Production of research groups on teacher training in rural areas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.e024017

Keywords:

diretório dos grupos de pesquisa, educação do campo, formação de professores do campo

Abstract

The objective was to characterize the research groups and their productions in the field of "Rural Teacher Education". Through a search of the Directory of Research Groups (DGP) of the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq) and the Lattes Platform, it was possible to observe the profile of the leaders, their scientific productions, including indexed articles, books and book chapters, as well as the topics covered. Using the descriptor "Rural Teacher Training" , 46 groups were selected. The observed productions were classified according to the Qualis/CAPES table for the 2017-2020 quadrennium. The most frequently addressed topics were the closure and nucleation of schools, initial, ongoing and continuing training, job opportunities for graduates through public tenders, the training of trainers, the issue of training and internship experience, pedagogical practices in the context of Agrarian Reform, the pedagogy of multigroup classes, among others.

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Author Biographies

Carlos Antonio Cunha dos Santos, Instituto Federal do Pará - IFPA

Licenciado em Ciências Biológicas, Licenciado em Pedagogia, Tecnólogo em Saúde
Pública. Especialista em Educação Ambiental e Sustentabilidade. Especialista em
Libras. Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela UNIFESSPA. Doutorando
no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECEM)
da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC), polo UFPA.
Docente EBTT, no Campus Rural de Marabá (IFPA).

Francisco de Assis Parentes da Silva do Amaral Ferreira, Instituto Federal do Maranhão - IFMA

Mestre em Matemática pela Universidade Federal do Piauí­. Doutorando em Educação em Ciências e Matemática pela REAMEC, polo UFPA. Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal do Maranhão - Campus Bacabal.

Leila do Socorro Rodrigues Feio, Universidade Federal do Amapá - UNIFAP

Mestra em Psicologia pela Universidade Federal do Pará, área de Educação Especial, e doutora em Psicologia pela Universidade de Oviedo/Espanha, área de Psicologia Evolutiva e Educação, sendo no Brasil, revalido o tí­tulo de doutorado pela Universidade Federal do Pará. Professora efetiva da Universidade Federal do Amapá.

Vilmar Martins da Silva, Universidade Estadual do Maranhão - UEMA

Graduação em Pedagogia, Matemática e Administração. Especializações em  Ensino de Ciências habilidade em Biologia, Didática do Ensino superior e m Supervisão Escolar. Mestre em Ciências da Educação; Doutorando em Educação em Ciências e Matemática - REAMEC, polo UFPA. Professor na UEMA. 

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Published

2024-10-25

How to Cite

Santos, C. A. C. dos, Ferreira, F. de A. P. da S. do A., Rodrigues Feio, L. do S., & Silva, V. M. da. (2024). Production of research groups on teacher training in rural areas. Vitruvian Cogitationes, 5(2), e024017. https://doi.org/10.4025/rvc.e024017