The fixed image in articles published in the areas of Education and Teaching in the period from 2008 to 2017
DOI:
https://doi.org/10.4025/rvc.v3i1.63963Keywords:
Fixed image, Bibliographic research, Education, Teaching, ArticlesAbstract
Generally, we perceive and make use of images without realising that we are communicating through a language that can complement or be complemented by other types of language. As educators, our interest has focused on the presence of fixed image (such as photography, painting and drawing) in educational processes, from the perspective of semiotics. We consider it necessary to verify aspects of recent studies on the image, seeking to build an updated panorama that indicates what has been done in terms of research with images. Therefore, we conducted a bibliographical research in articles published in journals in the areas of Education and Teaching, from 2008 to 2017. The 132 articles found were analyzed according to the categories: image role, media or support, type of image, approach, theme, nature of the study, scenario of empirical studies, subjects and level of school education. We noticed that most of the studies analyzed are empirical, related to the non-school environment, without the participation of subjects and, perhaps for this reason, without specifying the level of education to which they refer to. The results allow us to reflect on advances, gaps and research possibilities of the theme.
Downloads
References
ABRAPEC. Primeira circular do XIII ENPEC. 2018. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/wordpress/wp-content/uploads/2020/05/Circular_01_XIII_Enpec.pdf. Acesso em: 03 nov. 2021.
BIANCHI, Cristina; RAMOS, Kim; BARBOSA-LIMA, Maria da Conceição. Conhecer as cores sem nunca tê-las visto. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 18, n. 1, p. 147-164, jan-abr, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/Mcgvk9wCRBw5jHMTjxPMWgs/?lang=pt. Acesso em: 30 ago. 2021.
BONINI, A. Mídia / suporte e hipergênero: os gêneros textuais e suas relações. RBLA , Belo Horizonte, v. 11, n. 3, p. 679-704, 2011.
CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Relatório da Reunião Inicial de Estruturação da Írea de Ensino. 2011. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/Relatorio_Ensino.pdf. Acesso em: 15 set. 2021.
COSTA, Angelo Brandelli; ZOLTOWSKI, Ana Paula Couto. Como escrever um artigo de revisão sistemática. In: KOLLER, S. H.; COUTO, M. C. P. de P.; HOHENDORFF, J. V. (orgs.). Manual de produção científica. Porto Alegre: Penso, 2014.
CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Qual o lugar dos materiais visuais na pesquisa em educação? Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 31, n. 01, p. 69-91, mar., 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/TmwTvNXHD58QKrLsp3bnR8S/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 02 set. 2021.
DONDIS, Donis A. Sintaxe da Linguagem Visual. 2ª edição. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
FERNANDES, Adriana Hoffmann. O narrar com as imagens pelas crianças: modos de convívio com histórias na contemporaneidade. Revista Educação (UFSM), Santa Maria, v. 38, n. 2, p. 343-360, maio/ago, 2013). Disponível
em:https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/5529. Acesso em: 25 nov. 2021.
FIORAVANTI, Carlos Henrique; ANDRADE, Rodrigo de Oliveira; MARQUES, Ivan da Costa. Os cientistas em quadrinhos: humanizando as ciências. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 23, n. 4, p. 1191-1208, out-dez, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/hcsm/a/x6fK7Bq9sLxrV4DLzYr3b6N/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 13 set. 2021.
GOMES, Tiago Carneiro; DI GIORGI, Cristiano Amaral Garboggini; RABONI, Paulo César de Almeida. Física e pintura: dimensões de uma relação e suas potencialidades no ensino de Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 33, n. 4, 4402, 2011. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/6726/S1806- 11172011000400014.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 06 set. 2021.
HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.
JOLY, Martine. Introdução í análise da imagem. Lisboa: Ed. 70, 2007.
POLETTO, Julia Tomedi; KREUTZ, Lúcio. Representações e cultura Escolar compondo uma história: o processo identitário do Colégio Sagrado Coração de Jesus, Bento Gonçalves/RS (1956 – 1972). Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 16, n. 3, p. 266-
287, jul./set., 2016. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40747/pdf_139. Acesso em 19 ago. 2021.
PRALON, Lucia Helena. As imagens dos livros didáticos de ciências para os anos iniciais do ensino fundamental e as visões de saúde que veiculam. Horizontes, v.37, p.1 - 18, 2019.
PRALON, Lucia. Imagem e produção de sentido: as fotografias no livro didático. In: O livro didático de Ciências: contextos de exigência, critérios de seleção, práticas de leitura e uso em sala de aula / [Editoras] Isabel Martins, Guaracira Gouvêa e Rita Vilanova. — Rio de Janeiro:[s.n.], 2012. p.159-171.
SILVA, Lêda Valéria Alves da; CHAVES, Sílvia Nogueira. Nosso vizinho, o apocalipse: mídia e educação ambiental em tempos de (in)cons/ciência. Em Aberto, Brasília, v. 31, n. 103, p. 149-160, set./dez., 2018. Disponível em: http://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/3263/2998. Acesso em: 20 set. 2021.
SOUZA, Lucia Helena Pralon de.; REGO, Sheila Cristina R.; GOUVÊA, Guaracira. A imagem em artigos publicados no período 1998-2007 na área de educação em ciências.
Revista Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v.12, n.03, p.85-100, set/dez-2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/V3TQxVfYzQ7C3YrmZXhh6tg/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 03 nov. 2021.