The use of technological resources in face-to-face and hybrid teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.v3i1.63962

Keywords:

DITCs, Teacher training, Remote learning

Abstract

This article addresses the issue of teacher training in the face of the COVID-19 pandemic, reflecting on the use and applicability of various TDICs (Digital Information and Communication Technologies) as tools for teaching and learning. In this sense, the research carried out with teachers has the general objective of raising the viability of several TDICs for use in teaching and awakening in teachers the awareness of the importance of continuing education which must occur concomitantly with the exercise of teaching. The methodology has an exploratory and participatory character and was carried out through the application of a hybrid course. The course achieved its goals by being able to equip the teacher to use various technological resources, showing how to leave the traditional teaching method, for a method with more creative and dynamic classes, where the student becomes an active agent in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

     

Author Biographies

Adriana da Silva Fontes, Federal Technological University of Paraná - UTFPR

Graduated in Physics and Mathematics from the State University of Western Paraná (1991); Specialist in Mathematics from the State University of Central West (1996); Master in Physics from the State University of Maringá (2000); PhD in Physics from the State University of Londrina (2009) and Post-doctorate in Education for Science and Mathematics from the State University of Maringá (05/2014). She has been working in teaching since 1991. She is a professor at the Federal Technological University of Paraná - UTFPR.

Oscar Rodrigues dos Santos, Federal Technological University of Paraná - UTFPR

He holds a degree, master's and doctorate in Physics from the State University of Maringá (UEM), and a post-doctorate from the Physics Institute of the University of São Paulo (IFUSP - USP). He is currently a professor at the Federal Technological University of Paraná (UTFPR).

Débora Ferreira da Silva, Federal Technological University of Paraná - UTFPR

She holds a degree in Physics from the State University of Maringá (2010), a master's degree in Science Education and Mathematics Teaching from the State University of Maringá (2013) and a PhD in Science Teaching and Mathematics Education from the State University of Londrina (2017). She is currently an adjunct professor in the Physics Department of the Federal Technological University of Paraná, Campo Mourão campus (UTFPR - CM).

Roseli Constantino Schwerz, Federal Technological University of Paraná - UTFPR

Graduated in Physics (2004) with a master's and doctorate in Physics from the State University of Maringá. She is currently an Associate Professor at the Federal Technological University of Paraná (UTFPR).

References

ALMEIDA, O. C. S. Evasão em cursos í  distância: análise dos motivos de desistência. Relatório de pesquisa. Anais... ABED. São Paulo, 2008. Disponí­vel em: http://www.abed.org.br/congresso2008/tc/552008112738pm.pdf. Acesso em: 23 de maio 2022.
ANJOS, A. J. S. As novas tecnologias e o uso dos recursos telemáticos na educação cientí­fica: a simulação computacional na educação em Fí­sica. Caderno Brasileiro de Ensino de Fí­sica, v. 25, n. 3: p. 569-600, dez. 2008.
ARAUJO, A. N.; PINTO, F. S.; MARTINS, T. R. B.; BARBOSA, J. R. A. A importância da formação continuada em meio a pandemia da COVID-19. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v.7, n.6, p. 55024-55031, jun. 2021.
BRANDíO, J. N. C. As TIC´s e suas contribuições no processo ensino e aprendizagem (Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização em Gestão Escolar). Brasí­lia: UNB, 2014.
CIOTTI, M.; CICCOZZI, M.; TERRINONI, A.; JIANG, W.C.; CHENG-BIN WANG, C. B.; BERNARDINI, S. A pandemia de COVID-19. Critical Reviews in Clinical Laboratory Sciences, 57:6, 365-388, 2020.
COSTA, S. M. A influência dos recursos tecnológicos no processo de ensino aprendizagem. 2014. 43f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Fundamentos da Educação: Práticas Pedagógicas Interdisciplinares) - Universidade Estadual da Paraí­ba, Sousa, 2014.
FERREIRA, M. J. M. A. Novas tecnologias na sala de aula. Monografia do Curso de Especialização em Fundamentos da Educação: Práticas Pedagógicas Interdisciplinares. Universidade Estadual da Paraí­ba, Pró-Reitoria de Ensino Médio, Técnico e Educação í  Distância, Departamento da PROEAD, Sousa, PB, 2014.
FONTES, A. S.; COSTA, E. F.; SILVA, D. F; SANTOS, O. R. Contribuições para o ensino: Plataforma Moodle. Formação Docente, V. 13, n. 2: p. 87-104, 2021.
FONTES, A. S.; CARGNIN, C.; SILVA, D. F.; COSTA, E. F.; SCHWERZ, R. C. Formação continuada sobre TDIC em época de pandemia: algumas reflexões. Revista formação@docente - v. 13, N. 1, p.108-119, 2021.
GALLO, P.; PINTO, M. G. Professor, esse é o objeto virtual de aprendizagem. Revista Tecnologias na Educação, Ano 2, n. 1, jul. 2010.
GOMES, L. A. P.; SILVA, E. L. Simuladores de quí­mica disponí­veis no PhET Colorado: um estudo de caso para o conteúdo densidade de massa. In: Produção cientí­fica e experiências exitosas na educação brasileira. Organizadores Keyla Christina Almeida Portela, Alexandre José Schumacher – Ponta Grossa, PR: Atena Editora, 2019. – (Produção Cientí­fica e Experiências Exitosas na Educação Brasileira; v. 5).
LUDVIGSEN, K., KRUMSVIK, R., & FURNES, B. Creating Formative Feedback Spaces in Large Lectures. Computers & Education, 88, 48-63, 2015.
MARTINIANO, E.; ROCHA, Z. F. D. C. Produção e disponibilização de uma unidade didática de biologia na plataforma Moodle. In: Proposta didática inovadora: as TIC no ensino de ciências. ANDRADE, M. A. B. S. & ROCHA, Z. F. D. C 1ª. Ed. Maringá: Massoni, 2014.
MARTINS, S.; MARTINS, C.; GIROTO, C.; POKER, R.; MILANEZ, S.; LIPPE, E. Atendimento Educacional Especializado: análise do í­ndice de evasão de professores em curso de pós-graduação, na modalidade a distância. Indagatio Didactica, vol. 3(2), junho 2011.
MEDEIROS A.; MEDEIROS C. F. Possibilidades e limitações das simulações computacionais no ensino da Fí­sica. Revista Brasileira de Ensino de Fí­sica, v. 24, n. 2, jun./2002.
MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com apoio de novas tecnologias. In: MORAN, José Manuel; BEHRENS, Marilda Aparecida; MASETTO, Marcos T. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2013.
OLIVEIRA, P. P. M. O Youtube como ferramenta pedagógica. Simpósio Internacional de Educação a Distância. São Carlos, 2016. Anais… São Carlos: UFSCAR. 2016. p. 1-14. Disponí­vel em: http://www.siedenped2016.ead.ufscar.br/ojs/index.php/2016/article/view/1063. Acesso em: 16 ago. 2020.
PAZZINI, L. H. S.; CAMPOS, G. H. B. A rota da aprendizagem: Seriam os games uma via? In: Série Educar- Volume 4 – Tecnologia. Organização: Editora Poisson Belo Horizonte– MG: Poisson, 2020.
SANTOS, O. R.; FONTES, A. S.; SILVA, D. F.; BRAGA, W. S. Uso do OBS Studio como ferramenta para atividades assí­ncronas. Brazilian Journal of Development v.7, n.7, p. 75120-75128, 2021.
SILVA, I. C. S.; PRATES, T. S.; RIBEIRO, L. F. S. As Novas Tecnologias e aprendizagem: desafios enfrentados pelo professor na sala de aula. Revista Em Debate (UFSC), Florianópolis, volume 16, p. 107-123, 2016.
SIQUEIRA, C. C. D. Domí­nio das tecnologias digitais: competência indispensável ao professor do século XXI. In: Portal Eletrônico Brasil Escola. 2018. Meu artigo. Disponí­vel em: https://meuartigo.brasilescola.uol.com.br/educacao/dominio-das-tecnologias-digitais- competencia-indispensavel-professor-seculo-xxi.htm. Acesso em 09 de maio 2022.
SOUZA FILHO, A. E.; BIANCHI, V.; BEERBAUM, A. V. Revisão bibliográfica acerca das interações sobre TDIC e educação. Vitruvian Cogitationes, Maringá, v. 2, n. 1, p. 183-202, 2021.
TEIXEIRA, D. A. de O.; NASCIMENTO, F. L. Ensino remoto: o uso do google meet na pandemia da COVID-19. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 7, n. 19, p. 44–61, 2021.
TERESO, A.; MOURA, C.; SIMÕES, C.; AGUIAR, C.; SIARESM, F.; MINA, I.; SILVA, J.; CAMPOS, J.; PEIXOTO, L.; ESCADAS, M.; AZEVEDO, M.; FORJAZ, M.; TRIGUEIROS, P.; OLIVEIRA, R.; ARAÚJO, S. Os Audience Response Systems como instrumento de inovação no ensino e na aprendizagem ativa: Aplicações no âmbito de uma Comunidade de Prática e Inovação em Ensino e Aprendizagem e perceções dos alunos. CNaPPES 19 – ARS. DBio - Comunicações/Communications in Congresses, 2019. Disponí­vel em: http://repositorium.uminho.pt/bitstream/1822/73200/1/CNaPPES%2019%20-%20ARS_final.pdf. Acesso em: 23 de maio 2022.

Published

2022-06-14

How to Cite

Fontes, A. da S., Santos, O. R. dos, Silva, D. F. da, & Schwerz, R. C. (2022). The use of technological resources in face-to-face and hybrid teaching. Vitruvian Cogitationes, 3(1), 126–144. https://doi.org/10.4025/rvc.v3i1.63962

Issue

Section

Artigos