THE FRACTAL GEOMETRY AND THE TYPES OF TASKS PROPOSED IN HIGH SCHOOL TEXTBOOKS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.v4i2.69584

Keywords:

Fractal Geometry, Anthropological Theory of Didactics, Textbooks

Abstract

The current article presents the results obtained during a scientific initiation research, whose objective was to analyze two collections of textbooks about the teaching of Fractal Geometry with the support of the Anthropological Theory of Didactics, by Yves Chevallard. Studying elements of Fractal Geometry fosters the development of geometric thinking and the exploration of diverse mathematical concepts through geometric constructions that are often appealing to students due to the visual beauty inherent in fractals. Furthermore, we inform that in addition to the visual beauty of fractals, we took as a principle in this work a Mathematical Organization, base don the investigation of the types of tasks included in the approaches to Fractal Geometry in textbooks of the New High School, approved by the Plano Nacional do Livro Didático (PNLD) of 2021. By investigatingand classifying such types of tasks, we identified skills and objects f knowledge present in the National Common Curricular Base.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariana Moran, Universidade Estadual de Maringá

Departamento de Matemática

References

ANDRADE, T. M. Matemática Interligada: grandezas, sequências e matemática financeira, manual do professor. São Paulo: Scipione, 2020.
ANDRADE, T. M. Matemática Interligada: matrizes, sistemas lineares e geometria analí­tica, manual do professor. São Paulo: Scipione, 2020.
BARBOSA, R. M. Descobrindo a Geometria Fractal: para a sala de aula. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
BITTAR, M. A Teoria Antropológica do Didático como ferramenta metodológica para análise de livros didáticos. Campinas, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasí­lia, 2018.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
LíœDKE, M., ANDRÉ, M. E. D. A. Abordagens qualitativas de pesquisa: a pesquisa etnográfica e o estudo de caso, p. 11-24, São Paulo: EPU, 1986.
PARANÍ. Secretária de Estado da Educação do Paraná. Diretrizes Curriculares da Educação Básica: Matemática. Curitiba: Secretária de Estado da Educação do Paraná, 2008. p. 81.
PARANÍ. Secretaria de Educação e do Esporte do Estado do Paraná. Referencial Curricular para o Ensino Médio do Paraná. Curitiba: Sistema Estadual de Ensino do Paraná, 2021. Disponí­vel: https://www.educacao.pr.gov.br/sites/default/arquivos_restritos/files/documento/2021-08/referencial_curricular_novoem_11082021.pdf. Acesso em: 26 jan. 2022.
TEIXEIRA, L. A. Diálogo: Matemática e suas tecnologias, funções e progressões, manual do professor. São Paulo: Moderna, 2020.

Published

2023-09-12

How to Cite

Silveira, A. R., & Mariana. (2023). THE FRACTAL GEOMETRY AND THE TYPES OF TASKS PROPOSED IN HIGH SCHOOL TEXTBOOKS . Vitruvian Cogitationes, 4(2), 62–82. https://doi.org/10.4025/rvc.v4i2.69584

Issue

Section

Artigos