Different pedagogical practices used in Continuing Education in Health: participants' perception

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.025002

Keywords:

realistic practical activities, teaching and learning, professional qualification, autonomy

Abstract

Permanent Health Education (PHE) is a learning process and a possibility to generate reflection and changes in direction in environments where patient care is vital. This is a qualitative research in Education, aimed at identifying the perceptions of health professionals regarding the pedagogical practices of PHE carried out during the training process. The researcher and 30 participants, including nursing technicians, coordinators, and team members, took part in the study. Three workshops were proposed: Pressure Ulcer, Cardiorespiratory Arrest, and Breaking Bad News. The activities were recorded, transcribed, and analyzed using Content Analysis. The practices achieved good assertiveness among those involved, who reported that the experiences provided a better understanding of the processes. Dialogue and reflection during and after each activity were highlighted, in addition to the commitment and engagement of the professionals. The expansion of practical PHE activities to other hospital units was suggested for future work.

Downloads

Download data is not yet available.

     

Author Biographies

Rosa Maria Zorzan de Paula, Federal University of Fronteira Sul

Possui graduação em Enfermagem pela Sociedade Educacional Três de Maio SETREM (2006). Especialização em Urgência, Emergência e Trauma- Celer (2010). Especialização em Formação Pedagógica para Docentes da Educação Profissional e Tecnológica em Ambiente, Saúde e Segurança - 

Eliane Gonçalves dos Santos, Federal University of Fronteira Sul

Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (2002). Especialização em Interdisciplinaridade pela FACIPAL (2003). Mestrado em Ensino Cientí­fico e Tecnológico (2011) pela URI. Doutora em Educação nas Ciências (UNIJUí)

References

ADAMY, E. K.; ZOCCHE, A. A. D.; VENDRUSCOLO, C.; METELSKI, K. F.; ARGENTA, C.; VALENTINI, S. J. Tecendo a educação permanente em saúde no contexto hospitalar: relato de experiência. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, Divinópolis, v. 8, n. 8, p. 1- 8, mar. 2018. https://doi.org/10.19175/recom.v8i0.1924. DOI: https://doi.org/10.19175/recom.v8i0.1924

BACKES, D. S.; BACKES, S. M.; ERDMANN; L. A.; BUSCHER. O papel profissional do enfermeiro no Sistema Único de Saúde: da saúde comunitária à estratégia de saúde da família. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 1, p. 223-230, jan. 2012. https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000100024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000100024

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BATISTA, K. B. C.; GONÇALVES, O. S. J. Formação dos Profissionais de Saúde para o SUS: significado e cuidado. Saúde Sociedade, São Paulo, v. 20, n. 4, p. 884-899, dez. 2011. https://doi.org/10.1590/S0104-12902011000400007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-12902011000400007

BEDIN, E.; DEL PINO, J. C. Concepções de professores sobre situação de estudo: rodas de conversa como práticas formadoras. Interfaces da Educação, Paranaíba, v. 8, n. 22, p. 154-185, abr./maio. 2017. https://doi.org/10.26514/inter.v8i22.1600. DOI: https://doi.org/10.26514/inter.v8i22.1600

BITENCOURT, G. R.; FERREIRA, M.; PRAÇA, A. M. H. S.; RENAULT, S. M. G. S.; SANTOS, J. O. Uso de indicadores na avaliação do serviço de educação permanente: reflexão dos pilares da qualidade. Revista Baiana de Enfermagem, Salvador, v. 35, n. 2, p. 563-572, nov. 2020. https://doi.org/10.18471/rbe.v35.36844. DOI: https://doi.org/10.18471/rbe.v35.36844

BRASIL. Portaria nº 1.996, de 20 de agosto de 2007. Dispõe sobre as diretrizes para a implementação da Política Nacional de Educação Permanente em Saúde. Ministério da Saúde, Brasília, DF, 2007.

CARDOSO, R. B.; PALUDETO, S. B.; FERREIRA, B. J. Programa de educação continuada voltado ao uso de tecnologias em saúde: percepção dos profissionais de saúde. Revista Brasileira de Ciências da Saúde, Rio de Janeiro, v. 22, n. 3, p. 277-84, abr. 2018. https://doi.org/10.4034/RBCS.2018.22.03.12. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6032.2018v22n3.35054

CECCIM, R. B. Emergência de um “Campo de Ação Estratégica”: Ordenamento da formação e educação permanente em saúde. Sanare – Revista de Políticas Públicas, Sobral, v. 18, n. 1, maio. 2019. https://doi.org/10.36925/sanare.v18i1.1307. DOI: https://doi.org/10.36925/sanare.v18i1.1307

CECCIM, R. B.; FEUERWERKER, L. C. M. O quadrilátero da formação para a área da saúde: ensino, gestão, atenção e controle social. Physis, Rio de Janeiro, v. 14, n. 1, p. 41-65, jun. 2004. https://doi.org/10.1590/S0103-73312004000100004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73312004000100004

EVANGELISTA, H. A. A educação em saúde no âmbito hospitalar: desafio aos profissionais de enfermagem da unidade mista do Coroadinho em São Luís do Maranhão. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação para a Saúde) – Escola Superior de Educação de Coimbra e à Escola Superior de Tecnologia da Saúde de Coimbra, Coimbra, 2019. Disponível em: https://comum.rcaap.pt/handle/10400.26/31335. Acesso em: 14 set. 2024.

FLORES, G. E.; OLIVEIRA, D. L. L.; ZOCCHE, D. A. A. Educação permanente no contexto hospitalar: a experiência que ressignifica o cuidado em enfermagem. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 14, n. 2, p. 487-504, maio./ago., 2016. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sip00118. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sip00118

FREIBERGER, M. H.; CARVALHO, D.; BONAMIGO, E. L. Comunicação de más notícias a pacientes na perspectiva de estudantes de medicina. Revista Bioética, São Paulo, v. 27, n. 2, p. 318-325, a abr./jun. 2019. https://doi.org/10.1590/1983-80422019272316. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-80422019272316

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 54. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

JACOBOVSKI, R.; FERRO, L. F. Educação permanente em saúde e metodologias ativas de ensino: uma revisão sistemática integrativa. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 10, n. 1, p. 1 -19, mar. 2021. https://doi.org/10.33448/rsd-v10i3.13391. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i3.13391

JESUS, M. C. P. D.; FIGUEIREDO, M. A. G.; SANTOS, S. M. D. R.; AMARAL, A. M. M. D.; ROCHA, L. D. O.; THIOLLENT, M. J. M. Educação permanente em enfermagem em um hospital universitário. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 45, n. 5, p. 1.229-1.236, out. 2011. https://doi.org/10.1590/S0080-62342011000500028. DOI: https://doi.org/10.1590/S0080-62342011000500028

KRASNER, D.; CUZZELL, J. Úlceras de pressão. In: GOGIA, P. P. Feridas: tratamento e cicatrização. Rio de Janeiro: Revinter, 2003. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/anaissamcenf/article/view/9670. Acesso em: 14 set. 2024, p.25

LAVICH, C. R. P.; TERRA; G. M.; MELLO, L. A.; RADDATZ, M.; ARNEMANN, T. C. Ações de educação permanente dos enfermeiros facilitadores de um núcleo de educação em enfermagem. Revista Gaúcha de Enfermagem, Porto Alegre, v. 38, n. 1, p.1-6, mar. 2017. https://doi.org/10.1590/1983-1447.2017.01.62261. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-1447.2017.01.62261

LÜDKE, M.; ANDRÉ. M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2013.

MOTA, D. B.; GOMES, T. M. A.; SILVA, S. S. C. A.; RAMOS, S. R. Representações sociais da autonomia do enfermeiro para acadêmicos de enfermagem. Revista Cuidarte, Bucaramanga, v. 9, n. 2, p. 2.215-2.232, maio./ago., 2018. https://doi.org/10.15649/cuidarte.v9i2.528. DOI: https://doi.org/10.15649/cuidarte.v9i2.528

PAULA, R. M.; SANTOS, E. G. dos. Mapeando estudos sobre ações pedagógicas de educação permanente em saúde. Vivências, Santo Ângelo, v. 18, n. 37, p. 227-244, jun. 2022. https://doi.org/10.31512/vivencias.v18i37.727. DOI: https://doi.org/10.31512/vivencias.v18i37.727

PAULA, R. M. Z. Processos de formação e práticas pedagógicas na educação permanente em saúde: limites e possibilidades. 2022. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Universidade Federal da Fronteira Sul, Cerro Largo, 2022. DOI: https://doi.org/10.7476/9786550190637.0017

RIBEIRO, V. S.; GARBUJO, C. D.; ZAMARIOLLI, M. C.; EDUARDO, A.; CARVALHO, C. E. Simulação clínica e treinamento para as práticas avançadas de enfermagem: revisão integrativa. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 31, n. 6, p. 659-666, nov./dez., 2018. https://doi.org/10.1590/1982-0194201800090. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-0194201800090

SARRETA, F. O.; BERTANI, I. F. Perspectivas da educação permanente em saúde. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, São Paulo, v. 4, n. 3, p. 398-408, 2009. https://doi.org/10.21723/riaee.v4i3.2765 DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v4i3.2765

ZUCHETTO, M. A.; ENGEL, F. D.; PACHEDO, M. L. S.; SILVEIRA, A. H. K.; SCHOELLER, D. S. Empatia no processo de cuidado em enfermagem sob a ótica da teoria do reconhecimento: síntese reflexiva. Revista Cuidarte, Bucaramanga, v. 10, n. 3, e624, dez. 2019. https://doi.org/10.15649/cuidarte.v10i3.624. DOI: https://doi.org/10.15649/cuidarte.v10i3.624

Published

2025-02-07

How to Cite

Paula, R. M. Z. de, & Santos, E. G. dos. (2025). Different pedagogical practices used in Continuing Education in Health: participants’ perception. Vitruvian Cogitationes, 6, e025002. https://doi.org/10.4025/rvc.025002

Issue

Section

Artigos