Colonial Pedagogical Beliefs in perpetuating the marks of colonialism in education in Guinea-Bissau

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.e024015

Keywords:

decoloniality, Guinea Bissau, colonial pedagogical belief

Abstract

This article aims to identify the permanence of coloniality in education in Guinea-Bissau, more specifically in the pedagogical practices of Basic Education teachers. The conceptual construction of Colonial Pedagogical Beliefs arises from the inseparable articulation between the theory of Pedagogical Beliefs, developed by Pajares (1992), Tardif (2010), Ramos (1997), Raymond and Santos (1995), with empirical research, carried out through of supportive, empathetic, co-constructive observation in 14 schools across the country, covering 38 teachers and 270 primary and secondary school students. The research carried out has a qualitative approach characterized as descriptive and interpretative. As a result, it is pointed out that Colonial Pedagogical Beliefs represent a historical legacy rooted in educational models developed in countries that served as colonies of Eurocentric nations. The analysis reveals distinct characteristics of Colonial Pedagogical Beliefs, including the hierarchization of knowledge, the imposition of dominant cultural standards, the denial of local epistemologies, physical and psychological aggression, among others.

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Author Biographies

Marcelo da Silva, Instituto Federal Catarinense - IFC

Professor do Instituto Federal Catarinense, Doutor em Educação Cinetí­fica e TEcnológica, com Mestrado em Planejamento Urbano e Desenvolvimento Socioambiental, Graduação em Geografia e Pedagogia. Participa do Grupo de Pesquisa DICTE/UFSC, realizando pesquisas na área de formação de professores, decolonialidade e a Educação na Guiné-Bissau. Coordenou a realização da reforma no ensino da Geografia em diversos municí­pios de Santa Catarina bem como a criação do Curso em Licenciatura em Geografia na ESE Tchico-Te na Guiné-Bissau.

Francini Scheid Martins, Faculdade Municipal de Palhoça - FMP

Doutora em Educação, na linha de Sociologia da Educação - Escolarização e Desigualdades Sociais, pela Universidade Federal de Minas Gerais (2017). Mestre em Educação, na linha de Sociologia e História da Educação, pela Universidade Federal de Santa Catarina (2013). Pedagoga pela Universidade Federal de Santa Catarina (2011). Tem experiência na área da Educação, com ênfase em Docência na Educação Superior, Coordenação Pedagógica em Instituto de Educação Superior e na Educação Básica. Desenvolve pesquisas na área de Educação, com ênfase em Sociologia da Educação, com foco principalmente nos temas: justiça social, polí­ticas de ações afirmativas, afiliação institucional e intelectual de estudantes cotistas no ensino superior (graduação e pós-graduação), permanência e terminalidade na educação superior. É Professora Colaboradora e Coordenadora do Núcleo de Pós-Graduação na Faculdade Municipal de Palhoça (FMP). Atua como Pesquisadora Associada no Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas (INEP), da Guiné-Bissau. É Professora Voluntária na Escola Superior de Educação (ESE) Tchico-Tí¨ da Guiné-Bissau. É vice-lí­der do Grupo de Pesquisa Trabalho e Conhecimento na Educação Superior - TRACES (UFSC/CNPq).

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Published

2024-10-25

How to Cite

Silva, M. da, & Martins, F. S. (2024). Colonial Pedagogical Beliefs in perpetuating the marks of colonialism in education in Guinea-Bissau. Vitruvian Cogitationes, 5(2), e024015. https://doi.org/10.4025/rvc.e024015