Teaching electricity through project-based learning: contributions from university extension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.v3i2.66325

Keywords:

Physics teaching, University Extension, Project-based learning

Abstract

This article aims to present contributions to the academic formation of a university extension practice, which involved academics from the third period of an engineering course at a public university. For that, the academics carried out practical and experimental activities to teach basic electricity content to students in the third year of High School (EM). Data were collected through questionnaires answered by university students and their responses were analyzed using Bardin's Content Analysis, seeking inferences from Meaningful Learning. The results indicated that the activity favored a deepening of the academics' knowledge, as well as fulfilling the role of bringing the university closer to the community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ederson Carlos Gomes, Secretaria Estadual de Educação do Estado do Paraná - SEED/PR

He holds a degree in PHYSICS from the Metropolitan University of Santos (2008) and a degree in FULL LICENSE IN SCIENCES from the State University of Maringá (2005). Specialist in Technological Education for EJA (2006) and Specialist in Science Teaching (2014), from the Federal Technological University of Paraná. Master in Education for Science and Mathematics (2017) from the State University of Maringá-PR. PhD in Education for Science and Mathematics (2021) from the State University of Maringá-PR.

Michel Corci Batista, Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR

He has a degree in Physics from the State University of Maringá and in Philosophy from Uninter, a master's degree and doctorate in Education for Science and Mathematics, also from the State University of Maringá, he completed a post-doctoral internship at the University of Brasilia in the area of ​​Physics Teaching with emphasis on learning theories applied to teaching proposals.

Polônia Altoé Fusinato, Universidade Estadual de Maringá - UEM

He has a degree in Mathematics from the State University of Maringá (1975), Specialization in Physics Teaching - UEM (1988), a master's degree in Physics Teaching from the University of São Paulo (1985) and a PhD in Education from the University of São Paulo (1995).

References

ALMEIDA, M. E. B. Apresentação. In: BACICH, L.; MORAN, J. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. p. xix-xii.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Trad. Luí­s Antero Reto e Augusto Pinheiro. Rio de Janeiro: Edições 70, 1977.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil (1988): Brasí­lia: Senado Federal, 1988. Texto consolidado até a Emenda Constitucional nº 105 de 12 de dezembro de 2019. Senado Federal. Disponí­vel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acessado em: 31 jan. 2020.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial União, Brasí­lia, 20/12/1996. Disponí­vel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acessado em: 26 jan. 2020.

BRASIL. Lei nº 10.172, de 9 de janeiro de 2001a: Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Diário Oficial da União, de 10 de janeiro de 2001, p. 128. Disponí­vel em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2001/lei-10172-9-janeiro-2001- 359024-publicacaooriginal-1-pl.html. Acessado em: 31 jan. 2020.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014: Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Disponí­vel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acessado em 31: jan. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer Conselho Nacional de Educação Básica nº 608/2018a. Proposta de Instituição das Diretrizes para as Polí­ticas de Extensão da Educação Superior Brasileira. Disponí­vel em: http://portal.mec.gov.br/docman/novembro-2018- pdf/102551-pces608-18/file. Acessado em 29: jan. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer Conselho Nacional de Educação Básica nº 1362/2001b. Proposta de instituição de Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Engenharia. Disponí­vel em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1362.pdf. Acessado em: 04 fev. 2018.

CAMARGO, F. Porque utilizar metodologias ativas de aprendizagem. In: CAMARGO, F.; DAROS, T (orgs.). A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 13-17.

GIL, A. C. Didática no ensino superior. 1. ed. 10. imp. São Paulo: Atlas, 2017.

MATTAR. J. Metodologias ativas: para a educação presencial, blended e a distância. São Paulo: Artesenato Educacional, 2017.

MOREIRA, M. A. Mapas Conceituais e aprendizagem significativa. São Paulo: Centauro, 2010.

MOREIRA, M. A. O que é afinal aprendizagem significativa. Aula inaugural do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais - Instituto de Fí­sica - Universidade Federal do Mato Grosso. Cuiabá- MT. 2010. Qurriculum, La Laguna, Espanha, 2012.

UTFPR. Conselho de Graduação e Educação Profissional. Resolução COGEP/UTFPR 69/2018. Curitiba- PR, 2018. 01 out. 2018.

Published

2022-12-16

How to Cite

Gomes, E. C., Batista, M. C., & Fusinato, P. A. (2022). Teaching electricity through project-based learning: contributions from university extension. Vitruvian Cogitationes, 3(2), 202–213. https://doi.org/10.4025/rvc.v3i2.66325

Issue

Section

Artigos