The educational inclusion of autistic students in Mathematics classes from the perspective of their parents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.v3i1.63968

Keywords:

Mathematics teaching, Autistic students, Educational inclusion, Parents of autistic students

Abstract

This paper presents the results of a research that aimed to discuss the teaching and learning of mathematics for autistic students from the perspective of their parents. To produce the data, semi-structured interviews were carried out with four collaborators, namely three mothers and one father of autistic children, who were invited to speak, based on a script, about topics such as: educational inclusion, conceptions of autism, mathematics classes, teachers' performance, teaching methodologies, etc. The data analysis was guided by the principles of Content Analysis, with the definitions of the following steps: unitarization, description of the interviewees' individual ideas, categorization, and analysis of the elaborated categories. As results, we can highlight: the importance of the dialogue between parents/guardians and school agents; the teachers' lack of knowledge about autism; and the need of improvements in mathematics teaching for autistic students aiming at educational inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

     

Author Biographies

Fábio Alexandre Borges, State University of Paraná – UNESPAR

He holds a degree in Full Degree in Mathematics from the State University of Maringá (2002), a Master's degree (2006) and a Doctorate (2013) in Education for Science and Mathematics from the State University of Maringá.

Joyce Evellyn da Silva Cruz, State University of Paraná - UNESPAR

Graduated in Chemistry from Universidade Paulista (2021). Currently employed in the public competition by UNESPAR

References

BORGES, F. A.; FELIPE, D. A. Direitos humanos e inclusão no espaço escolar. In: PRIORI, A.; FELIPE, D. A.; PEREIRA, M. J. Conversas sobre direitos humanos e práticas educativas no espaço escolar. Maringá-Pr: Edições Diálogos, 2019.
BORGES, F. A.; CYRINO, M. C. C. T. Análise de investigações brasileiras que discutem a formação inicial de professores em uma perspectiva inclusiva. Revista Areté - Revista Amazônica de Ensino de Ciências, [s.l.], v. 15, n. 29, p. 1 - 21, mar. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Polí­tica Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Brasí­lia: MEC/SEESP, 2008.
BRASIL. Presidência da República. Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Disponí­vel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm. Acesso em: 22 ago. 2020.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponí­vel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 22 jul. 2020.
CRUZ, J. E. S. ; VIANA, E. A. ; MANRIQUE, A. L. ; BORGES, Fábio Alexandre . O processo de inclusão de estudantes com diferentes transtornos e a fronteira gerada pelos diagnósticos: o que dizem os estudos na área de Educação Matemática?. Remat: Revista Eletrônica da Matemática, v. 17, p. 1-21, 2020.
CUNHA, E. Autismo inclusão: psicopedagogia práticas educativas na escola e na famí­lia. 3 ed. Rio de Janeiro: Wak, 2011.
DANTAS, D.C.L.; MARTINS, L.A.R. Os limites para a inclusão de pessoas com deficiência intelectual na escola regular: entre o que falam as mães e o que falam as professoras. Revista Educação em Questão. Natal, v. 34, n. 20, p. 127-150, jan./abr. 2009.
DINIZ, D. O que é deficiência. São Paulo: Brasiliense, 2012.
FERREIRA, C. C.; SOUZA, C. T. Formação docente para atuação com estudantes com transtorno do espectro autista: trajetórias e desafios. Cenas Educacionais, v. 4, p. 1-15, jun. 2021.
KRANZ, C. R. O desenho universal pedagógico na educação matemática inclusiva. São Paulo: Livraria da Fí­sica, 2015.
LEMOS, E.L.M.D.; SALOMíO, N.M.R.; AQUINO, F. S. B.; AGRIPINO-RAMOS, C.S. Concepções de pais e professores sobre a inclusão de crianças autistas. Fractal: Revista de Psicologia, v. 28, n. 3, p. 351-361, set.-dez. 2016.
MINAYO, Maria Cecí­lia de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2003.
MORAES, R. Análise de Conteúdo. Revista Educação. Porto Alegre, v.22, n.37, p.7-32, 1999.
PAULA, J. B.; PEIXOTO, M. F. A inclusão do aluno com autismo na educação infantil: desafios e possibilidades. Cadernos da Pedagogia, v. 13, n. 26, p. 31-45, Out/Dez, 2019
PEREIRA, M. C. L. Pais de alunos autistas: relatos de expectativas, experiências, e concepções em inclusão escolar. 2009. 169f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Católica de Brasí­lia. Brasí­lia, 2009.
PONTE, J. P. Concepções dos professores de Matemática e processos de formação. Instituto de Inovação Educacional, 1992.
RODRIGUES, D. Dez ideias (mal) feitas sobre a Educação Inclusiva. 2006. Disponí­vel em: http://www.ceeja.ufscar.br/dez_ideias_sobre_deficientes. Acesso em: 28. abr. 2020.
SILVA, L. B.; ALMEIDA, P. F.; OLIVEIRA, P. S. D.; ASSIS, J. R.; SANTOS, G. M. T.;
FREITAS, R. F. Transtorno do Espectro Autista na Educação Superior: perspectivas e desafios evidenciados por docentes universitários no processo de ensino-aprendizagem. Conhecimento & Diversidade, Niterói, v. 13, n. 30, p.171 – 191, maio/ago. 2021.
SOLOMON, A. Longe da Írvore: pais, filhos e a busca da identidade. Tradução de Donaldson M. Garschagen; Luiz A. Araújo e Pedro Maia Soares. 1ª. ed. São Paulo: Cia das Letras, v. I, 2013.

Published

2022-06-14

How to Cite

Borges, F. A., & Cruz, J. E. da S. (2022). The educational inclusion of autistic students in Mathematics classes from the perspective of their parents. Vitruvian Cogitationes, 3(1), 76–93. https://doi.org/10.4025/rvc.v3i1.63968

Issue

Section

Artigos