em Licenciatura Plena em Ciências pela Universidade Estadual de Maringá (2001), Mestre em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (2006) e doutor pelo mesmo Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência e a Matemática (2013), da Universidade Estadual de Maringá.

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Published

2023-05-01

How to Cite

Rocha, T. M., Santos, M. S. B., Tonelli, G. A., Silva, J. A. P. da, & Oliveira, A. L. de. (2023). Rio: an animation movie to think about Science, Technology and Society (STS) in Science teaching. Vitruvian Cogitationes, 2(2), 137–149. https://doi.org/10.4025/rvc.v2i2.63683