Light pollution at the State University of Londrina, its impacts, and the potential of the theme for Environmental Awareness
DOI:
https://doi.org/10.4025/rvc.025007Keywords:
Light pollution, celestial observation, environmental education, sustainability, universityAbstract
This article addresses Light Pollution (LP) on the campus of the State University of Londrina (UEL), highlighting its impacts and proposing mitigation and environmental education projects. The research revealed how lighting negatively affects celestial observation and presents the proposal for the implementation of awareness programs, continuous monitoring of LP and reviews of public lighting practices on campus. In addition, it suggests the creation of educational materials, astronomical observation events and the inclusion of topics on LP in the curricula of Physics and related areas. These initiatives seek to involve the entire university community in promoting sustainability and preserving the night sky, contributing to a more conscious and responsible educational environment.
Downloads
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. ABNT NBR 5101: Iluminação pública: procedimento. Rio de Janeiro: ABNT, 2012.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. ABNT NBR 5101: Iluminação pública: procedimento. Rio de Janeiro: ABNT, 2018.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. ABNT NBR 5101: Iluminação viária: procedimento. Rio de Janeiro: ABNT, 2024.
AGÊNCIA DA UEL. Imagem. Agência UEL de Notícias, Londrina, 2017. Disponível em: https://www.uel.br/com/agenciaueldenoticias/index.php?arq=ARQ_not&id=25363. Acesso em: 29 jul. 2024.
AIRLES, D. A educação ambiental como ferramenta contra a crise ambiental planetária. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 14, n. 40, dez. 2014. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/14/40/a-educao-ambiental-como-ferramenta-contra-a-crise-ambiental-planetaria. Acesso em: 29 jul. 2024.
BARGHINI, A. Antes que os Vaga-Lumes desapareçam ou influência da iluminação artificial sobre o ambiente. São Paulo, Annablume, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. PCN+ Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais: ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília, DF: MEC/SEMTEC, 2002.
CARLOWICZ, M. Imagem. NASA Earth Observatory, 2017.
CASTILLA, N.; LLINARES, C.; BISEGNA, F.; BLANCA-GIMÉNEZ, V. Affective evaluation of the luminous environment in university classrooms. Journal of Environmental Psychology, Amsterdam, v. 58, p. 52-62, Aug. 2018. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2018.07.010 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2018.07.010
DARK SKY TEXAS. Imagem. Dark Sky Texas, 2024. Disponível em: https://darkskytexas.org/what-is-skyglow/. Acesso em: 29 jul. 2024.
DUQUE, E.; VALEGGIA, C.; DE LA IGLESIA, H. O. Moonstruck sleep: Synchronization of human sleep with the moon cycle under field conditions. Science Advances, Washington, DF, v. 7, n. 5, eabe0465, 29 jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.1126/sciadv.abe0465
FALCHI, F.; CINZANO, P.; DURISCOE, D.; KYBA, C. C. M.; ELVIDGE, C. D.; BAUGH, K.; PORTNOV, B. A.; RYBNIKOVA, N. A.; FURGONI, R. The new world atlas of artificial night sky brightness. Science Advances, Washington, DF, v. 2, n. 6, e1600377, 10 Jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.1126/sciadv.1600377
FLYNN, C. G.; RICE, M. T. Seeing the night sky. Proceedings of the ICA, Gottingen: v. 2, p. 1-8, 01 Jul. 2019. DOI: https://doi.org/10.5194/ica-proc-2-33-2019
FRAKNOI, A. (ed.). Universe at your fingertips: an astronomy activity and resource notebook. San Francisco: Astronomical Society of the Pacific, 1996.
HECK, A. Information handling in Astronomy. Dordrecht: Springer: Imprint, 2000. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-011-4345-5
JACOBUCCI, D. F. C. Contribuições dos espaços não-formais de educação para a formação da cultura científica. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 7, n. 1, p. 55-66, nov. 2008. DOI: https://doi.org/10.14393/REE-v7n12008-20390
KYBA, C. C. M.; ALTINTA?, Y. Ö.; WALKER, C. E.; NEWHOUSE, M. Citizen scientists report global rapid reductions in the visibility of stars from 2011 to 2022. Science, Washington, DC, v. 379, n. 6629, p. 265-268, jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.1126/science.abq7781
KYBA, C. C. M.; KUESTER, T.; MIGUEL, A. S.; BAUGH, K.; JECHOW, A.; HÖLKER, F.; BENNIE, J.; ELVIDGE, C. D.; GASTON, K. J.; GUANTER, L. Artificially lit surface of Earth at night increasing in radiance and extent. Science Advances, Washington, DC, v. 3, n. 11, e1701528, 3 nov. 2017. DOI: https://doi.org/10.1126/sciadv.1701528
LEMES, B. F. Planetário: ambiente não formal de aprendizagem e educação ambiental – proposta para a cidade de Maringá-PR. 2019. Artigo (Graduação em Arquitetura e Urbanismo) - Centro Universitário de Maringá, Maringá, 2019.
LO, Y.-C.; CAI, J.-Y.; TASI, M.-S.; TASI, Z.-Y.; SUN, C.-C. Side-illuminating LED luminaires with accurate projection in high uniformity and high optical utilization factor for large-area field illumination. Optics Express, Washington, DC, v. 22, n. S2, A365-A375, 10 Mar. 2014. DOI: https://doi.org/10.1364/OE.22.00A365
MITTON, J. A concise dictionary of astronomy. Oxford: Oxford University Press, 1991.
NARISADA, K.; SCHREUDER, D. Light pollution handbook. Dordrecht: Springer, 2004. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4020-2666-9
PERCY, J. R. Light pollution: education of students, teachers and the public. In: SYMPOSIUM OF THE INTERNATIONAL ASTRONOMICAL UNION, 196., 2001, Canberra. Anais [...]. Canberra: IAU, 2001. Disponível em: https://adsabs.harvard.edu/full/2001IAUS..196..353P. Acesso em: 29 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.1017/S0074180900164344
PET FÍSICA UEL. Imagem. Facebook, 2024. Disponível em: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=932429462230052&set=pb.100063890206703.-2207520000&type=3&locale=pt_BR. Acesso em: 29 jul 2024.
ROMANZINI, J.; BATISTA, I. L. Os planetários como ambientes não-formais para o ensino de ciências. In: ENPEC - Encontro Nacional de Pesquisas em Educação em Ciências, 7, Florianópolis, 8 nov. 2009. Anais [...]. Florianópolis: ABRAPEC, 2009. p. 1-11. Disponível em: https://fep.if.usp.br/~profis/arquivos/viienpec/VII%20ENPEC%20-%202009/www.foco.fae.ufmg.br/cd/pdfs/1197.pdf. Acesso em: 29 jul. 2024.
SCHWARZ, H. E. Light pollution: the global view. Dordrecht: Springer Netherlands, 2003. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-017-0125-9
SILVA, F. C. E. A medição da poluição luminosa na UEL: aspectos teóricos e práticos e sua influência na observação celeste. 2024. 53 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2024.
SILVA, F. C. E. O Planetário como resposta à Poluição Luminosa. Revista de Divulgação de Astronomia e Ciências da Natureza AstroNova, [s. l.], Ano 9, n. 37, p. 09-14, mar. 2023.
SILVA, F. C. E.; IACHEL, G. Do céu iluminado ao céu estrelado: planetários como ferramenta de conscientização sobre a poluição luminosa. Vitruvian Cogitationes, Maringá, v. 4, n. extra, p. 222-232, 21 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.4025/rvc.v4iextra.70789 DOI: https://doi.org/10.4025/rvc.v4iextra.70789
STELLARIUM. Stellarium Astronomy Software. 2020. Disponível em: http://stellarium.org/en/. Acesso em: 29 jul. 2024.
VIEIRA, F.; PESSO, G.; SANTOS, N. M. Memória do Planetário do Rio. Rio de Janeiro. 2007.
WALKER, C. E.; POMPEA, S. M.; SPARKS, R. T.; DOKTER, E. Teaching illumination engineering using light pollution education kits. Proceedings of SPIE - The International Society for Optical Engineering, San Diego, 19 Aug. 2010. DOI: https://doi.org/10.1117/12.862713
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Vitruvian Cogitationes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.