Complex thinking and contemporary indigenous art: an image reading with a CTS focus on Science teaching
DOI:
https://doi.org/10.4025/rvc.v2i2.63690Keywords:
Makuxi, Reconnection of knowledge, Science educationAbstract
The teaching and learning process in Brazilian education lacks a greater relationship with reality, fostering a more adequate meaning for the student. The STS approach can help in this process, developing new relationships and new meanings in the educational area. This article aims to develop a reflection on the teaching of science from the reading of images with a STS approach, aiming at a reconnection of knowledge (complex thinking), taking as object of analysis the indigenous art of Jaider Esbell. Therefore, we used a bibliographical research, based on the work of Edgar Morin, as a theoretical framework, and on the proposal of image analysis with a STS approach, as a methodological framework. This theoretical-methodological framework allowed us to take as an object of study some works by the artist from Roraima, Jaider Esbell, who used to portray the Makuxi culture, of which he was a part, and the reality of the peoples of the Amazon.
Downloads
References
CACHAPUZ, A.; PRAIA, J.; JORGE, M. Da educação em ciência í s orientações para o ensino das ciências: um repensar epistemológico. Ciênc. educ. (Bauru). 2004, vol.10, n.3, pp.363-381. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516- 73132004000300005&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 12 nov. 2020.
CHALMERS, A. F. O que é Ciência afinal? Trad Raul Filker. São Paulo: Brasiliense, 1993.
ECHEVERRíA, J. La revolución tecnocientífica. Madrid: Fondo de Cultura Económica, 2003.
ESBELL, J. Arte indígena contemporânea e o grande mundo. Não há como falar em arte indígena contemporânea sem falar dos indígenas, sem falar de direito í terra e í vida. Select. Edição 39. Publicado em: 22 jan. 2018. Disponível em: https://www.select.art.br/arte- indigena-contemporanea-e-o-grande-mundo. Acesso em: 17 set. 2021.
ESBELL, J.; OLIVEIRA, S.; PETRI, V. (Orgs.). Memória e Cultura Makuxi [recurso eletrônico]. Santa Maria: Laboratório Corpus/PPGL/UFSM, 2014.
GERMANO, M. G. Uma nova ciência para um novo senso comum. Campina Grande, PB: EDUEPB, 2011.
HOTTOIS, G. Le signe et la technique. Paris: Aubier Montaigne, 1984.
JOLY, M. Introdução í análise da imagem. 14. ed. Campinas: Papirus. 2010.
KRENAK, A. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
LUZ, M. T. Impactos da tecnociência nos saberes, na cultura da vida e saúde. Fórum Sociológico, 24 | 2014. Posto online no dia 01 novembro 2014. Disponível em: http://journals.openedition.org/sociologico/1007. Acesso em: 12 nov. 2020.
MACIEL JÚNIOR, G. C.; COSTA, H. M. O modo de ser-no-mundo virtual: o dasein e o facebook. POLÊM!CA, [S.l.], v.16, n.1, p. 95-121, fev. 2016. Disponível em: https://www.e- publicacoes.uerj.br/index.php/polemica/article/view/21338/15428. Acesso em: 12 nov. 2020.
MARTINS, I. P.; PAIXíO, M. F. Perspectivas atuais Ciência-Tecnologia-Sociedade no ensino e na investigação em educação em ciências. In: SANTOS, W. L. P.; AULER, D. (Org.). CTS e educação científica: desafios, tendências e resultados de pesquisa. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2011. p. 135-160.
MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.
MORIN, E. A religação dos saberes: o desafio do século XXI. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
MORIN, E. Da necessidade de um pensamento complexo. In: MARTINS, F. M.; SILVA, J. M. (Org.). Para navegar no século XXI: tecnologias do imaginário e cibercultura. Porto Alegre: Sulina, 2003.
MORIN, E. Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Tradução Edgar de Assis Carvalho e Mariza Perassi Bosco. Porto Alegre: Sulina, 2015.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2006.
NEVES, P. T. F.; FAVRETO, E. K. A arte indígena contemporânea: O trabalho de Jaider Esbell como um contraponto í Indústria Cultural. Revista Ambiente: Gestão e Desenvolvimento. Volume 13, n.01, Jan/Abr 2020.
NUNES, N. R. A. Quando a Universidade vai para a favela: projeto de extensão universitária como lugar de inovação social. In: MELLO, R. E. S.; PISCHETOLA, M. (Org.). Universidade como agente de inovação social e o caso Students 4 Change. Rio de Janeiro: Arissas, 2019.
ROEHRIG, S. A. G.; ASSIS, K. K.; CZELUSNIAKI, S. M. Abordagem CTS no Ensino de Ciências: Reflexões sobre as Diretrizes Curriculares Estaduais do Paraná. In: IV Simpósio Nacional de Tecnologia e Sociedade - TECSOC. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Curitiba, PR, 2011.
SANTAELLA, L.; Ní–TH, W. Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 1997.
SANTOS, A. Complexidade e transdisciplinaridade em educação: cinco princípios para resgatar o elo perdido. Rev. Bras. Educ. 2008, vol.13, n.37, pp.71-83. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413- 24782008000100007&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 12 nov. 2020.
SILVA, J. A. P.; NEVES, M. C. D; MELO, M. G. A.; LAURINDO, A. P.; Imagens na Educação Científica: uma abordagem CTS. In: LAURINDO, A. P.; SILVA, J. A. P.; NEVES, M. C. D. Educação para a Ciência e CTS: um olhar interdisciplinar. Ponta Grossa: Texto e Contexto, 2020. p. 146-184. Disponível em: https://www.textoecontextoeditora.com.br/produto/detalhe/educacao-para-a-ciencia-e-cts-um- olhar-interdisciplinar/47. Acesso em: 12 abr. 2021.
SILVA, J. A. P.; NEVES, M. C. D. Leitura de imagem: reflexões e possibilidades teórico-práticas. Labore em Ensino de Ciências, Campo Grande, v. 1, n. 1, p. 128-136. 2016. Disponível em: http://seer.ufms.br/index.php/labore/article/view/2866/pdf. Acesso em: 15 set. 2021.
SILVA, J. A. P.; NEVES, M. C. D. Leitura de imagens como possibilidade de aproximação entre arte e ciência. Em Aberto, Brasília, v. 31, n. 103, p. 23-38, set./dez. 2018. Disponível em: Leitura de imagens como possibilidade de aproximação entre arte e ciência. Acesso em: 15 set. 2021.
YAGER, R.E. Science/Technology/Society as a reform in science education. Albany: State University Of New York Press, 1996.
ZIMAN, J. Teaching and learning about science and society. Cambridge: Cambridge University Press, 1980.