Scientific literacy, media literacy and interdisciplinary islets of rationality: an experience in Science Didactics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.v3i2.64494

Keywords:

Interdisciplinary of Rationality Islet, Science Education, Fake News, Scientific and Media Literacy

Abstract

The present article aims to narrate, in a descriptive and analytical way, the experience in a didactic workshop in which the theoretical-methodological strategy, called Interdisciplinary Rationality Islet, was developed in a Didactics of Science discipline, in an initial teacher training course for Exact Sciences. The development stems from the need to train teachers with professional knowledge that allows them to act in the current context, of pandemic and post-pandemic, in which fake news misinform people. When analyzing, with a qualitative point of view, the field diaries of one of the participating undergraduates, it was observed how the methodology can contribute to the training of teachers and in favor of scientific and media literacy in Science Education. The activities were carried out remotely, using virtual platforms for the development of activities. Despite the difficulties and limitations of social distancing, it is inferred that the methodological practice allowed the development of teaching autonomy, didactic-pedagogical reflection and understanding of the relationship between scientific literacy and interdisciplinarity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Victória Emí­lia Gomes Martins, Universidade Federal do Paraná – UFPR

Master's student in the Postgraduate Program in Science Education, Mathematics Education and Educational Technologies (PPGECEMTE) at the Federal University of Paraná (UFPR).

Tiago Venturi, Universidade Federal do Paraná – UFPR

Doctor and Master in Scientific and Technological Education from the Postgraduate Program in Scientific and Technological Education (PPGECT), at the Federal University of Santa Catarina (UFSC).

References

BARTELMEBS, R.; VENTURI, T.; DE SOUSA, R. Pandemia, negacionismo cientí­fico, pós- verdade: contribuições da Pós-graduação em Educação em Ciências na Formação de Professores. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 4, n. 5, p. 64-85, 20 ago. 2021.

BAWDEN, D. Revisión de los conceptos de alfabetización informacional y alfabetización digital. Anales de Documentació, v. 5 2002. Disponí­vel em: https://revistas.um.es/analesdoc/article/view/2261. Acesso em: 10 maio 2022.

CAVALCANTE, B. L. L.; LIMA, U. T. S. Relato de experiência de uma estudante de Enfermagem em um consultório especializado em tratamento de feridas. J Nurs Health: UF`Pel, v.1, n. 2, pp. 94-103. Disponí­vel em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/enfermagem/article/view/3447/2832. Acesso em 10 maio 2022.

FOUREZ, G; LECOMPTE, V.E.; GROOTAERS, D.; MATHY, P.; TILMAN, F. Alfabetización cientí­fica y técnica. Argentina: Ediciones Colihue, 1997.

LORENZETTI, L.; DELIZOICOV, D. Alfabetização cientí­fica no contexto das séries iniciais. Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, v.3, n.1, 37-50, 2001.

MAYER, R. E. Introduction to Multimedia Learning. In: MAYER, R. E. (Ed.). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. Cambridge University.

MOHR, A, MULINARI, G. VENTURI, T.; BOTATELLI, T. Um Singular Plural: Contribuições de Gérard Fourez para A Educação em Ciências / A Single-Plural: Contributions of Gérard Fourez to Science Education. Revista Dynamis, [S.l.], v. 25, n. 1, p. 164-179, maio 2019. ISSN 1982-4866. Disponí­vel em: https://bu.furb.br/ojs/index.php/dynamis/article/view/7989. Acesso em: 05 jun. 2022. doi: http://dx.doi.org/10.7867/1982-4866.2019v25n1p164-179.

OLIVEIRA, C. B.; COSTA, O. M. Narrar, Pesquisar e Educar em Ciências e Matemática. In: MAGALHíES-JÚNIOR, C. A.; BATISTA, C. M. Metodologia da pesquisa em educação e ensino de ciências. 1. ed. Maringá, PR: Gráfica e Editora Massoni, 2021. Press, 2005. p.1-18.

SCOFIELDT-JR, G. Descontruindo as fake News: o trabalho das agências de fact-checking. In BARBOSA, M(org.). Pós-Verdade e Fake News: reflexões sobre a guerra de narrativas.1ª ed. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

SIQUEIRA, J. B.; GAERTNER, R. Ilhas Interdisciplinares de Racionalidade: conceito de proporcionalidade na compreensão de informações contidas em rótulos alimentí­cios. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 8, n. 2. 2015. Disponí­vel em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/2985. Acesso em 10 maio 2022.

VENTURI, T. Educação em Saúde sob uma Perspectiva Pedagógica e Formação de Professores: contribuições das Ilhotas Interdisciplinares de Racionalidade para o desenvolvimento profissional docente. Tese de Doutorado - Programa de Pós-Graduação em Educação Cientí­fica e Tecnológica – UFSC: Florianópolis, 2018.

VENTURI, T.; LISBÔA, E. S. Estágio em tempos de pandemia: mudanças de paradigma na concepção e operacionalização no ensino superior. Cenas Educacionais, v. 4, p. e10746, 14 mar. 2021.

VENTURI, T.; PEREIRA, B. Ilhotas Interdisciplinares de Racionalidade: reflexões a partir de um relato de experiência do estágio em biologia. Atas do Encontro Regional Sul de Ensino de Biologia, UNESC: 2015.

WILSON, C; GRIZZLE, A.; TUAZON, R.; AKYEMPONG, K.; CHEUNG, C. Alfabetização midiática e informacional: currí­culo para formação de professores. Brasí­lia: UNESCO, UFTM, 2013.

Published

2022-07-25

How to Cite

Martins, V. E. G., & Venturi, T. (2022). Scientific literacy, media literacy and interdisciplinary islets of rationality: an experience in Science Didactics. Vitruvian Cogitationes, 3(2), 17–31. https://doi.org/10.4025/rvc.v3i2.64494

Issue

Section

Artigos