Complex thinking and contemporary indigenous art: an image reading with a CTS focus on Science teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.v2i2.63690

Keywords:

Makuxi, Reconnection of knowledge, Science education

Abstract

The teaching and learning process in Brazilian education lacks a greater relationship with reality, fostering a more adequate meaning for the student. The STS approach can help in this process, developing new relationships and new meanings in the educational area. This article aims to develop a reflection on the teaching of science from the reading of images with a STS approach, aiming at a reconnection of knowledge (complex thinking), taking as object of analysis the indigenous art of Jaider Esbell. Therefore, we used a bibliographical research, based on the work of Edgar Morin, as a theoretical framework, and on the proposal of image analysis with a STS approach, as a methodological framework. This theoretical-methodological framework allowed us to take as an object of study some works by the artist from Roraima, Jaider Esbell, who used to portray the Makuxi culture, of which he was a part, and the reality of the peoples of the Amazon.

Downloads

Download data is not yet available.

     

Author Biographies

Elemar Kleber Favreto, Universidade Estadual de Roraima - UERR

Possui bacharelado, licenciatura e mestrado em Filosofia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE (2007) e licenciatura em Fí­sica pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas - IFAM (2018). Atualmente é professor efetivo do curso de Ciências da Natureza da Universidade Estadual de Roraima - UERR (2011-atual).

Josie Agatha Parrilha da Silva, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Doutora em Educação para Ciência pelo Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência e a Matemática da Universidade Estadual de Maringá - PCM/UEM (2009-2013). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - PPE/UEM (2004-2006). Licenciatura em Pedagogia (1984-1988) e Licenciatura em Artes Visuais (2004-2006). Professora Associada do Departamento de Artes, da Universidade Estadual de Ponta Grossa.

References

AIKENHEAD, G. What is STS science teaching? In: SOLOMON, J.; AIKENHEAD, G. STS Education: international perspectives on reform. New York: Teachers College Press, 1994. p. 47- 59.
CACHAPUZ, A.; PRAIA, J.; JORGE, M. Da educação em ciência í s orientações para o ensino das ciências: um repensar epistemológico. Ciênc. educ. (Bauru). 2004, vol.10, n.3, pp.363-381. Disponí­vel em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516- 73132004000300005&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 12 nov. 2020.
CHALMERS, A. F. O que é Ciência afinal? Trad Raul Filker. São Paulo: Brasiliense, 1993.
ECHEVERRíA, J. La revolución tecnocientí­fica. Madrid: Fondo de Cultura Económica, 2003.
ESBELL, J. Arte indí­gena contemporânea e o grande mundo. Não há como falar em arte indí­gena contemporânea sem falar dos indí­genas, sem falar de direito í  terra e í  vida. Select. Edição 39. Publicado em: 22 jan. 2018. Disponí­vel em: https://www.select.art.br/arte- indigena-contemporanea-e-o-grande-mundo. Acesso em: 17 set. 2021.
ESBELL, J.; OLIVEIRA, S.; PETRI, V. (Orgs.). Memória e Cultura Makuxi [recurso eletrônico]. Santa Maria: Laboratório Corpus/PPGL/UFSM, 2014.
GERMANO, M. G. Uma nova ciência para um novo senso comum. Campina Grande, PB: EDUEPB, 2011.
HOTTOIS, G. Le signe et la technique. Paris: Aubier Montaigne, 1984.
JOLY, M. Introdução í  análise da imagem. 14. ed. Campinas: Papirus. 2010.
KRENAK, A. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
LUZ, M. T. Impactos da tecnociência nos saberes, na cultura da vida e saúde. Fórum Sociológico, 24 | 2014. Posto online no dia 01 novembro 2014. Disponí­vel em: http://journals.openedition.org/sociologico/1007. Acesso em: 12 nov. 2020.
MACIEL JÚNIOR, G. C.; COSTA, H. M. O modo de ser-no-mundo virtual: o dasein e o facebook. POLÊM!CA, [S.l.], v.16, n.1, p. 95-121, fev. 2016. Disponí­vel em: https://www.e- publicacoes.uerj.br/index.php/polemica/article/view/21338/15428. Acesso em: 12 nov. 2020.
MARTINS, I. P.; PAIXíO, M. F. Perspectivas atuais Ciência-Tecnologia-Sociedade no ensino e na investigação em educação em ciências. In: SANTOS, W. L. P.; AULER, D. (Org.). CTS e educação cientí­fica: desafios, tendências e resultados de pesquisa. Brasí­lia: Editora Universidade de Brasí­lia, 2011. p. 135-160.
MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.
MORIN, E. A religação dos saberes: o desafio do século XXI. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
MORIN, E. Da necessidade de um pensamento complexo. In: MARTINS, F. M.; SILVA, J. M. (Org.). Para navegar no século XXI: tecnologias do imaginário e cibercultura. Porto Alegre: Sulina, 2003.
MORIN, E. Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Tradução Edgar de Assis Carvalho e Mariza Perassi Bosco. Porto Alegre: Sulina, 2015.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2006.
NEVES, P. T. F.; FAVRETO, E. K. A arte indí­gena contemporânea: O trabalho de Jaider Esbell como um contraponto í  Indústria Cultural. Revista Ambiente: Gestão e Desenvolvimento. Volume 13, n.01, Jan/Abr 2020.
NUNES, N. R. A. Quando a Universidade vai para a favela: projeto de extensão universitária como lugar de inovação social. In: MELLO, R. E. S.; PISCHETOLA, M. (Org.). Universidade como agente de inovação social e o caso Students 4 Change. Rio de Janeiro: Arissas, 2019.
ROEHRIG, S. A. G.; ASSIS, K. K.; CZELUSNIAKI, S. M. Abordagem CTS no Ensino de Ciências: Reflexões sobre as Diretrizes Curriculares Estaduais do Paraná. In: IV Simpósio Nacional de Tecnologia e Sociedade - TECSOC. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Curitiba, PR, 2011.
SANTAELLA, L.; Ní–TH, W. Imagem: cognição, semiótica, mí­dia. São Paulo: Iluminuras, 1997.
SANTOS, A. Complexidade e transdisciplinaridade em educação: cinco princí­pios para resgatar o elo perdido. Rev. Bras. Educ. 2008, vol.13, n.37, pp.71-83. Disponí­vel em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413- 24782008000100007&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 12 nov. 2020.
SILVA, J. A. P.; NEVES, M. C. D; MELO, M. G. A.; LAURINDO, A. P.; Imagens na Educação Cientí­fica: uma abordagem CTS. In: LAURINDO, A. P.; SILVA, J. A. P.; NEVES, M. C. D. Educação para a Ciência e CTS: um olhar interdisciplinar. Ponta Grossa: Texto e Contexto, 2020. p. 146-184. Disponí­vel em: https://www.textoecontextoeditora.com.br/produto/detalhe/educacao-para-a-ciencia-e-cts-um- olhar-interdisciplinar/47. Acesso em: 12 abr. 2021.
SILVA, J. A. P.; NEVES, M. C. D. Leitura de imagem: reflexões e possibilidades teórico-práticas. Labore em Ensino de Ciências, Campo Grande, v. 1, n. 1, p. 128-136. 2016. Disponí­vel em: http://seer.ufms.br/index.php/labore/article/view/2866/pdf. Acesso em: 15 set. 2021.
SILVA, J. A. P.; NEVES, M. C. D. Leitura de imagens como possibilidade de aproximação entre arte e ciência. Em Aberto, Brasí­lia, v. 31, n. 103, p. 23-38, set./dez. 2018. Disponí­vel em: Leitura de imagens como possibilidade de aproximação entre arte e ciência. Acesso em: 15 set. 2021.
YAGER, R.E. Science/Technology/Society as a reform in science education. Albany: State University Of New York Press, 1996.
ZIMAN, J. Teaching and learning about science and society. Cambridge: Cambridge University Press, 1980.

Published

2022-05-23

How to Cite

Favreto, E. K., & Silva, J. A. P. da. (2022). Complex thinking and contemporary indigenous art: an image reading with a CTS focus on Science teaching. Vitruvian Cogitationes, 2(2), 88–103. https://doi.org/10.4025/rvc.v2i2.63690